Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 16:14:04 PM
Nu ska man väl inte begära för mycket av cyklister då en hel del av dom saknar utbildning, kompetens och viljan att följa trafikregler. Läste i denna cykelblogg att cyklister är måna om att ta sig fram säkert!! Stämmer väl inte speciellt väl med många cyklisters sätt att ta sig fram i trafiken med rödljuskörningar, cykling mot färdriktningen och över övergångsställen m.m.
Bilister brukar vara rätt bra på detta också, okej inte övergångsställen med det övriga du räknar upp. Varför inte bara erkänna att dåliga trafikanter finns inom alla trafikantgrupper och och är rätt jämt spritt?

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 16:42:09 PM
Har självklart ingen statistik på hur många men en endaste incident/olycka är en för mycket. Det är kanske inte olagligt att cykla över ett övergångsställe men det är enligt transportstyrelsen högst olämpligt och en cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Så du erkänner nu att du kom med ett osant påstående? Jag ser gärna en källa angående ditt påstående gällande vad Transportstyrelsen sagt. Det sista har ingen ifrågasatt men det blir inga pluspoäng för dig än så länge i debatten. ;).

CitatVerkligheten är ju att cyklister ofta nonchalerar det och istället mer eller mindre försöker tvinga övrig trafik att stanna.
Hur ofta är ofta? Lika ofta som bilister gör det?

CitatNej jag har varken slut på argument eller hittar på egna, det var en fråga med inslag av ironi jag ställde, förstår du ironi?
Jaha, så nu är det ironi när du inte för spä ut din galla över en trafikantgrupp utan att någon säger emot?

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 21:22:08 PM
Självklart räknas det men alla cyklister har inte det till skillnad mot (förhoppningsvis) alla bland bilister och yrkesförare.
Nej, inte alla men en stor andel. Med tanke på att det krävs körkort för att få köra bil och vara yrkesförare kan man ställa sig frågan om dagens utbildning räcker? För trots utbildning är laglydigheten inom denna grupp rätt låg när man är ute och kör. Speciellt detta med hastighetsbegränsning och rödljus verkar vara något som en klar majoritet av bilförare har svårt med.



zjbus

Citat från: BSB101 skrivet 07 augusti 2018, 16:32:40 PM
Bilister brukar vara rätt bra på detta också, okej inte övergångsställen med det övriga du räknar upp. Varför inte bara erkänna att dåliga trafikanter finns inom alla trafikantgrupper och och är rätt jämt spritt?
Så du erkänner nu att du kom med ett osant påstående? Jag ser gärna en källa angående ditt påstående gällande vad Transportstyrelsen sagt. Det sista har ingen ifrågasatt men det blir inga pluspoäng för dig än så länge i debatten. ;).
Hur ofta är ofta? Lika ofta som bilister gör det?
Jaha, så nu är det ironi när du inte för spä ut din galla över en trafikantgrupp utan att någon säger emot?
Nej, inte alla men en stor andel. Med tanke på att det krävs körkort för att få köra bil och vara yrkesförare kan man ställa sig frågan om dagens utbildning räcker? För trots utbildning är laglydigheten inom denna grupp rätt låg när man är ute och kör. Speciellt detta med hastighetsbegränsning och rödljus verkar vara något som en klar majoritet av bilförare har svårt med.
Visst dåliga trafikanter finns inom alla trafikantgrupper men cyklister är klart överrepresenterade när det gäller att inte följa trafikreglerna, du som frågar efter källor kanske kan ange någon som visar att det är så vanligt att bilister kör mot färdriktningen och mot rött ljus? Jag har inte kommit med något osant påstående, det förekommer olika uppgifter om vad som gäller med cyklisters nonchalanta framfarter över övergångsställen men du ska få din efterfrågade källa, läs under rubriken Övergångsställe:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Apropå pluspoäng i denna debatt så är det knappast något du samlar på dej.
Med ironi avsåg jag som tidigare nämnts frågan om nästa steg blir att tillåta cyklister på motorväg. Jag spyr inte ut någon galla, det verkar däremot som att du gör det mot bilister och yrkestrafikanter, frågan är väl snarare om det inte är hög tid att införa obligatorisk trafikutbildning för cyklister som ska vistas i trafiken, något du skulle fundera på istället för att smutskasta bilister och en hel yrkeskår.

