Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 24 maj 2011, 17:50:21 PM

Titel: Avtalet
Skrivet av: 1896 skrivet 24 maj 2011, 17:50:21 PM
Kommunals avtal löper ju till 31 Maj, har man kommit överens eller har det hänt något överhuvudtaget ?  ???
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 24 maj 2011, 17:54:06 PM
Det verkar inte ha hänt nåt nytt.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtal-och-lagar/Avtalsrorelse/Krav-for-bussavtalet/ (http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtal-och-lagar/Avtalsrorelse/Krav-for-bussavtalet/)
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 maj 2011, 17:55:10 PM
http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=52388 (http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=52388)
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 24 maj 2011, 21:08:26 PM
Ur juninumret...   :P

"Att alla ska ha rätt till löneökning oavsett prestation är en av de största styggelserna som finns".
Jonas Milton vd för Almega
Tjänsteföretagens organisation

Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Zella skrivet 25 maj 2011, 12:32:25 PM

http://www.ka.se/index.cfm?c=97354 (http://www.ka.se/index.cfm?c=97354)
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: kimpan skrivet 25 maj 2011, 13:50:30 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 maj 2011, 17:50:21 PM
Kommunals avtal löper ju till 31 Maj, har man kommit överens eller har det hänt något överhuvudtaget ?  ???

avtalet klart...
http://www.kommunal.se/Kommunal/Nyheter/2011/Maj/Starkt-anstallningstrygghet-for-anstallda-inom-bussbranschen/
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Jonas skrivet 25 maj 2011, 14:15:28 PM
Spännande att de fick igenom detta med provanställningar, må vara att det bara var delvis...
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussföraren skrivet 25 maj 2011, 14:31:20 PM
Citat från: Z skrivet 25 maj 2011, 14:15:28 PM
Spännande att de fick igenom detta med provanställningar, må vara att det bara var delvis...

Skillnaden blir att man kommer att bli mer restriktiv med att anställa dem man är minsta tveksamma mot, då blir det arvodistanställning istället, det vore kanske bättre att man tog tag i ofoget med att provanställa vid uppflyttning av timanställda/behovsanställda till heltid som förekommer i flera företag idag, där kan man verkligen tala om att man utnyttjar möjligheten fel.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2011, 19:24:34 PM
Inte ett ljud om att höja OB:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=139402
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:03:40 PM
Man kan sammanfatta det nya avtalet som ett i raden av Kommunals katastrofavtal.
Kommunal är så patetiskt så det finns inte ord nog.
Det blir alltså en löneökning på hela 200 kr under två år. Snyggt jobbat Kommunal.
Gratisarbetet vi ägnar oss åt varje dag brydde man sig inte om. För komplext!!!
Jag tycker det är väldigt enkelt, dvs man har betalt för den tid man jobbar och tvingas stå till förfogande.
Till dess man kan avsluta och byta om.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:09:06 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:03:40 PM
Det blir alltså en löneökning på hela 200 kr under två år. Snyggt jobbat Kommunal.

Varifrån får du den siffran? Enligt den länkade artikeln blir det 808 kronor i månaden.

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:03:40 PM
Gratisarbetet vi ägnar oss åt varje dag brydde man sig inte om. För komplext!!!
Jag tycker det är väldigt enkelt, dvs man har betalt för den tid man jobbar och tvingas stå till förfogande.
Till dess man kan avsluta och byta om.

Om du tänker på detta att man skall börja och sluta på samma plats så skall ju detta tas upp särskilt. Finns ingen anledning att tynga hela avtalsrörelsen med frågor som bara berör ett (mindre?) antal orter.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:21:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:09:06 PM
Varifrån får du den siffran? Enligt den länkade artikeln blir det 808 kronor i månaden.

Om du tänker på detta att man skall börja och sluta på samma plats så skall ju detta tas upp särskilt. Finns ingen anledning att tynga hela avtalsrörelsen med frågor som bara berör ett (mindre?) antal orter.

