Då var vi där igen, underkända bussar

Startat av pegee, 07 februari 2023, 17:07:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

I Göteborg gjorde polisen återigen en flygande besiktning. Flera bussar blev underkända.
Trots att detta har hänt tidigare tycks bussbolagen inte lärt sig något. De fortsätter att
snåla in på pengar överallt där det går. Upphandlingssystemet "billigast vinner" firar nya
triumfer. Låst artikel, men innehållet är inga sensationer. Detta är inte första gången!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/polis-gav-v%C3%A4sttrafiks-bussar-k%C3%B6rf%C3%B6rbud-1.91682230 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Upphandlingssystemet rakt av vet jag inte om man kan skylla allt på, då dessa problem inte dyker upp i vartenda upphandlat område i Sverige. Snarare undrar jag varför just Göteborg med omnejd utmärker sig så mycket i denna fråga. Oavsett operatör.
Likaså kan man fråga varför dylika flygande besiktningar inte alls förekommer i andra svenska storstadsområden. För att de inte behövs, eller för att polisen arbetar på helt olika sätt i olika delar av landet?

yngrot

Polisen i Göteborg är mer aktiva på att kolla bussar. Jag har svårt tro det ser annorlunda på andra ställen runt om i landet. Skulle alla polis områden kolla som det görs i Göteborg blir det säkert likadant resultat
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Instämmer med yngrots spekulation i detta. Tror inte vagnarna i Göteborgsområdet är sämre eller bättre (med tanke på hur ofta och mycket bolagen flyttar runt sina fordon mellan olika avtal både inom landet och inom Norden.

Snarare är det just så att det lilla som finns kvar av renodlad trafikpolis har fokus på annat. Polisens prioriteringar ligger tex på att övervaka hastighet och nykterhet. Lite beror det även på plats då man i bl.a. Stockholm åker på att sätta av mycket resurser för eskorter mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christer K

Sen som blir skyldig till brottet med dåliga däck på bussen är alltid den som framför bussen vid just detta tillfälle. Det hjälper inte att säga, jag tog över bussen för fem minuter sedan. Ingen förare tittar på däcken eller annat på bussen vid avlösningen efter linjen. Detta är riktigt dåligt. Set borde vara inskrivet i Kollektivavtalet att bussförare hålls skadeståndslösa vid en ev. Poliskontroll efter vägen. Ska endast gälla linje trafik och efter avlösning. Vid ändhållplats om man ser så dåliga däck är bussen trafikfarlig och ska bytas in. Tyvärr är det som på alla bolag med upphandlad trafik. Bussen ska gå i alla fall även om det är flera felrapporter skriva på fordonet. En timme senare efter bussen har blivit inbytt på grund av ett fel är den ut med en ny förare utan att något är åtgärdat. Det är ofta bussbrist och inga vagnar finns lediga så det blir att ta den och lossas som det regnar hos Trafikledningen eller de som bestämmer vilken buss som ska gå i trafik. Bötesbeloppet för dåliga däck på fordon är 1000 kr per hjul/däck och är personliga för föraren.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico

Det finns ju vissa företeelser där det råder s.k. strikt föraransvar. Innebär ju då bl.a. att man ska säga till och/eller begära vagnbyte om man åkt på att få en vagn som t.ex. har däck som inte följer lagkraven. Tyvärr är det ju ofta så att förarna i gemen inte ids bry sig (då de vet att de ofta blir betraktade som gnällspikar) alt. att de inte ens känner till att ansvaret är deras och att de bör säga till. Här vill jag nog säga att saker och ting tyvärr blivit sämre på senare år så att polisen gör kontroller är bra. Tyvärr då att det bara verkar ske inom vissa distrikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Kanske är det så att trafikpoliser känner till fordon bättre här i Västra delen av Götaland. Kanske beror detta på att det finns fordonsindustrier här. Sedan har det hänt några svåra olyckor. I och för sig är det nog inte så många som kommer ihåg att en av de svåraste brandolyckorna skedde med en buss från Kungälv. Sedan har det hänt andra bränder. Så jag tror (men vet inte riktigt) att om en motor har oljespill så blir det trafikförbud för denna buss.
Sedan kan det hända olyckor med buss. Man skall då kanske kunna ta sig ut. Då kan man inte behöva leta efter verkstyg. Det är inte heller meningen att barnen skall ha dem i sina väskor.  På det hela är bussarna numera trafiksäkra och pålitliga. Kanske skall en buss med en höjd över 3,50 m få trafikförbud om det blåser kraftigt. Men detta borde inte vara polisärende.

Walter

I Skåne riktar trafikpolisens tunga grupp mest in sig på lastbilar som kommer från Östeuropa och det är bara att inse att de får välja fokusområden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BSB101

Vad skulle bli bättre av slopat föraransvar? Det är ändå föraren som just där och då har möjlighet att ha koll på sådant som skicket på däcken och liknande saker. För för att vissa inte ids eller inte vet om sitt ansvar är inget skäl för att ta bort ansvaret. Om man som förare inte ids eller vet om sitt föraransvar är det nog dags att lämna in "lappen".

Nico

Är det någon i tråden eller på annan plats som har rekommenderat ett slopat föraransvar?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

#10
Jag är mer intresserad av hur det ser ut i verkligheten med bedömning av ansvar förare vs fordonsägare. Jag har pratat med polis i ett helt annat typ av ärende och den polisen sade att han inte kände nån där han jobbade som skulle ge bussföraren böter för nått som de ansåg fordonets ägare skulle ha koll på. Det finns ett ägaransvar gällande fordon som inte är i kördugligt skick, vilket många inte verkar veta.

Erling.L

Här ju lite problemet att vissa hållplatsers kantstenar kan slita sönder däcksidor väldigt fort.

En Chef på GS visade för några år sedan att du kan totalt slita ner en däcksida från ny till skrot på några timmar i ordinarie trafik.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus