Fråga om E20-avtalet i Stockholm

Startat av buskörare, 23 april 2017, 09:32:53 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars_L

Det intressanta är väl vad Trafikförvaltningen skulle säga om Nobina framhöll sin syn (som man gjort i andra delar av landet). Kanske vill Trafikförvaltningen undvika den diskussionen och släpper kravet, heller än att få en tvist i frågan?

Men visst - det lär ju vara rätt stor brist på förare 2021 också. Samtidigt ska hela Söderort, Nacka/Värmdö, Norrort, Norrtälje upphandlas samtidigt. Motsvarar ju 40 procent av länets busstrafik, så har man möjlighet att gallra och har ett gott rykte som arbetsgivare, finns det nog goda möjligheter att täppa till luckorna.

Jag har åkt i Norrort dagligen senaste tiden och kan inte säga att jag sett någon skillnad på förarna där mot på annat håll. Så man kanske inte ska överdriva kvalitetsbristerna i detta avseende i Norrort.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Norrtälje trafikområde skiljer sig ändå en bit mot t.ex Norrort, i benämningen att det där uppe (pga avståndet till övriga länet) är det fler boende i hemkommunen som kör buss i sitt eget invanda område. Jämför man med Djursholm, Täby, Vaxholm och även Vallentuna är består gissningsvis inte majoriteten av busschaufförerna av de som är infödda och uppväxta, eller ens bosatta i samma område.

Fredrik Gelin

Så är det förvisso, men problemet för stora delar av länet är just svårigheterna att rekrytera förare överhuvudtaget vilket tillsammans med det faktum att SL numera bara i undantagsfall finansierar inköp av nya bussar gör att frågan om övertagande blir ganska hypotetisk på sikt.
Det man möjligen kan fundera över är väl det stora ansvar för fastigheterna som läggs på entreprenören.
Att ha individuella löner för hundratals förare i en depå skulle bli ganska tungrott för de stackars tjänstemän som skall hantera detta.
Högre löner leder sannolikt till ökade kostnader för utförd trafik vilket inte heller brukar vara så populärt.
Samma problematik börjar ju även synas i taxibranschen och delar av den offentliga sektorn där man försökt lösa problemet genom att sänka anställningskraven istället för att betala mer i löner.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2017, 18:04:15 PM
Så är det förvisso, men problemet för stora delar av länet är just svårigheterna att rekrytera förare överhuvudtaget vilket tillsammans med det faktum att SL numera bara i undantagsfall finansierar inköp av nya bussar gör att frågan om övertagande blir ganska hypotetisk på sikt.
Det man möjligen kan fundera över är väl det stora ansvar för fastigheterna som läggs på entreprenören.
Att ha individuella löner för hundratals förare i en depå skulle bli ganska tungrott för de stackars tjänstemän som skall hantera detta.
Högre löner leder sannolikt till ökade kostnader för utförd trafik vilket inte heller brukar vara så populärt.
Samma problematik börjar ju även synas i taxibranschen och delar av den offentliga sektorn där man försökt lösa problemet genom att sänka anställningskraven istället för att betala mer i löner.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nu har man ju redan sänkt kraven till bottennivå, lägre går inte.

I lön ska givetvis vara kombinerad med tariffer, idag kan jag inte betala den chaufför som sköter sitt jobb med största beröm från kunder/beställare mer än den som fullständigt skiter i sitt jobb och skrämmer bort kunderna och skämmer ut företaget, har han lika många tjänsteår så är det så.

Ska jag premiera den förstnämnda är det jättesvårt utan att det ska bli trubbel.

Och ja... det finns faktiskt förare som kan köra, som aldrig orsakar skador av egen förskyllan, som ställer upp när de kan, som klär sig efter reglementet och som hela tiden får beröm av kunderna.

buskörare

Jag tror inte på individuella löner. Inte på linjetrafik a la SL osv i alla fall. Prispressen är för stor, det skulle säkert bli "ta denna lön eller sök annat jobb" och så sjunker allas löner till minimum.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 30 juni 2017, 19:37:43 PM
Jag tror inte på individuella löner. Inte på linjetrafik a la SL osv i alla fall. Prispressen är för stor, det skulle säkert bli "ta denna lön eller sök annat jobb" och så sjunker allas löner till minimum.

Som jag skrev, det ska kombineras med tarifflön.

De som idag utmärker sig positivt kan man inte ge mer betalt än den som missköter sig, allt går efter tjänsteår, ligger man i högsta tariffen så är det så.

Tidigare har det funnits försök med bonusar av olika slag men de flesta har varit illa omtyckta av facket.

Detta cementeras ytterligare med "evighetsanställningarna" i vissa län typ Stockholm.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2017, 21:44:17 PM
Som jag skrev, det ska kombineras med tarifflön.

De som idag utmärker sig positivt kan man inte ge mer betalt än den som missköter sig, allt går efter tjänsteår, ligger man i högsta tariffen så är det så.

Tidigare har det funnits försök med bonusar av olika slag men de flesta har varit illa omtyckta av facket.

Detta cementeras ytterligare med "evighetsanställningarna" i vissa län typ Stockholm.