Om jag inte minns fel så var det 206 kr /mån från augusti 2011 och 602 kr/ mån från juni 2012
Förra höjningen var 2010-maj, juni någongång.
Även om det rör mindre antal orter så är det ändå frågan om gratisarbete vi får utföra - Allt detta understöder
Kommunal med sitt agerande. Något vi får dras med minst två år till.
Det är bara att gratulera Bussarbetsgivarna.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 25 maj 2011, 21:56:33 PM
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur det kommer sig...   :P
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:58:15 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:21:30 PM
Om jag inte minns fel så var det 206 kr /mån från augusti 2011 och 602 kr/ mån från juni 2012
Förra höjningen var 2010-maj, juni någongång.

Jag vet inte mer än vad som står i det pressmeddelande som arbetsgivarna sänt ut men det låter väl lite konstigt att de skulle klämma i med en siffra på 808 kronor i månaden om de inte har belägg på den. Så för att övertyga mig får du nog komma med lite bättre källa än ditt minne.

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:21:30 PM
Även om det rör mindre antal orter så är det ändå frågan om gratisarbete vi får utföra - Allt detta understöder
Kommunal med sitt agerande. Något vi får dras med minst två år till.
Det är bara att gratulera Bussarbetsgivarna.

Frågan är ju inte bortglömd utan skall tas upp i en särskild arbetsgrupp. I sak håller jag med dig att sådant här bör bort.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 22:05:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:58:15 PM
Jag vet inte mer än vad som står i det pressmeddelande som arbetsgivarna sänt ut men det låter väl lite konstigt att de skulle klämma i med en siffra på 808 kronor i månaden om de inte har belägg på den. Så för att övertyga mig får du nog komma med lite bättre källa än ditt minne.

Frågan är ju inte bortglömd utan skall tas upp i en särskild arbetsgrupp. I sak håller jag med dig att sådant här bör bort.

Det rör sig inte om 808 kr/mån utan över hela avtalsperioden. Du kan läsa mer i bla Kommunalarbetaren,
där står en redovisning.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 22:15:10 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 22:05:13 PM
Det rör sig inte om 808 kr/mån utan över hela avtalsperioden. Du kan läsa mer i bla Kommunalarbetaren,
där står en redovisning.

Så här skriver Kommunalarbetaren:
Löneökningarna på 808 kronor, eller 3,5 procent, fördelas enligt följande: 206 kronor, motsvarande 0,9 procent, mer i månaden från och med 1 augusti 2011. 602 kronor, motsvarande 2,6 procent, mer i månaden från och med 1 juni 2012.

Men de skriver också:
Ett nytt tvåårigt avtal är klart mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna. Avtalet ger de 19 000 berörda i genomsnitt 808 kronor mer i lön under tvåårsperioden.

Vilket som är det betydligt mer än "200 kronor på två år" som du skrev.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 25 maj 2011, 22:23:07 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 25 maj 2011, 21:56:33 PM
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur...   :P

Troligen höjs väl OB med några öre för att följa lönens utveckling, det brukar ju oftast vara så. Att det sedan finns åsikter om att OB-ersättningen är för låg eller inte, och borde få sig en rejäl höjning torde inte vara någon större hemlighet.
I takt med att det blir ett hårdare samhälle vi lever och verkar i, så kan ju en fredag/lördagnatt bakom ratten mycket väl klassas som obekvämare i dag än igår. Men att driva upp OB-ersättningar i yrkesgrupper vars huvudsakliga verksamhet sprider sig över dygnets alla timmar och veckans alla dagar är nog ett av de säkraste korten för att kunna hålla grundlönen på en bottennivå.
Genom att i BBA räkna upp tiden man arbetar mellan 22-06 med 17%, så har man ju redan fått en skjuts på OB:et indirekt, som torde motsvara drygt en 20 kr i timmen före skatt. Ger förvisso inga reda pengar i fickan, men en arbetstidsförkortning, som kommer alla som "drabbas" om än endast vid enstaka tillfällen till gagn.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2011, 22:30:29 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 25 maj 2011, 21:56:33 PM
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur det kommer sig...   :P

Under alla år har OB varit löjligt lågt för bussförare, och jag undrar varför ingen driver frågan ? När jag jobbade på pappersbruket i Borlänge hade vi, om jag inte missminner mig, 50% OB på nätter och Lördagar, 100% på Söndagar, och 150% storhelger, och då är det ändå 25 år sedan.

(Med reservation för dåligt minne.)

