Anpassad trafik till följd av Corona (SL)

Startat av F.Å, 19 mars 2020, 15:25:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn.lovdahl

Citat från: Robert Brink skrivet 24 mars 2020, 07:12:33 AM

Trafikförvaltningen skulle förstås tagit bort vitesbeloppen för inställda turer.

//R

Ett citat från den här artikeln i Bussmagasinet https://www.bussmagasinet.se/2020/03/covid-19-sl-far-berom-fran-storsta-bussforetaget/

"Att SL betraktar det unika läget med nya förutsättningar innebär också att man inte kräver viten av operatörerna för exempelvis inställda turer på samma sätt som gäller under normala förhållanden."

Jo

Samtidigt måste man väl ändå anse att det i Stockholm är där det fungerar som sämst. Nu har man ju förvisso flest smittade men deras lösning med lördagstrafik måste väl anses som den i särklass sämsta lösningen. Minskningen av trafiken är väl mer än de 20% man säger sig ha i sjukfrånvaro. Dessutom torde det väl inte vara helt omöjligt att ragga förare som vikarie då beställningstrafiken är på sparlåga.

Om man nu ska sätta hela restaurangnäringen i konkurs för att man inte får köa till kassan verkar det ju helskumt att tillåta överfulla bussar i kollektivtrafiken.

Men den kanske är ekonomisk fördelaktig för operatörerna. (Jag håller dock med om att det är rimligt att ta bort vitet(eller sänka det) pga omständigheterna.)

yngrot

Överfulla bussar är ju helt galet med tanke på smittan. Men måste alla verkligen åka samtidigt ??  Det  borde gå att sprida ut resenärer mer under dagen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert Brink

Problemen är väl som värst under tidiga morgonen när skiftjobbarna åker. Det är ganska många yrken som inte kan jobba hemifrån eller flexa med arbetstiderna. Dessutom försvann samtliga så kallade arbetslinjer när det blev lördagstrafik i grunden.

//R

B10M


elliot

Skulle inte vart någon trängsel på bussarna om SL hade visats extra avgångar i reseplaneraren eller på digital skyltarna vid busshållplatserna så att man vet att det kommer en buss 5 min efter en vanlig avgång för som det ser ut nu vet man ju inte om det kommer en extra buss eller inte. Plus att alla kollar inte hela tiden på SL s hemsida och vet inte ens om extra bussarna men om man då kan se på tavlan att det går en buss om 5 sedan nästa om 13 min och man ser att den första bussen är ful så kanske man nu när det ser ut som det gör i samhället väntar på bussen efter istället eller?

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 25 mars 2020, 10:49:24 AM
Överfulla bussar är ju helt galet med tanke på smittan. Men måste alla verkligen åka samtidigt ??  Det  borde gå att sprida ut resenärer mer under dagen.
De som kan arbeta andra tider eller hemifrån gör det nog redan. Själv arbetar jag hemifrån sedan en och en halv vecka tillbaka och flertalet som kan det av mina kollegor gör det samma. Men det finns många arbeten där det inte går att arbeta hemifrån eller förflytta sin arbetstid. Jag har svårt att se att folk på ren j***lskap tränger ihop sig på en buss i dagsläget utan det handlar om att man måste för att få en lön.

VincentJkpg

#52
Intressant artikel i DN: https://www.dn.se/sthlm/sa-togs-sl-beslutet-som-ger-trangsel-pa-bussarna/

Klistrar in artikeln för er som inte prenumererar:

Det är inte tillåtet enligt lagen om upphovsrätt att återge tidningsartiklar i sin helhet. I det här fallet så behövs det inte heller tycks det. Just nu i varje fall verker det inte vara en betalartikel. /Admin

Robert Brink

Mycket märkligt att man kör helgtidtabell på vardagsnätter. Hur är det tänkt att folk ska ta sig vidare när bussarna inte går hela vägen in till City? Normalt på helger går ju T-banan men den går ju inte M-F.
Sen ser det ju väldigt dumt ut, när man tex tittar på avgångar från Slussen mot Orminge nu natt mot fredag. Det är alltså 15 minuters trafik, vilka ska åka är det tänkt? Vilka förare ska köra? Det var ju väldans ont om förare har vi fått läsa och då kan man  undra varför dom ska köra 15 minuters trafik på natten...

Blir någon klok på den här soppan?

//R

Fredde

Nej, jag blir inte heller klok på detta...
Hur kör Norrtälje? Samma soppa där?
Kul att bo i Hallstavik och komma in till Stockholm strax innan 9 om de också kör helgtrafik...

Ted Selander

Tamson påstod idag i Studio Ett (SR P1) att det gått nära 100% av normal torsdagstrafik idag. Jag skulle synat det påståendet.
Nästa vecka blir det klämdagstrafik i stället för lördag.

Robert Brink


elliot

Klämdagstrafik funkar nog bra på dom flesta ställen men ofta med klämdagar så ju skolan inte öppen vilket betyder att man dra in dom turer som skolbarnen åker som fallet är nu så är ju skolan öppen och många skolbarn åker och ute på värmdö så slutar man ofta runt klockan 14:30 och att ha någon buss från hemmesta till saltarö på ungefär 90 min kommer ju inte funka utan första bussen som kommer blir ju prob full utan skolbarn inte jätte bra enligt mitt tyckande  :-[

Robert Brink

Just skolbarnen verkar vara lite bortglömda överhuvudtaget här. Är ju fortfarande öppna grundskolor och dom åker ju också buss.

//R

elliot

Det är ju som att SL tänker att skolorna kommer att stänga