Fredrik Gelin

För att försöka återgå till det trådens rubrik handlar om är det så att Keolis och Trafikförvaltningen kommit överens om att i stort sett inte köra bussar i City mellan 20/8 och 1/10.
Anledningen är alltså framkomlighetsproblem på Vasagatan och närliggande gator som Mäster Samuelsgatan.
Det har ironiskt nog visat sig att trafiken flyter bättre där om man minskar busstrafiken.
Anledningen är förmodligen inte bussarna i sig utan att det helt enkelt blir för mycket trafik när man lägger till andra trafikslag.
Linje 54 och 65 kommer att mötas vid Nybroplan och linje 54 klipps av vid Fridhemsplan respektive Nybroplan.
Även linje 57 kortas av medan 50 och 53 får omlagda körvägar.
Linje 69 kortas av till Karlaplan men kommer inte att köras av Frihamnen mig veterligen.
Linje 55 får en ny linjesträckning via Gasverksvägen och ersätts av nya linje 75 på Bobergsgatan.
Linje 1 skulle egentligen återgått till ordinarie körväg via Värtavägen den 20/8, men eftersom arbetena där fortfarande inte är klara fortsätter linje 1 att köra Lindarängsvägen och Valhallavägen mellan hpl Sandhamnsplan och hpl Erik Dahlbergsgatan i båda riktningar.
Eventuellt blir det ytterligare omläggningar under hösten på grund av planerade vägarbeten på bland andra Fiskartorpsvägen.
Keolis förlorar resenärer och därmed intäkter samtidigt som viten för inställd trafik ökat vilket givetvis inte är någon bra kombination.
Ett visst ljus i tunneln ses dock i öppnandet av spårvägen till Stockholm City som kommer att möjliggöra busstrafik på Klarabergsgatan igen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

BSB101

 
Citat från: zjbus skrivet 07 augusti 2018, 17:42:46 PM
Visst dåliga trafikanter finns inom alla trafikantgrupper men cyklister är klart överrepresenterade när det gäller att inte följa trafikreglerna, du som frågar efter källor kanske kan ange någon som visar att det är så vanligt att bilister kör mot färdriktningen och mot rött ljus?
Samma källor som du, egna observationer. Gällande hastighet kan du bland annat läsa http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161025/hastigheten-pa-25000-bilar-mattes-noll-procent-korde-lagligt/

CitatJag har inte kommit med något osant påstående, det förekommer olika uppgifter om vad som gäller med cyklisters nonchalanta framfarter över övergångsställen men du ska få din efterfrågade källa, läs under rubriken Övergångsställe:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Inte mer än att du generaliserat över en hel trafikantgrupp samt att du påstod att det var olagligt att cykla på övergångsställen. Din länk bara bekräftar att det är lagligt att cykla på ett övergångsställe, och det var det diskussionen handlade om.


Citat
Apropå pluspoäng i denna debatt så är det knappast något du samlar på dej.
Med ironi avsåg jag som tidigare nämnts frågan om nästa steg blir att tillåta cyklister på motorväg.
Som sagt fungerar ironi väldigt dåligt i skriven text och ironi är ingen ursäkt för att spy ut galla.
CitatJag spyr inte ut någon galla, det verkar däremot som att du gör det mot bilister och yrkestrafikanter, frågan är väl snarare om det inte är hög tid att införa obligatorisk trafikutbildning för cyklister som ska vistas i trafiken, något du skulle fundera på istället för att smutskasta bilister och en hel yrkeskår.



Jo du för ut galla och dina förutfattade åsikter om en trafikantgrupp. Någon smutskastning har inte jag ägnat mig åt, att jag inte håller med dig är inte samma sak som att smutskasta. Sedan brukar jag inte smutskasta mig själv.