Självklart ska inte grundlönen påverkas av ett högre OB.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2011, 23:26:55 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 maj 2011, 22:30:29 PM
Under alla år har OB varit löjligt lågt för bussförare, och jag undrar varför ingen driver frågan ? När jag jobbade på pappersbruket i Borlänge hade vi, om jag inte missminner mig, 50% OB på nätter och Lördagar, 100% på Söndagar, och 150% storhelger, och då är det ändå 25 år sedan.

(Med reservation för dåligt minne.)

Självklart ska inte grundlönen påverkas av ett högre OB.

Håller med, vården har ju högre ÖB än vad vi har. Vår OB är ju löjlig. Och jag måste säga att jag höll på att trilla av stolen när jag läste vad lönehöjningen blir. Jag tror inte höjningen varit så usel sen jag började köra buss 1999, vad motiverar Kommunal att godta en så usel höjning?
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussföraren skrivet 25 maj 2011, 23:47:31 PM
OB ersättningen reviderades ju på -90 talet för att istället höja grundlönen vilket kom alla till godo, även "S1:or" som tidigare hade en erbarmligt dålig totallön jmf med förare som körde blandat ut/in på femtedags eller K-ledigt.
Efter denna förändring blev det inte längre jättepoppis med sena intjänster o nattjobb eftersom OB:ts värde minskade.

En förbättring av OB:t tas givetvis från tillgängligt löneutrymme vilket gör att de stora grupper som kör lite o ingen OB tid får en betydligt mindre höjning av sin lön.

Givetvis kan det vara behövligt med en morot för nattjobbare men detta tycker jag ska ske genom en ytterligare omfördelning av arbetstiden genom uppräkning av tid.

Att det blev skillnad gentemot vården i o m denna förändring på -90 talet försvarades med att det bland bussförarna fanns en stor grupp som sällan eller aldrig arbetade sådan tid till skillnad från inom vården där helgledigt inte är speciellt vanligt förekommande bland SKAF:s yrkesgrupper.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Jan skrivet 26 maj 2011, 08:36:09 AM
OB:et hämmar statusen, vilket gör att det blir svårt att finna förare som vill köra speciellt kvällar och nätter.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussföraren skrivet 26 maj 2011, 13:07:32 PM
Citat från: Jan skrivet 26 maj 2011, 08:36:09 AM
OB:et hämmar statusen, vilket gör att det blir svårt att finna förare som vill köra speciellt kvällar och nätter.

Det var ju SKAF medvetna om när man omprioriterade för att den stora grupp som inte körde OB tid skulle få en större löneökning, i storstäderna är det ju en stor grupp förare.

Tidigare var det slagsmål om grupper med mkt OB som gick väldigt högt i placeringarna, efter förändringen så sökte dessa förare ist S1 jobb eftersom löneskillnaden blev mindre samtidigt som man fick bättre arbetsförhållanden.

Arbete på OB tid ska kompenseras med annat än pengar annars snedvrider man bara det hela igen, kortare arbetstid runt 33-34 timmar för alla med nattarbetstid (som infaller mellan 00:00 och 04:30) och 35-36 timmar för alla med växlande arbetsdagar som även infaller på helger.

Det kan ju inte vara meningen att man som gammal o trött ska kännas sig tvingad att söka ett påfrestande natt o helgjobb för att det är bättre betalt.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: JDS skrivet 26 maj 2011, 13:31:35 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 26 maj 2011, 13:07:32 PM
Det kan ju inte vara meningen att man som gammal o trött ska kännas sig tvingad att söka ett påfrestande natt o helgjobb för att det är bättre betalt.


Men gör inte det då.  ::) 
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Jonas skrivet 26 maj 2011, 14:28:43 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 26 maj 2011, 13:07:32 PM
Arbete på OB tid ska kompenseras med annat än pengar annars snedvrider man bara det hela igen, kortare arbetstid runt 33-34 timmar för alla med nattarbetstid (som infaller mellan 00:00 och 04:30) och 35-36 timmar för alla med växlande arbetsdagar som även infaller på helger.

Kan bara hålla med, speciellt då det är bevisat i ett antal undersökningar att det är direkt ohälsosamt att jobba skift med oregelbundna arbetstider...
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 17:53:32 PM
Det tycks vara så att chaufförerna blir mer och mer finlemmade - man har helt och hållet glömt sin stolthet som yrkeskunnig. Tacka vet jag tiden då man fick visa sin stolthet vid problem, nu skall allt serveras.

