Höghus och Capitoler på Norrmalmstorg

Startat av Gunnar D, 19 mars 2016, 08:25:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Att det är fotat med AGFA kunde man nästan se direkt på blåsticket. Med lite behandling ser man att de till höger är ljusare röda än den i bakgrunden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 20 mars 2016, 15:46:59 PM
SS nya färgsättning för bussar 1964 (Oxblodsdesign Tor Hörlin) och dess implementering är spännande! H29 som kom nya i aug 1964 var de första i oxblod och hade "snibb" (vita ribbor i fronten). H25 5507 och H30 5594 fick oxblod med snibb i samband med högerombyggnaden. Resterande högerombyggda bussar fick oxblod utan snibb. Det bör därför 1964-65 ha tagits ett beslut om att skippa snibben för högerbussar.

Min bild är att det bara var f.d. H22 som ombyggda till H21 fick oxblod och jag har tolv st (varav två utan snibb) noterade men säkert var de fler. Av dessa tolv var nio ombyggda 1965 och tre 1966. Samtidigt fanns det åtminstone en ljusröd som var ombyggd 1966. Osäker på om ombyggnaden medförde "stor-" eller "lätt-" revision.

Bilden från Norrmalmstorg 1967 är tagen på Agfa CT18 som möjligen kan ha viss betydelse för färgåtergivningen men den vänstra Capitolen ska vara i oxblod. De två andra är ljusröda men de kan ju bl.a. ha påverkats olika av väder och vind.

/Gunnar


Det var intressant! Jag trodde aldrig att oxblod kom så pass tidigt. Dessutom var jag säker på att det aldrig hade funnits med snibb. En annan intressant sak. Jag trodde bara att bussar i oxblod hade varit märkta SL och inte SS. Men på bilden ser man ju att Capitolen i oxblod är märkt SS.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 mars 2016, 11:10:50 AM

Det var intressant! Jag trodde aldrig att oxblod kom så pass tidigt. Dessutom var jag säker på att det aldrig hade funnits med snibb. En annan intressant sak. Jag trodde bara att bussar i oxblod hade varit märkta SL och inte SS. Men på bilden ser man ju att Capitolen i oxblod är märkt SS.

Som kuriosa så var första (oxblodsröda) H32 märkt SS med vinge och jag undrar om inte första H34 var det också!
Det här med rörighet är inte enbart en ny företeelse....

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 21 mars 2016, 12:42:15 PM
Som kuriosa så var första (oxblodsröda) H32 märkt SS med vinge och jag undrar om inte första H34 var det också!
Det här med rörighet är inte enbart en ny företeelse....

Mr H

Vid koll verkar det som om varken H33 4281 eller H34 4301 fick SS-märke...

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 21 mars 2016, 16:37:15 PM
Vid koll verkar det som om varken H33 4281 eller H34 4301 fick SS-märke...

/Gunnar

Jag förväxlar nog 4301 med den där halvanonyma provbussen från Leyland i vänstertrafik (5412).
Den hade SS-märken.

Mr H

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 20 mars 2016, 15:46:59 PM

Min bild är att det bara var f.d. H22 som ombyggda till H21 fick oxblod och jag har tolv st (varav två utan snibb) noterade men säkert var de fler. Av dessa tolv var nio ombyggda 1965 och tre 1966. Samtidigt fanns det åtminstone en ljusröd som var ombyggd 1966. Osäker på om ombyggnaden medförde "stor-" eller "lätt-" revision.

/Gunnar

Fått intrycket av att det var betydligt fler än 12/13 st H21 som fick grått tak. Men åtminstone en av dessa var alltså ljusröd?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2016, 12:40:47 PM
Fått intrycket av att det var betydligt fler än 12/13 st H21 som fick grått tak. Men åtminstone en av dessa var alltså ljusröd?

Avvikande takfärger har jag dålig koll på. För mig generellt hade ljusröda H21 ljusröda tak medan de i oxblod hade grått tak. 5408 som anges ombyggd 1966 var ljusröd med ljusrött tak.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?

Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 mars 2016, 00:35:58 AM
Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?

Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.

Ingen i SS/SL oxblod. Om det gäller ordinarie trafik i Sverige så var det nog "Jönköpingsmetropolen" som var utan snibb. Här i en färgsättning:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/

/Gunnar

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 mars 2016, 00:35:58 AM
Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?

Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.

Jag lade för en tid sedan ut bilder på Metropoler mörkröda utan snibb som stog uppställda i Silverdalen inför export till Lagos Nigeria.
De målades mörkröda och saknade snibb inför exporten. Tyvärr så hittar jag inte bilden just nu så jag kan lägga ut den igen,

Mr H