Gällande utbildning och kompetens så har flertalet vuxna cyklister körkort. Min länk högre upp i inlägget tyder mer på att det är en annan trafikantgrupp än cyklister som behöver mer utbildning och kompetens.
Det jag har försökt få fram, men du verkar ha svårt att ta åt dig, är att lagbrytare och folk med dåligt omdöme finns inom alla trafikantgrupper.




Jimmy

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 augusti 2018, 07:52:35 AM
För att försöka återgå till det trådens rubrik handlar om är det så att Keolis och Trafikförvaltningen kommit överens om att i stort sett inte köra bussar i City mellan 20/8 och 1/10.
Anledningen är alltså framkomlighetsproblem på Vasagatan och närliggande gator som Mäster Samuelsgatan.
Det har ironiskt nog visat sig att trafiken flyter bättre där om man minskar busstrafiken.
Anledningen är förmodligen inte bussarna i sig utan att det helt enkelt blir för mycket trafik när man lägger till andra trafikslag.
Linje 54 och 65 kommer att mötas vid Nybroplan och linje 54 klipps av vid Fridhemsplan respektive Nybroplan.
Även linje 57 kortas av medan 50 och 53 får omlagda körvägar.
Linje 69 kortas av till Karlaplan men kommer inte att köras av Frihamnen mig veterligen.
Linje 55 får en ny linjesträckning via Gasverksvägen och ersätts av nya linje 75 på Bobergsgatan.
Linje 1 skulle egentligen återgått till ordinarie körväg via Värtavägen den 20/8, men eftersom arbetena där fortfarande inte är klara fortsätter linje 1 att köra Lindarängsvägen och Valhallavägen mellan hpl Sandhamnsplan och hpl Erik Dahlbergsgatan i båda riktningar.
Eventuellt blir det ytterligare omläggningar under hösten på grund av planerade vägarbeten på bland andra Fiskartorpsvägen.
Keolis förlorar resenärer och därmed intäkter samtidigt som viten för inställd trafik ökat vilket givetvis inte är någon bra kombination.
Ett visst ljus i tunneln ses dock i öppnandet av spårvägen till Stockholm City som kommer att möjliggöra busstrafik på Klarabergsgatan igen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Angående linje 57 och avkortning.
Av tidtabellen framgår inte hur den ska kortas av.
Känner du till hur det kommer bli med just den?

Jimmy


CW66

BSB101!

Det är tråkigt att du verkar leva kvar i åsikten att bilarna MÅSTE vara de som hindrar i en stad.
Det GÅR faktiskt att vidga vyn lite och titta runt dig och kanske till och med konstatera att det finns annat än bilar som kanske skapar problem? Du skriker om att vi spyr galla över cyklisterna - men du själv då? Du har inte mycket till övers för bilarna kan man ju rätt enkelt utläsa av det du skriver  :)

Detta behöver inte nödvändigtvis vara bara en trafikantgrupp, utan hur man från de styrande valt att prioritera utrymmet.

Flera ojjade sig när jag gick till angrepp mot Miljöpartiets representant i Stockholm, men det är ju faktiskt de som styr, och det är just en miljöpartist som sitter vid rodret angående trafiklösningar i Stockholm för tillfället. Varför skall man inte kunna peka finger åt dessa styrande som faktiskt tar besluten?

Landstinget har inte ett dugg att göra med hur stadshuset väljer att prioritera gatuutrymmet. Den styrande majoriteten i Stadshuset har en uttalad ambition att man skall prioritera cyklister framför andra trafikantgrupper, och så sker det med full fart. Nya cykelbanor, begränsande av gator, försvårande för andra trafikantgrupper att komma fram, nya lösningar med dolda vinkar som skapar flera farliga situationer mellan cyklister och andra.