Handels har ett bra avtal för er som klagar för mycket på OB`n. Ca 118 kr i timmen är grundlönen. Men med hjälp av öppettider numer från 8 - 22 så blir timpengen rätt hög med hjälp av OB samt att ni slipper jobba 00-04. Problemet kvarstår dock, trots alla tillägg så når man inte chaufförernas snittlön!
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: 1896 skrivet 26 maj 2011, 19:08:54 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 17:53:32 PM
Det tycks vara så att chaufförerna blir mer och mer finlemmade - man har helt och hållet glömt sin stolthet som yrkeskunnig. Tacka vet jag tiden då man fick visa sin stolthet vid problem, nu skall allt serveras.

Handels har ett bra avtal för er som klagar för mycket på OB`n. Ca 118 kr i timmen är grundlönen. Men med hjälp av öppettider numer från 8 - 22 så blir timpengen rätt hög med hjälp av OB samt att ni slipper jobba 00-04. Problemet kvarstår dock, trots alla tillägg så når man inte chaufförernas snittlön!

Det går väl inte att jämföra ett affärsbiträde med en bussförare ? I vilket samanhang har affärsbiträdet ansvar för människor ?  ???

Sen är det väl så att det finns olika förutsättningar för OB beroende på var i landet man kör.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 19:23:46 PM
Är det "ansvar" för människor som är problemet? I så fall vill jag tillägga att i samtliga yrken finns det ansvar för andra människor - bara att vinkla det från sitt eget håll. Dessutom finns det alltid för- och nackdelar i samtliga yrken likaväl som på olika arbetsplatser inom samma yrken. Det får man lära sig att leva med, gräset är inte grönare på andra sidan. Med detta menar jag inte att man skall undvika att förbättra och kämpa för "sitt" - dock kommer vi aldrig att uppnå jämställdhet eftersom problemet i att uppnå jämställdhet inte ligger i "sakfrågorna" utan är knutna till individerna.

Som jag upplever det har chaufförer valt en något högre timlön på bekostnad av lägre ob en gång i tiden.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Wetjo skrivet 26 maj 2011, 21:50:07 PM
På 80-talet när jag började köra så tjänade bussförarna olika beroende å vilket avtal (Transport/Kommunal/statligt) dom körde på. Dessutom var OB-tilläggen olika beroende på avtal. På SL "levde vi" på tilläggen. Vi hade enmanstillägg, Innerstadstillägg (Ytterstadstillägget tillkom i i mitten av 80talet) OB-tillägg och Omloppstillägg (För delade tjänster). Min första lön från SL, inklusive alla tillägg, gav mig en lön som var högre än en nyutbildad socialsekreterare. Jag hade sex veckors betald utbildning. Socialsekreteraren hade 3,5 års utbildning med studiefinansiering... En bra månad med mycket OB var tilläggen på ca 2000 SEK. Sen kunde man gneta lite... Två dagar gav minst 2000 SEK till.

I alla fall löstes alla tillägg, utom OB-tillägget,  in mot en högre grundlön. Om jag inte minns fel fick förarna 2000 mer i grundlön mot att tilläggen löstes in. Dessutom sänktes OB-tillägget i samma veva. På SL hade vi lika mycket i OB som en Uska. Det har vi definitivt inte idag. Vinsten med den "inlösen" var att vi skulle börja köra under samma avtal. Reservation för dåligt minne osv...

Mycket i denna diskussion låter som att dom har sålt sig billigt. Vem är dom? Fackföreningen består av medlemmar. Den har diskussionen ska låta:"Vi har sålt oss billigt!" Fakta är att alla som är med i facket kan ju välja sina ombud, precis som vi väljer våra politiker. Ingen kan därför frånsäga sig ansvar. Det är bara att gå på fackmöten.

