Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4229.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4230.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4231.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4232.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4233.jpg)
Avslutar med en Ikarus från Johnssonbuss i Sysslebäck.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4234.jpg)
Mumma!
/Helge
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2010, 17:09:23 PM
Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4229.jpg)
Chips istället för magnetremsa måste ha varit ovanligt 1988. Idag går utvecklingen åt det hållet och fler och fler magnetremsor ersätts med chips. Men 1988 var det nog ovanligt och de måste ha legat lite före sin tid
Antar att Karlstad på den tiden var ett starkt fäste för Alpus på den tiden :)
Mycket trevligt Staffan.. sånt ser man aldrig för mycke av,men vill göra en liten rättelse av 4 bilden där det står buss 1484,det ska nog va 1474 för 1484 var placerad i Avesta med daladekaler
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2010, 17:09:23 PM
Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4229.jpg)
Efter många års tjat så fick vi änteligen automater till skoghallslinjerna 1576/77/78
Härliga bilder från mitt forna arbetställe
Fanns det inte ett par automater i 18xx serien också?
Citat från: j-a skrivet 30 januari 2010, 18:30:15 PM
Mycket trevligt Staffan.. sånt ser man aldrig för mycke av,men vill göra en liten rättelse av 4 bilden där det står buss 1484,det ska nog va 1474 för 1484 var placerad i Avesta med daladekaler
Stämmer. Har ändrat nu. Tack för påpekandet!
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 19:47:47 PM
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G
Hela dörrblad kom i slutet på 10-vagnarna, 1084/87 tvådelade, 1096/98 hela dörrblad, nånstans därimellan kom ändringen
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 januari 2010, 19:55:15 PM
Hela dörrblad kom i slutet på 10-vagnarna, 1084/87 tvådelade, 1096/98 hela dörrblad, nånstans därimellan kom ändringen
1088 hade vi i Malung några år och även 1090 och dom båda hade delade dörrar också.
Ja, man blir äldre och minnet kan bli diffust men nog tror jag att 1074 som vi hade i Ludvika hade hela dörrblad.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 21:25:42 PM
Ja, man blir äldre och minnet kan bli diffust men nog tror jag att 1074 som vi hade i Ludvika hade hela dörrblad.
Mvh Jan G
Jovisst hade den det och vet du varför? :)
Får men svara också?? ;)
1578 är idag rosa lackad, och finns på en gymnasie skola i Västerås, används på inhägnat område, är därför avställd, sist jag pratade med någon om bussen, lät det som att det fanns reparations behov på bussen.
Första Lier med hela dörrblad var 1091-92 levererade till Sandviken, 1074 låg i tillverknings ordning mellan 1099 och 1165, och hade därför hela dörrblad.
Härliga bilder Staffan.
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 19:47:47 PM
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G
Nederdelen i fronten på dessa Alpus av tidigare version tycker jag påminner om van Hool. Det som ut som om van Hool stod som förebild för dessa. De nyare som kom senare är stötfångaren lite kantigare nertill. Det gör att van Hool-känslan lite har försvunnit tycker jag. De är enligt min mening inte lika snygga som de här bussarna
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 19:47:47 PM
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G
Värmlands Bussveteraner har väl en GDG-Lier från -81 har jag för mig.
1177.
Måste rätta mig själv, 1578 är tydligen såld till en "Rikardsson konsult" i Arboga, men den är fortfarande avställd, kanske blir den "lastbil" den också....
Citat från: 1896 skrivet 02 februari 2010, 23:01:05 PM
Måste rätta mig själv, 1578 är tydligen såld till en "Rikardsson konsult" i Arboga, men den är fortfarande avställd, kanske blir den "lastbil" den också....
Är inte det en firma som skrotar lastbilar och bussar?
Citat från: j-a skrivet 02 februari 2010, 23:02:57 PM
Är inte det en firma som skrotar lastbilar och bussar?
Jovisst. Skrotar eller säljer om det dyker upp en köpare. De brukar vara dåliga med att avregistrera sina skrotningar, så bussen kan mycket väl vara försvunnen från sinnevärlden även om den står som avställd.
Då får vi väl kolla upp det då, vid tillfälle.
Är reggad på firman 30 September 2009.
Har nyss pratat med Rikardsson konsult, bussen står tydligen orörd på området, så om det inte är alltför stora fel på bussen, skulle man kunna göra något utav det....
Citat från: 1896 skrivet 04 februari 2010, 09:28:24 AM
Har nyss pratat med Rikardsson konsult, bussen står tydligen orörd på området, så om det inte är alltför stora fel på bussen, skulle man kunna göra något utav det....
Den var på Hässlögymnasiet i Västerås och Edströmska Mälardalens Fordons- & Transportutbildning där sammanstädes sedan den lämnade Swebus 1998. Många utbildningsföretag sköter sina bussar minutiöst - medan andra bara låter den rulla så länge det går - så det finns ju en chans att bussen är i gott skick och inte alltför angripen av rost. Ett problem annars som har bidragit till att Alpus 260 försvunnit från våra vägar.
Så det är klart om någon är intresserad vore det en kulturgärning att bevara den.
Det är ju en Alpus 260 S, när 260 SR kom, stod ju R:et för rostfritt, annars tänkte jag närmast om Svof var intresserade av att ha en Alpus, själv har jag ingenstans att ställa den.
SvOf kan inte ta på sig för mycket, särskilt inte "objekt" som behöver kostnadskrävande åtgärder.
Dessutom står inte antalet frivilliga entusiaster i proportion till antalet bussar som redan finns inom föreningen.
Vi köpte billigt/ fick några veteranbussar förra året, men då var det frågan om fordon i fint skick som dels behövdes i trafiken, dels var gratis eller nästintill.
Undrar om GDG weteranklubb kan vara intresserade ?
Ja, eller Värmlands Bussveteraner kanske? Ska maila min vän Tommy där o tipsa!
Själv har jag redan en GDG-buss så det får räcka ;)
Nu har jag fått ett pris också, motor och växellåda ska vara okej, men bussen har tydligen fått en "smäll" på ena sidan. Få se om jag kan åka och kolla på bussen.
Hej! Alla initiativ välkomnas verkligen! Jag har inga resurser för sådant, dessutom centralt placerade tummar.
Mvh Jan G