Ta som exempel Kungsträdgårdsgatan-Strömgatan. Man har byggt en ny cykelbana längs Kungsträdgårdsgatan som mynnar ut och över Strömgatan vid korsningen innan Strömbron. Skall man svänga höger in på Strömgatan är det i princip HELT omöjligt att upptäcka om det kommer någon cyklist eller inte då cykelbanan ligger så långt in och hamnar i en buss döda vinkel totalt.
Eller ett annat exempel är från Strömgatan in på Blasieholmen utanför Sightseeingbåtarnas biljettförsäljning. Skall man in mot Grand Hotel är det samma här. Ny cykelbana som går på snedden och i princip nästan helt omöjligt att upptäcka om det kommer cyklister eller inte.

Vad gäller alla avstängningar man hittar på så kan man inte (som turistbussförare på en sightseeingtur) numera knappt komma från ena änden av centrum till andra.
Förr från Stadshuset till Gamla Stan körde man Fredsgatan-Gustav A. Torg-Strömgatan-Strömbron sen var man framme.
Nu har man täppt igen Fredsgatan pga av säkerhetsskäl (jo jo...en trött vakt brukade stå lutad mot en av stenpålarna med armarna i kors - så det behövdes säkert stängas igen).
Alternativet man fick var Tegelbacken vänster, rakt in mot Klaratunneln på Rödbodgatan och höger Herkulesgatan och sedan Höger Malmtorgsgatan för fortsatt färd mot GA. Torg. Problemet är att det är centimetrar att komma igenom Rödbodgatan, och Malmtorgsgatan har man samtidigt gjort som en halv gata bara - med en bred trottoar på höger sida mellan Herkulesgatan och Fredsgatan.

Andra alternativet var Vasagatan-M. Samuelsgatan-Regeringsgatan- GA Torg. Jo jo...vill man skrapa hela bussidan i planken på Regeringsgatan så kan man ju ge sig in där - vilket jag inte rekommenderar någon att göra.

Kvar är Vasagatan-M Samuelsgatan-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan eller Vasagatan-Kungsgatan-B. Jarlsgatan osv.

Ni ser ju själv - och detta drabbar ju inte bara turistbussar utan linjetrafiken också. Nu när man även skall gräva upp och smalna av Vasagatan till förmån för nya fina breda cykelbanor - så blir även Vasagatan ett problem - som i princip är den enda omfartsvägen.

Man passar ju på att göra allt på en gång, för att man troligen måste göra så mycket som möjligt innan man åker ut från stadshuset - vad vet jag - men ibland känns det faktiskt så.

Många skrek halsen av sig och tyckte att jag inte kunde acceptera andra trafikantgrupper - men det handlar inte om det. Det handlar om att alla måste få plats, såväl bilar som kollektivtrafik, cyklister och fotgängare. Visst kan man begränsa - men se till att ha vettiga alternativ och stäng inte bara igen allt samtidigt...DET är problemet - för de allra flesta - och uppenbarligen även för SL....

Sen kan jag inte hålla mig angående cyklister och körkort.
Alltså - snälla - ställ dig vid Slottsbacken och trafikljuset där och räkna hur många cyklister som stannar för rött och hur många som skiter i det - så börjar även BSB101 undra hur många som köpte sig körkortet och hur många som verkligen tog det....

Fredrik Gelin

Citat från: Jimmy skrivet 08 augusti 2018, 18:02:08 PM

Angående linje 57 och avkortning.
Av tidtabellen framgår inte hur den ska kortas av.
Känner du till hur det kommer bli med just den?

Jimmy
Nej, jag var nog ute på litet djupt vatten där då jag nog missförstod information jag fick muntligen, någon avkortning verkar det inte bli.
Tvärtom lär väl 57:an vara en av få linjer som faktiskt trafikerar stadens centrala delar under hösten.

Robert Brink

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 08 augusti 2018, 21:06:12 PM
BSB101!