Man kan också välja att ställa sig utanför facket, men då har man ännu mindre att säga till om.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2011, 22:19:38 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 19:23:46 PM
Är det "ansvar" för människor som är problemet? I så fall vill jag tillägga att i samtliga yrken finns det ansvar för andra människor - bara att vinkla det från sitt eget håll. Dessutom finns det alltid för- och nackdelar i samtliga yrken likaväl som på olika arbetsplatser inom samma yrken. Det får man lära sig att leva med, gräset är inte grönare på andra sidan. Med detta menar jag inte att man skall undvika att förbättra och kämpa för "sitt" - dock kommer vi aldrig att uppnå jämställdhet eftersom problemet i att uppnå jämställdhet inte ligger i "sakfrågorna" utan är knutna till individerna.

Som jag upplever det har chaufförer valt en något högre timlön på bekostnad av lägre ob en gång i tiden.

Självklart ska man jämföra yrken och ansvar. Bussförare är dessutom ett högriskyrke. Ihop med polis, väktare osv. Få andra yrken än förare av fordon kan pga en missbedömning ha ihjäl tiotals människor i en handvändning. Jag hade faktiskt gärna tagit årets lönehöjning utan gnot om det hade inneburit nått positivt någon annanstans. Men den usla lönehöjningen backas inte upp av en bättre höjning av nått annat.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: yngrot skrivet 26 maj 2011, 22:29:36 PM
När det fanns olika avtal för förare så hade vi samma OB som vården . Men sen skulle avtalen göras mer likvärdiga och då sänktes vårt OB.. jag minns skillnaden .. Jag fick köra 3 dagar med storhelgsOB för att få lika mkt som 1 dag med det gamla högre OB tillägget.."alla" sökte tjänster dagtid..
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: forthemoment skrivet 26 maj 2011, 23:29:24 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2011, 10:49:07 AM
Citat från: forthemoment skrivet 26 maj 2011, 23:29:24 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!

Vet du varför avtalet är 2-årigt? Brukar väl vara 3-årigt åtminstone? Du fårgärna berätta mer vad avtalet innebär och om du hör nått om varför höjningarna blev så låga. Finns det nån baktanke liksom?
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 27 maj 2011, 21:06:10 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 maj 2011, 21:12:20 PM
Citat från: forthemoment skrivet 26 maj 2011, 23:29:24 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.) Jag har inte läst hela avtalet ännu. Pedagogiskt kommer det bli stora problem för mig som fackligt ombud att berätta för folk. Jag tycker den höjningen i år på 200 i månaden skulle legat nästa år och den största höjningen legat i år. 600 först och 200 andra året tycker jag. Folk skrattar ju när dom får hör att vi får en höjning på 200/månad i år!!  Och innan har det väl alltid blivit en löneökning direkt när det gamla avtalet gått ut. OB:t är fortfarande alldeles för lågt. Företagen lär kunna fortsätta ha timanställda utan att fastanställa dom (när dom ligger på schema heltid i månader men ändå är timanställda) som det är här på Veolia.

Men Bussarbetsgivarna är nog väldigt nöjda med det här avtalet!!

1/6 2010 fick vi inom spårtrafiken en 173kr i löneökning på månadslön! I år får vi ungefär 600kr, medan de flesta inom spårtrafiken slog ihop två lönerevisioner till en!

Det jag vill säga är att man inte ska klaga på 200kr, de är bättre än inget!
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 27 maj 2011, 22:02:55 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 27 maj 2011, 21:06:10 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"

!!!!!!!!!!!!!!!! Ett exempel !!!!!!!!!!!!!!!!

Att det varje år försvinner minuter från tomkörningstider och regleringstider gör att chaufförerna får det stressigare och riskerar psykisk ohälsa på jobbet. Förtjänsten kan räknas i både kronor och ören. Det är väl tack vare vissa chaufförer?  ;D

Men seriöst; vad ska de som kör lagligt och vill ha en dräglig arbetsmiljö göra? Att "alltid" ligga sen tär på en.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2011, 00:07:13 AM
Citat från: Bjarne-W skrivet 27 maj 2011, 21:06:10 PM
Jag tycker avtalet är ett skämt! (Nivåerna iaf.)
Jag måste säga att jag blir en smula nyfiken - vad gör ni som bussförare för att "motivera" en lönehöjning över huvud taget? Vari består er "produktionshöjning" som gör att er arbetsgivare tjänar (kan tjäna) mer pengar för att betala de höjda lönerna? Kör ni mer, kör ni fortare, kör ni bättre? Eller vad då?
undrar den nyfikna okunniga flickan "Prettan Schös"

