Linje 134X/154 Årstaterminalen

Startat av Bussmicke, 10 december 2022, 19:04:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Linje 134X bytte nummer till 154 men blev inte långvarig. Är rätt säker på att Transportvägen var första hållplats som sedan bytte namn till Årstaterminalen.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost


Bussmicke

Jaha det förklara varför jag var ute i augusti och fotograferade

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Peter Rost skrivet 11 december 2022, 09:10:22 AM
Trevligt!

Linje 154 har "kommit och gått" i olika omgångar:

https://polki.se/onewebmedia/154webb.pdf

Är det här verkligen alla varianter? Vill minnas att 154 i samband med trängselskatteförsöket även hade någon tur som startade i Spånga. Att 154 sedan togs bort i den inkarnationen berodde även på att det tog för lång tid att köra/åka så den utgjorde inte något direkt alternativ för så många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl

Det kan inte vara linje 159 som du tänker på?

https://www.polki.se/onewebmedia/159webb.pdf

159 körde dels mellan Sundbybergs torg och Centralen samtidigt 154 körde mellan Tuletorget och Centralen, men 159 körde även en dryg månad mellan Spånga och Centralen under hösten 2011 pga. bygget av Citybanan.

Nico

Så kan det vara... flera av 15X-linjerna har ju varit ganska stabila under lång tid medan andra fört en ganska udda tillvaro. Minnet är som sagt bra, men kort och jag körde bara 154 (och 159) i den första vändan på 00-talet. Kan vara så att jag fick någon kombo av bägge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Per E

Det stämmer att linjerna 154 och 159 trafikerade samtidigt under en kort period med start den 9 januari 2006. Året innan började det ryka i ett C14-tågsätt under trafik vilket övergick till att vagn 1301 började brinna. Detta innebar att många t-banevagnar fick ställas av för kontroll vilket var synnerligen olyckligt då t-banan förväntades få ett stort tillskott av resenärer när trängselskatteförsöket inleddes i januari 2006. Därför startades dessa två linjer liksom även linje 153 från Bredäng. Som bekant har denna linje dock överlevt så här långt.


Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 11 december 2022, 15:29:30 PM
Är det här verkligen alla varianter? Vill minnas att 154 i samband med trängselskatteförsöket även hade någon tur som startade i Spånga. Att 154 sedan togs bort i den inkarnationen berodde även på att det tog för lång tid att köra/åka så den utgjorde inte något direkt alternativ för så många.

Du tänker inte på 158, fd 118X?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Nope. Den gick/går ju en helt annan väg och är dessutom (liksom dagens 159) väldigt kort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Har skannar in Linjeuppgiften för 134X-154 men funderar på hur jag får in dem här utan att ladda upp på egen sida.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 11 december 2022, 22:23:16 PM
Nope. Den gick/går ju en helt annan väg och är dessutom (liksom dagens 159) väldigt kort.
Den till godsterminalen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Exakt. Den hette ju 157X en tid och fick senare heta 159.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Är 158 och 159 kvar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Ja, nätt och jämnt. Är inte mycket trafik på någon av dem. Speciellt inte 158.

SL – 158
SL – 159
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Vad fyller 158 för funktion egentligen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.