Det är tråkigt att du verkar leva kvar i åsikten att bilarna MÅSTE vara de som hindrar i en stad.
Det GÅR faktiskt att vidga vyn lite och titta runt dig och kanske till och med konstatera att det finns annat än bilar som kanske skapar problem? Du skriker om att vi spyr galla över cyklisterna - men du själv då? Du har inte mycket till övers för bilarna kan man ju rätt enkelt utläsa av det du skriver  :)

Detta behöver inte nödvändigtvis vara bara en trafikantgrupp, utan hur man från de styrande valt att prioritera utrymmet.

Flera ojjade sig när jag gick till angrepp mot Miljöpartiets representant i Stockholm, men det är ju faktiskt de som styr, och det är just en miljöpartist som sitter vid rodret angående trafiklösningar i Stockholm för tillfället. Varför skall man inte kunna peka finger åt dessa styrande som faktiskt tar besluten?

Landstinget har inte ett dugg att göra med hur stadshuset väljer att prioritera gatuutrymmet. Den styrande majoriteten i Stadshuset har en uttalad ambition att man skall prioritera cyklister framför andra trafikantgrupper, och så sker det med full fart. Nya cykelbanor, begränsande av gator, försvårande för andra trafikantgrupper att komma fram, nya lösningar med dolda vinkar som skapar flera farliga situationer mellan cyklister och andra.

Ta som exempel Kungsträdgårdsgatan-Strömgatan. Man har byggt en ny cykelbana längs Kungsträdgårdsgatan som mynnar ut och över Strömgatan vid korsningen innan Strömbron. Skall man svänga höger in på Strömgatan är det i princip HELT omöjligt att upptäcka om det kommer någon cyklist eller inte då cykelbanan ligger så långt in och hamnar i en buss döda vinkel totalt.
Eller ett annat exempel är från Strömgatan in på Blasieholmen utanför Sightseeingbåtarnas biljettförsäljning. Skall man in mot Grand Hotel är det samma här. Ny cykelbana som går på snedden och i princip nästan helt omöjligt att upptäcka om det kommer cyklister eller inte.

Vad gäller alla avstängningar man hittar på så kan man inte (som turistbussförare på en sightseeingtur) numera knappt komma från ena änden av centrum till andra.
Förr från Stadshuset till Gamla Stan körde man Fredsgatan-Gustav A. Torg-Strömgatan-Strömbron sen var man framme.
Nu har man täppt igen Fredsgatan pga av säkerhetsskäl (jo jo...en trött vakt brukade stå lutad mot en av stenpålarna med armarna i kors - så det behövdes säkert stängas igen).
Alternativet man fick var Tegelbacken vänster, rakt in mot Klaratunneln på Rödbodgatan och höger Herkulesgatan och sedan Höger Malmtorgsgatan för fortsatt färd mot GA. Torg. Problemet är att det är centimetrar att komma igenom Rödbodgatan, och Malmtorgsgatan har man samtidigt gjort som en halv gata bara - med en bred trottoar på höger sida mellan Herkulesgatan och Fredsgatan.

Andra alternativet var Vasagatan-M. Samuelsgatan-Regeringsgatan- GA Torg. Jo jo...vill man skrapa hela bussidan i planken på Regeringsgatan så kan man ju ge sig in där - vilket jag inte rekommenderar någon att göra.

Kvar är Vasagatan-M Samuelsgatan-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan eller Vasagatan-Kungsgatan-B. Jarlsgatan osv.

Ni ser ju själv - och detta drabbar ju inte bara turistbussar utan linjetrafiken också. Nu när man även skall gräva upp och smalna av Vasagatan till förmån för nya fina breda cykelbanor - så blir även Vasagatan ett problem - som i princip är den enda omfartsvägen.

Man passar ju på att göra allt på en gång, för att man troligen måste göra så mycket som möjligt innan man åker ut från stadshuset - vad vet jag - men ibland känns det faktiskt så.

Många skrek halsen av sig och tyckte att jag inte kunde acceptera andra trafikantgrupper - men det handlar inte om det. Det handlar om att alla måste få plats, såväl bilar som kollektivtrafik, cyklister och fotgängare. Visst kan man begränsa - men se till att ha vettiga alternativ och stäng inte bara igen allt samtidigt...DET är problemet - för de allra flesta - och uppenbarligen även för SL....

