Övertaliga Nobina-bussar från Uppland?

Startat av Stefan P, 09 mars 2022, 13:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano


Walter

Saknar 7174 i den annonsen så det kanske blir en annan framtid för den

Vad gäller 8900LE-bussar till Boden så finns väl även 7566+67 i Uppland och inte till salu förutom 7591-7604
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Egentligen känns detta som en fråga som man bör ta upp igen när väl skiftet av alla bussar i UL-trafik väl är genomförd. Först då vet vi kanske vad som verkligen händer med bussarna. En sak är i alla fall säker. Bussarna har tre öden att vänta:

1. Nobina behåller bussen men omplacerar den till ett annat län, vilket innebär att den får ny lack.
2. Nobina säljer bussen, troligtvis hamnar den då utomlands.
3. Bussen skrotas.

Jag tror faktiskt att alla dessa tre alternativ kommer att finnas med, beroende på vilka bussar det rör sig om.

Men för UL-trafiken är ju detta det största bytet av bussar någonsin i ett enda svep. Tidigare byttes ju bussarna mest ut i mindre serier allteftersom. Det hittills största bytet var ju 2012. Då var det Nobina som vann avtalet och fick fortsätta köra. Många gamla Nobinabussar skulle ersättas med helt nya. Bytet var stort. Men då var det ändå mindre serier som skulle behållas en tid till. Som 67XX-vagnarna som exempel. Så även om bytet var dramatiskt, så var det bussar från tiden innan som i alla fall skulle finnas kvar. Dessutom var inte alla bussar som skulle levereras till UL-trafiken nya heller. Det var en serie Mercedes Citaro som var flyttade från Skåne som lackades om, fick ny klädsel och renoverades.

Men den här gången är det mer dramatisk. För nu ska ALLT ut. Att sedan Nobina tycker att flera bussar bör leva vidare och kan gott och väl rulla i ett annat län är en annan sak. Men i UL-trafiken är det slutkört med dessa bussar. Och vad jag sett och hört talas det inte heller om att Keolis kommer att flytta några bussar från ett annat län heller. Allt ska bli nytt istället. Så här kraftig omställning har nog aldrig skett någonsin i Uppland förut när det gäller bussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Jag har varit med om ett par trafikstarter då allt bytts ut, men inte kändes dem speciellt dramatiska.

Bussmicke

Bussarna som flyttas upp till Boden-Luleå ska väl inte målas om  eftersom det är så kort avtal men jag kan ju ha fel.
Ingen av dessa UL-bussar lär ju flyttas till Skånes eftersom det stod en annan tråd att bussarna i Norrköping skulle till Skåne.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.