Fråga om E20-avtalet i Stockholm

Startat av buskörare, 23 april 2017, 09:32:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2017, 09:56:48 AM
Ja precis, men där ska ju även anställning hos andra arbetsgivare som bussförare ingå (Inom SL området om man vill vara petnoga)
Det blir ju rörigt om man jobbat som timmis en del men det brukar gå att få till.

För egen del så fick jag tillgodoräkna mig tid som förare hos "gamla SL" och dåvarande "Swebus Entreprenad" (Som bedrev SL Trafik från 1993) men inte tid hos Swebus Stockholm (Interbus mfl) även om vi där körde en del service/närlinjer. (Detta var också före övertagandetvånget)

Så min bestämda tolkning är att det är ointressant för senioritetsprincipen hurvida övergången sker genom tvång i kontraktet eller genom sedvanlig rekrytering. (Tvång = för arbetsgivaren)

Sedan verkar ju detta med tjänstesökningar vara på väg bort, se Keolis tidssökningssystem t.ex och på många ställen ute i landet existerar inte detta system alls.

Så du menar att jag kommer få räkna med startdatum 25/10 1999 även vid koeffecienträkning? Dvs som jag fick göra när Arriva tog över 2013? Inte en enda dags förlust? Jag tror nämligen inte det, utan att det räknas ut nått och man blir placerad efter uträkningen. Har jag fel så är ju det bra.