De årliga lönehöjningarna har ju inget med produktionshöjning att göra. Hyror höjs, matpriser går upp. Bensin går upp. Självklart måste lönen följa det, precis som det gör för alla andra yrken? Varför skulle just bussförare vara undantagna höjning av lön när alla andra yrken får det menar du?
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: swedebear skrivet 28 maj 2011, 08:35:43 AM
Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2011, 00:07:13 AM
De årliga lönehöjningarna har ju inget med produktionshöjning att göra. Hyror höjs, matpriser går upp. Bensin går upp. Självklart måste lönen följa det, precis som det gör för alla andra yrken? Varför skulle just bussförare vara undantagna höjning av lön när alla andra yrken får det menar du?

Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner? Sedan att det i verkligheten inte är så är en annan sak. Ett företag måste ju trots allt kunna täcka sina kostnader annars kommer företaget att gå under i slutändan
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: KG skrivet 28 maj 2011, 08:52:06 AM
Citat från: swedebear skrivet 28 maj 2011, 08:35:43 AM
Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner? Sedan att det i verkligheten inte är så är en annan sak. Ett företag måste ju trots allt kunna täcka sina kostnader annars kommer företaget att gå under i slutändan

Hört talas om inflation?  :)

Men du kanske tycker vi borde legat kvar på en lön om ca 5kr timmen, så alla busschaufförer får bo på gatan?
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: swedebear skrivet 28 maj 2011, 09:08:45 AM
Citat från: KG skrivet 28 maj 2011, 08:52:06 AM
Hört talas om inflation?  :)

Japps det har jag, något som skapas genom att staten trycker upp nya sedlar så att de sedlar man har blir mindre värda och därigenom skapar prishöjningar. Att inflation enbart är prishöjningar är felaktigt eftersom prishöjningar i huvudsak är en följd av inflation och inte inflation i sig

Citat från: KG skrivet 28 maj 2011, 08:52:06 AM
Men du kanske tycker vi borde legat kvar på en lön om ca 5kr timmen, så alla busschaufförer får bo på gatan?

Absolut inte, men jag vill bara påpeka att om man höjer lönerna för mycket (Och det spelar ingen roll vilken bransch vi pratar om) så kommer företagen inte att överleva om den överstiger produktionshöjning eller intäktshöjning för företagen, det är en enkel företagsekonomi
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Jonas skrivet 28 maj 2011, 09:56:39 AM
Citat från: swedebear skrivet 28 maj 2011, 08:35:43 AM
Nu känner jag att risken är att tråden spårar ur, men det är egentligen helt rätt att löneförhöjningar har med produktionshöjningar att göra, hur skall annars företaget kunna betala högre löner?

Nu är det väl så att i bussbranschen räknas ersättningen till åkerierna enligt avtalen upp enligt ett visst index, just för att kompensera för högre utgifter, t.ex ökade bränslepriser och löner.

Sedan finns det ju ett antal andra yrken som inte heller kan öka sin produktion, i princip de flesta inom tjänstesektorn skulle jag tro, men som likväl får löneökningar de med.

T.ex en frisör kan ju inte klippa mer folk bara för att han/hon får mer betalt. Detta löser troligen frisörsalongen genom att höja priserna för en klippning, men i bussbranschen är det inte upp till åkerierna att sätta biljettpriserna(undantag finns kanske), där av det ovan nämda indexet.

Sedan är ju grundprincipen i dagens kapitalistiskasamhälle kunsumtion, om ingen kunsumerar varor och tjänster(pga dålig hushållsekonomi) rasar tillslut hela systemet ihop...
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Wetjo skrivet 28 maj 2011, 10:27:57 AM
Vad jag vet följer ersättningen från Länshuvudman till utförare löneökningarna i avtalet.
Jag tycker att löneökning på 200 pix (som första delen är på), kunde jag både ha o mista.

