En Nybodasläkting i Spanien

Startat av Fredrik Gelin, 27 augusti 2022, 19:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Under min vistelse i Benidormtrakten nyligen åkte jag naturligtvis buss.
Lokaltrafiken i området körs av Avanza bus som trots namnet nog inte har något med nätbanken att göra.  ;)

De äldsta bussarna som verkade vara i trafik var Scanior byggda på samma chassi som Omnilinkarna i första generationen som numera troligen är vanligast i Nyboda i södra Stockholm (Keolis 47xx).
De spanska Scaniorna verkade rulla dagligen trots sin ålder, men jag gissar att de var på väg att ersättas av nyare Scanior med kaross från Irizar som var de nyaste bussarna i trafiken.
Inredningen var ganska spartansk med plaststolar som i bästa fall hade något slags galonliknande tunna dynor, men oftast bara plast/gummiytor att sitta på.
Till skillnad från här hemma i Stockholmsområdet var det dock inga problem med ACn trots bussarnas ålder.



Bussarna är karosserade av Castrosua och har modellnamnet CS40, tyvärr vet jag inte så mycket om årsmodellen på dessa.
Chassimodellen (Scania gen. 4) slutade väl tillverkas 2006-2007 någonstans så de lär inte vara nyare än så och utseendet på karossen verkar vara sista generationen som gick i produktion 1998 vilket gör att jag misstänker att de är ungefär jämnåriga med första generationens Omnilink här hemma i Sverige.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Nej tyvärr.
Men stolarna var typ gråaktig hårdplast med blå "dynor" i tunt galonaktigt material.
Golvet var liksom här hemma svetsad plastmatta, så hela interiören verkade vara gjord för att kunna köra högtryckstvätt rakt över alltihop...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk