Nya bussar till Nobina?

Startat av Bese001, 28 oktober 2021, 19:57:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej,
Hittar några noteringar om nyleveranser till Nobina enligt följande:

Malmö: 24 Dubbelledbussar av märket Hess

Östergötland: 30 Dubbeldäckare, 19 Boogiebussar

Jag har noterat december som start/leveransdatum.

Någon som kan bringa ljus i "mörkret "  :)

virtual1

Boogie är en musikstil ;) du tänker nog på boggi. Men vilken trafik är det i Östergötland?

Walter

Dubbellederna till Malmö är trafikstart kommande sommar. MalmöExpressen 8 ska de användas till.

Östergötland är väl det paket som Nobina vann för Regiontrafiken runt Linköping. Trafikstart december i år.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ebermark

I Östergötland är det trafikstart i juni nästa år.

homer

Spännande med Hess, en Schweizisk tillverkare som vad jag vet mest bygger på Scania

S Svensson

Hess har, i varje fall tidigare, byggt åt Volvo Buss. Provbussen i Göteborg,GS nr 100, tillverkades av Hess. Och AB Volvo hade samarbete om karosseribygge i USA.

Walter

Citat från: Ebermark skrivet 28 oktober 2021, 21:03:35 PM
I Östergötland är det trafikstart i juni nästa år.

Ok jag gick på det som angavs i bussmagasinets artikel vid tilldelningen. Där anges att det är trafikstart december -21 för merparten och en del sommaren -22
https://www.bussmagasinet.se/2020/08/transdev-och-nobina-vann-i-ostergotland-igen/
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ebermark

Aha. Grimslövsbuss överklagade sedan denna tilldelning så ärendet hanterades av förvaltningsdomstolen igen innan avtalen kunde skrivas på.

Transdev startar dock en del av sin nya trafik 20 feb nästa år (det som Ringarums kör).

Gano

Var finner man mer information kring detta? Tänker mest kring Hess till Malmö.

Fredrik Thurfjell

Idag släpptes officiell info om den nya dubbellederna till nästa MalmöExpressen.
Inga Hess här inte. Fler av Van Hool Exquicity. Rätt rimligt.

https://www.vanhool.be/en/news/van-hool-builds-21-battery-electric-trambuses-for-malmo-sweden

På bilden tycks vara den som ska heta 3281.

Filip S

Intressant numrering på denna, 3281 heter ju redan en annan av Nobinas bussar, en volvoboggi i Värmland. Något mer rimlig nummerserie för dessa hade varit luckan 4429-4449.

Gano

Skiljer sig dessa från de nuvarande Van Hool på något sätt mer än att de nya blir rena elbussar?
Personligen hoppas jag att Van Hool slipat på interiören då den skramlar något fruktansvärt på dagens bussar i Malmö.

Går dessa nya Van Hool till Arlöv eller Mölledal? Arlöv kör linje 8 idag, medan Mölledal har nuvarande Van Hool. Det borde krävas en viss anpassad infrastruktur för att hantera dem.