Viktigare att komma åt en Ökad OB-ersättning.
Kanske svårt att komma åt längden på arbetstiden, men ramtiden kunde man ju alltid försöka få ner lite.
Risken är att antalet timmisar på garagen ökar alternativt att alla inte får 100% anställning, utan det bli många på 80 & 75%
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 maj 2011, 11:12:54 AM
Som jag skrev tidigare så är det fritt fram för arbetsgivare och kommunal lokalt att komma överrens, och då kanske få endast EN lönerevision så det blir ca 808kr direkt så ni blir nöjda, men då får ni ju stå ut med nuvarande lön i ett år till.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Mittlinje skrivet 28 maj 2011, 12:14:50 PM
Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: Bussnissen skrivet 28 maj 2011, 12:45:22 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 28 maj 2011, 12:14:50 PM
Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.
Jag vill påstå att produktiviteten i dag är mycket bra, åtminstone i Umeå som jag känner till.
Däremot finns det inget här som heter frihet under ansvar här är det misstroendet som härskar.
Platschefen satt till och med i AD och erkände att alkolåset användes som stämpelur för att kolla personalen.
Förmodligen inte meningen men han var inte klassens ljus om man uttrycker det så, då slant tungan.
Men produktiviteten är det inget fel på, vi jobbar ca 10-20 min gratis åt Nobina varje dag beroende på
tjänst. Det är knappast många branscher där detta sker.
Pratet om att facket är vi känner jag inte igen. Det har kommit in många förslag men det mesta ignoreras
både lokalt och centralt.
Vad bussförarna skulle behöva är ett eget fack där våra intressen tas till vara och inte någon annans.
Kommunal har av tradition suttit i knät på socialdemokraterna. Vem man sitter i knät på i dag vet jag inte.
I alla fall är det inte medlemmarnas bästa när man tecknar skitavtal efter skitavtal.
Senaste är att betrakta som värsta bottennappet.
Statusen på ett yrke kan bara höjas med bättre arbetsvillkor och framförallt högre löner.
Se bara hur lärarna resonerar, där är det bara löner som gäller i stort.
Att ge sig på förare som "missköter" sig leder ingen vart det skapar bara en vi och dom mentalitet som
Nobina skapat i Umeå. Här har vi platschefen som Storpåve och hans Småpåvar. De sk närmaste chefer, 6-7 fd
bussförare som glömt sitt ursprung och bara ängsligt och räddhågset bevakar sin lilla stol på kontoret.
De har en sak gemensamt, de vill inte köra buss!!

Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: buskörare skrivet 29 maj 2011, 14:33:01 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 28 maj 2011, 12:14:50 PM
Jag känner till en arbetsplats där chaufförerna själv sköter städ och tvätt efter utkörd körning. En del av dessa chaufförer lyckas alltid att gå hem några minuter före avsatt tid. Minskar man tiden med två minuter på denna arbetsplats så lyckas ändå samma chaufförer att gå hem några minuter före avsatt tid. Så visst går det att öka produktiviteten. Eller utförs inte alla arbetsuppgifter utan de skötsamma får betala detta genom sämre avtal?

Mitt förslag för att få högre status på yrket är att kommunal (och andra fackföreningar) slår näven i bordet och slutar försvara alla som inte sköter sitt arbete utan ser till att de försvinner från branschen. Som någon skrev ovan - facket är vi! Acceptera inte att vissa av dina medarbetare missköter sig.

Kvar har man en yrkeskår som ger bättre produktivitet och därmed också kan ställa högre krav - oavsett det gäller lön eller andra arbetsvillkor. Min arbetsgivare ger frihet under ansvar, d v s tittar inte på exakt minutantal vid alla moment utan accepterar den tid jag behöver för att nå ett bra resultat, i slutändan en vinst för oss båda.

Var ligger gränsen för att sköta sig och inte sköta sig?
Titel: SV: Avtalet
Skrivet av: 1896 skrivet 29 maj 2011, 19:25:51 PM
Citat från: Wetjo skrivet 28 maj 2011, 10:27:57 AM
Vad jag vet följer ersättningen från Länshuvudman till utförare löneökningarna i avtalet.
Jag tycker att löneökning på 200 pix (som första delen är på), kunde jag både ha o mista.

Viktigare att komma åt en Ökad OB-ersättning.
Kanske svårt att komma åt längden på arbetstiden, men ramtiden kunde man ju alltid försöka få ner lite.
Risken är att antalet timmisar på garagen ökar alternativt att alla inte får 100% anställning, utan det bli många på 80 & 75%

Säg att man hade 50% OB på all ramtid över 10 timmar....