Swebus 2080

Startat av Bussmicke, 13 oktober 2021, 12:25:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Dessa två bilder är ju typexempel på hur det såg ut när man hade frångått sina egna individuella lackeringar och lackerat i länsbolagsfärger istället.
Denna ursprungliga SJ Buss 2080 Volvo B10M Aabenraa från 1982 såg ut så här från början:

http://leifd.jalbum.net/Sverige/SJ-buss%20-%20Swebus/slides/4611%20SJ%202080%20Helsingborg%20F.html

Kristian

#2
Oj, vad roligt att se! Jag hoppades på den tiden att "segelbåtsbussen" (sexåriga jag förstod inte att det var en fågel) skulle komma farande, men när vi väl fick åka en buss av denna typ så var den oftast SJ-orange.

Kul också att se linje 868, som var en till Trollsta avkortad 848, annonserad på hållplatsskylten. Den införlivades i 848:n kort därefter om jag inte minns fel.

Tack för dessa bilder!

Bussmicke

Så kul att det uppskattas. Sånt gör att man vill lägga ut mer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ah,gamla Västerhaningeterminalen.
Några Aabenraa bussar kom ju till Lidingö också i samma veva,men dom var endast orangelackade./Ulf

zjbus

Endast orangelackade! Låter som SJ-Buss ursprungliga originallackering.

Ulf Berlin


HB

Bussarna till Lidingö användes normalt endast i skoltrafiken och tillkom därför att skolorna gjorde om schemat helt inför terminstarten -94 vilket gjorde att skolturerna inte längre rymdes i ordinarie fordonsomlopp.

Fredrik Klint

Ytterligare en Aabenraa blev röd, tror jag, 2085...?
Men vet inte var den hörde hemma i Stockholm.

Måns Johannesson

Stämmer att det även var 2085 som blev röd. Avvek en del dock, enligt mina anteckningar "i princip helröd'. Men det kan ju varit en följd av en hårdhänt klo**ersanering kanske.

/Måns

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 oktober 2021, 20:52:43 PM
Ytterligare en Aabenraa blev röd, tror jag, 2085...?
Men vet inte var den hörde hemma i Stockholm.

Den var väl i Tappström

Ulf Berlin

#11
2085 var "skolbussen Bettan"ute på Mälaröarna:


Fotad på SWEBUS uppställningsplats uppe i Märsta i slutet av 90-talet
Den fick nog sin sniklackering för att det"endast"skulle köras som skolbuss?

Till Lidingö kom(väl)2088,89 och 92(?)
Här står 2092 vid AGA skyltad 201 och skylten i fönstret säger"Skolbuss Sticklinge"

Klart SJ orange ;)/Ulf

zjbus

Klart, tack för dina foton, roligt se SJ Buss benämning för stationeringsort Kac (Kalmar Centralstation).

Ulf Berlin

Framförallt med ett SL-märke därtill :)
"Hemstationsmärkta"i slutet var väl bussarna för övrigt i Skövde(Sk)och Halmstad(Hd) som tidigare har visats./Ulf

zjbus

Ja det var verkligen en utspridd uppmärkning.
Jaså var det de tre sista städerna som behöll det, undrar varför inte SJ höll en enhetlig linje?