Sen kan jag inte hålla mig angående cyklister och körkort.
Alltså - snälla - ställ dig vid Slottsbacken och trafikljuset där och räkna hur många cyklister som stannar för rött och hur många som skiter i det - så börjar även BSB101 undra hur många som köpte sig körkortet och hur många som verkligen tog det....

Kan bara hålla med ovan!
Glad för att jag inte kör turistbuss längre, och inte i stan... Det är skönt ute i Nacka/Värmdö. :)

Och för övrigt som gående i City, är jag ingen direkt vän av cyklister! Motorfordon visar nästan alltid hänsyn till gående, men cyklisterna???

//R

BSB101

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 08 augusti 2018, 21:06:12 PM
BSB101!--klipp ---
Många ord men inte mycket sagt. Stockholms kommun, som många andra kommer (både med MP i styret och utan), har prioriteringsordningen gångtrafikanter, cyklister, nyttofordon/taxi/bussar, bilar. Har du något emot denna prioriteringsordning?
Du har tydligt i denna tråd visat att du inte gillar en särskild trafikantgrupp samt kommit med osanna påståenden. Tyvärr verkar du även ha svårt att ta till dig fakta som inte stöder dina påståenden. Som jag skrivit innan finns olämpliga individer i alla trafikantgrupper och personer som köper körkort har nog knappast tänkt cykla. Det är även heller knappast troligt att alla i min länk ovan hade köpt sitt körkort.

Jag påstår inte att alla cyklister, bilister eller andra trafikanter är änglar. Du verkar dock ha svårt att förstå att det finns mindre lämpliga personer inom samtidiga trafikantgrupper.



yngrot

Citat från: Robert Brink skrivet 09 augusti 2018, 09:08:14 AM
Kan bara hålla med ovan!
Glad för att jag inte kör turistbuss längre, och inte i stan... Det är skönt ute i Nacka/Värmdö. :)

Och för övrigt som gående i City, är jag ingen direkt vän av cyklister! Motorfordon visar nästan alltid hänsyn till gående, men cyklisterna???

//R



Håller oxå med  och detta är ju tyvärr rätt lika överallt i landet numera gator stängs av  och förses med fartgupp som tyvärr är mest till för att försvåra för oss som kör buss för en personbil märks guppen knappt..  Cyklister är tyvärr allt för ofta dåliga på att visa hänsyn och följa regler. Jag ser detta dagligen .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Viking

#55
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 08 augusti 2018, 21:06:12 PM
BSB101!

Det är tråkigt att du verkar leva kvar i åsikten att bilarna MÅSTE vara de som hindrar i en stad.
Det GÅR faktiskt att vidga vyn lite och titta runt dig och kanske till och med konstatera att det finns annat än bilar som kanske skapar problem? Du skriker om att vi spyr galla över cyklisterna - men du själv då? Du har inte mycket till övers för bilarna kan man ju rätt enkelt utläsa av det du skriver  :)

Detta behöver inte nödvändigtvis vara bara en trafikantgrupp, utan hur man från de styrande valt att prioritera utrymmet.

Flera ojjade sig när jag gick till angrepp mot Miljöpartiets representant i Stockholm, men det är ju faktiskt de som styr, och det är just en miljöpartist som sitter vid rodret angående trafiklösningar i Stockholm för tillfället. Varför skall man inte kunna peka finger åt dessa styrande som faktiskt tar besluten?

Landstinget har inte ett dugg att göra med hur stadshuset väljer att prioritera gatuutrymmet. Den styrande majoriteten i Stadshuset har en uttalad ambition att man skall prioritera cyklister framför andra trafikantgrupper, och så sker det med full fart. Nya cykelbanor, begränsande av gator, försvårande för andra trafikantgrupper att komma fram, nya lösningar med dolda vinkar som skapar flera farliga situationer mellan cyklister och andra.

