SS H15 och H19

Startat av HJP, 16 april 2008, 11:40:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Bergstam

Vet nån vad den blåa lampan betydde som  satt på framrutan på mittstolpen? Vet ej om detta var skillnad på trådbuss eller dieselbussen.....



Ingwar Åfeldt

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 17 april 2008, 19:21:05 PM
Vet nån vad den blåa lampan betydde som  satt på framrutan på mittstolpen? Vet ej om detta var skillnad på trådbuss eller dieselbussen.....




Den blå lampan/lamporna var såvitt jag vet bara en indikering på att det var en buss. De byttes ju ut mot gula (eller vita) lampor i samband med att utryckningsfordon började använda blå ljus vid utryckning (så de skulle synas sämre  ;)) i slutet av 60-talet.

M v h
Ingwar

Peter Öden

Hej !

Utlagda bilder på SS H15 och H 19 väcker många nostalgiska minnen av dessa typer,
underbara vagnar att åka med.
En fundering bara kring H 15, varför de hade avgasrör modell stuprörs diameter ?
Även de gamla "raketerna" Vlo B 655 Hägglund hade detta utförande.

Mvh Peter Ö

Ersa

#18
Citat från: HJP skrivet 16 april 2008, 11:40:48 AM
Ulf Berlins uppmaning, att jag borde lägga ut lite bussbilder, gör att jag nu bläddrat lite till bland mina oordnade papperskopior.

Ojdå. Du får allt fortsätta med bläddrandet framöver nu när alla fått mersmak.  :D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2008, 19:46:58 PM
Den blå lampan/lamporna var såvitt jag vet bara en indikering på att det var en buss. De byttes ju ut mot gula (eller vita) lampor i samband med att utryckningsfordon började använda blå ljus vid utryckning (så de skulle synas sämre  ;)) i slutet av 60-talet.

Synd att det sedan dessa lampor, samt "1+2-halvljusen" försvann inte finns något direkt tydligt som skiljer bussar från lastbilar längre.

Mr G

CitatSannolikt har det också ändrat motorljudet en hel del, vilket i så fall är tråkigt ur diggarsynpunkt.

Åkte med H15 för kanske dryga 10 år sen på 86:an, museilinjen. Tror att linjesträckningen var Söderhallen - Norrmalmstorg. Måste väl ha varit denna buss antar jag. Och jag stördes av det faktum att motorljudet inte var detsamma som jag mindes från alla H15-resor med 65:an på 1960-talet. Motorljudet var klart annorlunda tyckte jag, inte lika vasst och skärande som jag ville ha det, utan mer dovt och mjukt. Inte alls H15 tyckte jag. Kan detta ha varit anledningen tro?

吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 19 april 2008, 20:40:17 PM
Åkte med H15 för kanske dryga 10 år sen på 86:an, museilinjen. Tror att linjesträckningen var Söderhallen - Norrmalmstorg. Måste väl ha varit denna buss antar jag. Och jag stördes av det faktum att motorljudet inte var detsamma som jag mindes från alla H15-resor med 65:an på 1960-talet. Motorljudet var klart annorlunda tyckte jag, inte lika vasst och skärande som jag ville ha det, utan mer dovt och mjukt. Inte alls H15 tyckte jag. Kan detta ha varit anledningen tro?



Att det smalare avgasröret har ändrat motorljudet är jag ganska säker på. 65:an var en av de linjer jag jobbade på som konduktör i H15/H16. Mycket trevlig linje.
Anledningen till den stora diametern på avgasröret i original kanske var att få ut lite extra effekt ur motorn? Jag vet inte, gissar bara. En annan (numera) säregen detalj på dessa bussar var/är körriktningsvisarna, placerade mellan sidofönstren bakom framhjulen. Det var ju en arm som kom ut och "vinkade" åt det håll som bussen skulle. Fungerar de fortfarande på denna buss?

Sune

        Hej!     Med anledning om att H15 var enmansbetjånade på lnje 161stämmer det verkligen?     att H8/H9 avändes på Brommalnjerna som enmansbetjänade i väntan på meropolbussarna vet jag.PåH15 hade man ju stora pilar för att visa att påstignigen skulle vara bak,Eller har mitt minne alldeles fel? härligq bider!javascript:replaceText(' ;D', document.forms.postmodify.message);
Glad

HJP

Citat från: Sune skrivet 20 april 2008, 23:02:58 PM
        Hej!     Med anledning om att H15 var enmansbetjånade på lnje 161stämmer det verkligen?     att H8/H9 avändes på Brommalnjerna som enmansbetjänade i väntan på meropolbussarna vet jag.PåH15 hade man ju stora pilar för att visa att påstignigen skulle vara bak,Eller har mitt minne alldeles fel? härligq bider!javascript:replaceText(' ;D', document.forms.postmodify.message);
Glad

****
På den tiden, när 161:an började gå, så var jag bara skolgrabb. Mina minnen är lite knapphändiga, och jag är osäker på om bussen var H15, eller H8/H9. För en skolgrabb, såg de ungefär likadana ut.
Vad jag minns, är att det förekommit enmansbetjäning, på 161:an. Vad jag lade märke till, var att föraren hade biljettväskan hängande runt halsen. Det såg lite opraktiskt ut. Möjligen rörde det sig om ett prov. Linjen var inte den mest frekventrerade, så det kanske var lämpligt att prova lite på den.
Kanske någon annan vet bättre.

HJP