Ta som exempel Kungsträdgårdsgatan-Strömgatan. Man har byggt en ny cykelbana längs Kungsträdgårdsgatan som mynnar ut och över Strömgatan vid korsningen innan Strömbron. Skall man svänga höger in på Strömgatan är det i princip HELT omöjligt att upptäcka om det kommer någon cyklist eller inte då cykelbanan ligger så långt in och hamnar i en buss döda vinkel totalt.
Eller ett annat exempel är från Strömgatan in på Blasieholmen utanför Sightseeingbåtarnas biljettförsäljning. Skall man in mot Grand Hotel är det samma här. Ny cykelbana som går på snedden och i princip nästan helt omöjligt att upptäcka om det kommer cyklister eller inte.

Vad gäller alla avstängningar man hittar på så kan man inte (som turistbussförare på en sightseeingtur) numera knappt komma från ena änden av centrum till andra.
Förr från Stadshuset till Gamla Stan körde man Fredsgatan-Gustav A. Torg-Strömgatan-Strömbron sen var man framme.
Nu har man täppt igen Fredsgatan pga av säkerhetsskäl (jo jo...en trött vakt brukade stå lutad mot en av stenpålarna med armarna i kors - så det behövdes säkert stängas igen).
Alternativet man fick var Tegelbacken vänster, rakt in mot Klaratunneln på Rödbodgatan och höger Herkulesgatan och sedan Höger Malmtorgsgatan för fortsatt färd mot GA. Torg. Problemet är att det är centimetrar att komma igenom Rödbodgatan, och Malmtorgsgatan har man samtidigt gjort som en halv gata bara - med en bred trottoar på höger sida mellan Herkulesgatan och Fredsgatan.

Andra alternativet var Vasagatan-M. Samuelsgatan-Regeringsgatan- GA Torg. Jo jo...vill man skrapa hela bussidan i planken på Regeringsgatan så kan man ju ge sig in där - vilket jag inte rekommenderar någon att göra.

Kvar är Vasagatan-M Samuelsgatan-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan eller Vasagatan-Kungsgatan-B. Jarlsgatan osv.

Ni ser ju själv - och detta drabbar ju inte bara turistbussar utan linjetrafiken också. Nu när man även skall gräva upp och smalna av Vasagatan till förmån för nya fina breda cykelbanor - så blir även Vasagatan ett problem - som i princip är den enda omfartsvägen.

Man passar ju på att göra allt på en gång, för att man troligen måste göra så mycket som möjligt innan man åker ut från stadshuset - vad vet jag - men ibland känns det faktiskt så.

Många skrek halsen av sig och tyckte att jag inte kunde acceptera andra trafikantgrupper - men det handlar inte om det. Det handlar om att alla måste få plats, såväl bilar som kollektivtrafik, cyklister och fotgängare. Visst kan man begränsa - men se till att ha vettiga alternativ och stäng inte bara igen allt samtidigt...DET är problemet - för de allra flesta - och uppenbarligen även för SL....

Sen kan jag inte hålla mig angående cyklister och körkort.
Alltså - snälla - ställ dig vid Slottsbacken och trafikljuset där och räkna hur många cyklister som stannar för rött och hur många som skiter i det - så börjar även BSB101 undra hur många som köpte sig körkortet och hur många som verkligen tog det....

Hej!

Nu var detta I och för sig riktat till BSB101 (tror jag)...  men eftersom jag tror mig tillhöra de som "ojjade" mig over angreppet så vill jag ändock skriva en rad.

Jag tycker mig se en stor brist på förståelse för andras situation i flera av inläggen och tycker framförallt att det är tråkigt att detta forum som brukar kunna skilja på sak och person börjar glida mot en riktning där man inte respekterar varandras åsikter och de sakliga skäl man vill framföra.

Som jag skrivit förut så tror jag att det handlar om att vissa grupper känner sig förfördelade av ändrade prioriteringar inom trafiken. Ingen kan väl påsta att t ex Miljöpartiet har varit otydliga i att de helst vill se en helt bilfri stad, att de sedan agerar efter detta känns ju bara stringent, oavsett vad man tycker och röstar på. Om man har åsikter om fördelningen av våra gemensamma utrymmen och resurser så är det ju snart val och en verklig möjlighet att påverka uppstår.

Det är alltid lätt att hitta argument för den egna saken och svårt att se andras behov. Svensk Busshistoria mfl har ju uppenbarligen yrkesmässiga behov i området medan andra intressenter förmodligen har andra behov. Själv åker jag t ex aldrig turistbuss i Stockholm men går ofta och åker en hel del vanlig buss. Tidigare körde jag taxi i mer än 20 år och har således även en yrkesmässig erfarenhet av trafiken i Stockholm.

Turistbussar har ju aldrig riktigt fått plats i trafiken, och deras passagerare vill av naturliga skäl (precis som taxi) oftast bli hämtade och lämnade så nära "dörren" som möjligt. Dock får vi nog inse att vid prioritering av stadstrafik så hamnar detta behov långt ner på måste listan (det handlar ju i bägge fallen mestadels om personer som inte är handikappade, och för dessa finns ju olika speciallösningar att ta till). En lösning på behovet att åka turistbuss i gamla stan vore ju t ex att ställa bussen på Söder- eller Norr Mälarstrand och skicka passagerarna med Riddarfjärdslinjen till Gamla Stan. Busschauförren kan ju följa med som guide om det är ett problem att folk går vilse.

Sen tror jag även jag att alla trafikangrupper är lika goda kålsupare när det gäller att tillägna sig gatuutrymme utöver det som regleras av trafikregler. Jag tror att jag procentuellt skulle se lika manga turistbussar som körde i bussfilen, som rödljuscyklare vid slottbacken om jag stod på Skeppsbron en stund. På samma sätt kan jag se en hel bunt turistbussar och taxibilar parkerade på trottoaren på Hamngatan vid Berzeeli park i samband med slutet på en föreställning på China teatern som cyklande mot enkeltiktat på Tegnergatan.

Den som är fri från skuld kastar första stenen! eller vad hette det i Bibeln.

//Viking - Krama varandra i trafiken!


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Fredrik Gelin

Citat från: Jimmy skrivet 30 juli 2018, 06:57:36 AM
Enligt höstens SL-tidtabeller gällande fr.o.m. 20 augusti så verkar det som att stora delar av city inte kommer trafikeras av bussar i höst.

•Linje 50 kör via Rådhuset – Cityterminalen i stället för Centralen (så som det var i maj-juni m-f kl 07-19).
•Linje 53 kör via Rådhuset – Barnhusbron i stället för Centralen (så som det var i maj-juni m-f kl 07-19).
•Linje 54 delas och kör sträckorna Reimersholme – Fridhemsplan samt Nybroplan – Storängsbotten.
•Linje 65 delas och kör sträckorna Fredhäll – Blekholmsterrassen samt Kungsträdgården/Norrmalmstorg – Skeppsholmen (undrar var den ska tidsreglera efter Norrmalmstorg).
•Linje 69 avkortas och kör Karlaplan – Blockhusudden/Kaknästornet.

Tidtabellen för 54, 65 och 69 gäller endast t.o.m. 2018-09-30 så det kanske hänger ihop med inkopplingen av spårvägen till T-Centralen.

Lite märkligt är det dock. Ingen busstrafik på Vasagatan förbi Centralen och ingen busstrafik på/nära Sergels Torg (förutom 57:an mot Sofia). Inte ens på lördagar och söndagar. Vad tycker resenärerna om det?

Andra större ändringar i innerstaden: Linje 55 slutar gå via Ropsten och ny linje 75 Ropsten – Cityterminalen tillkommer.

Jimmy
Nu har det till slut kommit upp ett officiellt meddelande för resenärerna i City på SLs hemsida.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Gelin

Den fungerade bättre, tack Staffan!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ulf Berlin

Konstigt att ingen del av 54 resp 65 får ett"B"som tillägg för att inte förundra res i onödan.../Ulf