För mig som förare i Stockholm så är ju personalövertagande jätteskönt, framför allt eftersom jag hela tiden hörde hur det blev i Örebro när Nobina tog över. Dessutom behåller jag mina tjänsteår  i sökningarna, så för mig som sköter mig är det bara negativt att inte ha övergång. Däremot kanske det skulle vara lättare att bli av med folk som inte sköter sig, det kan jag tycka.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2017, 12:35:22 PM
För mig som förare i Stockholm så är ju personalövertagande jätteskönt, framför allt eftersom jag hela tiden hörde hur det blev i Örebro när Nobina tog över. Dessutom behåller jag mina tjänsteår  i sökningarna, så för mig som sköter mig är det bara negativt att inte ha övergång. Däremot kanske det skulle vara lättare att bli av med folk som inte sköter sig, det kan jag tycka.

Tjänsteåren behåller du ju ändå

buskörare

Byter jag från Arriva till Nobina nu, så går jag inte in på deras söklista efter när jag började köra linjebuss.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 juli 2017, 08:38:55 AM
Byter jag från Arriva till Nobina nu, så går jag inte in på deras söklista efter när jag började köra linjebuss.

Det var märkligt, är du helt säker?

Så har det inte varit förut.

LAS listan är ju företags/koncern beroende, den andra har alltid räknats på annat sätt, eller i a f så länge jag var chaufför, på liknande sätt som branschvanedatum (för löneklass) kalkyleras med vissa skillnader.



buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2017, 08:52:54 AM
Det var märkligt, är du helt säker?

Så har det inte varit förut.

LAS listan är ju företags/koncern beroende, den andra har alltid räknats på annat sätt, eller i a f så länge jag var chaufför, på liknande sätt som branschvanedatum (för löneklass) kalkyleras med vissa skillnader.

Enligt ett av deras huvudskyddsombud, ja. Dom räknar ut en koeffecient efter år och arbetstid och så placeras man efter det.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 juli 2017, 09:39:58 AM
Enligt ett av deras huvudskyddsombud, ja. Dom räknar ut en koeffecient efter år och arbetstid och så placeras man efter det.

Ja precis, men där ska ju även anställning hos andra arbetsgivare som bussförare ingå (Inom SL området om man vill vara petnoga)
Det blir ju rörigt om man jobbat som timmis en del men det brukar gå att få till.

För egen del så fick jag tillgodoräkna mig tid som förare hos "gamla SL" och dåvarande "Swebus Entreprenad" (Som bedrev SL Trafik från 1993) men inte tid hos Swebus Stockholm (Interbus mfl) även om vi där körde en del service/närlinjer. (Detta var också före övertagandetvånget)

Så min bestämda tolkning är att det är ointressant för senioritetsprincipen hurvida övergången sker genom tvång i kontraktet eller genom sedvanlig rekrytering. (Tvång = för arbetsgivaren)

Sedan verkar ju detta med tjänstesökningar vara på väg bort, se Keolis tidssökningssystem t.ex och på många ställen ute i landet existerar inte detta system alls.


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 juli 2017, 09:56:48 AM
Ja precis, men där ska ju även anställning hos andra arbetsgivare som bussförare ingå (Inom SL området om man vill vara petnoga)
Det blir ju rörigt om man jobbat som timmis en del men det brukar gå att få till.

För egen del så fick jag tillgodoräkna mig tid som förare hos "gamla SL" och dåvarande "Swebus Entreprenad" (Som bedrev SL Trafik från 1993) men inte tid hos Swebus Stockholm (Interbus mfl) även om vi där körde en del service/närlinjer. (Detta var också före övertagandetvånget)

Så min bestämda tolkning är att det är ointressant för senioritetsprincipen hurvida övergången sker genom tvång i kontraktet eller genom sedvanlig rekrytering. (Tvång = för arbetsgivaren)

Sedan verkar ju detta med tjänstesökningar vara på väg bort, se Keolis tidssökningssystem t.ex och på många ställen ute i landet existerar inte detta system alls.

Keolis fick ju bassning för sitt nya system, ett sånt kommer inte göra yrket mer attraktivt för oss som jobbar. Och eftersom man räknar på koeffecient så förlorar jag ju på det ändå, nu när Arriva tog över var det dagen jag började köra linjebuss jag fick med mig. Inget uträknat efter koeffecient. Så nog förlorar jag på det allt. Har varit heltidsanställd hela tiden.

Knallhatt

Citat från: buskörare skrivet 02 juli 2017, 12:41:19 PM
Keolis fick ju bassning för sitt nya system, ett sånt kommer inte göra yrket mer attraktivt för oss som jobbar. Och eftersom man räknar på koeffecient så förlorar jag ju på det ändå, nu när Arriva tog över var det dagen jag började köra linjebuss jag fick med mig. Inget uträknat efter koeffecient. Så nog förlorar jag på det allt. Har varit heltidsanställd hela tiden.

Tidsökningen hos Keolis är inte "nytt". Det började införas i större skala under 2008. Motiveringen är bland annat "Att kunna påverka sin arbetstid betyder mycket för många medarbetare. Det är också ett av skälen till att Keolis införde tidsökning 2008. Då behovet av att rekrytera är stort ser Keolis tidsökningen som en konkurrensfördel."

Med tidsökning bortfaller inte den så kallade årliga omplaceringen. Även i tidsökningen så söker alla förare schema en gång om året. Det man söker då är om man vill ha fast schema eller gå på tidsökning. Söker man tidsökning så söker man även fridagsmönster. Tidsökningen innebär att du söker tjänster på dina arbetsdagar, men fridagarna ligger fast för ett år framåt (eller till nästa omplacering).

buskörare

Citat från: Knallhatt skrivet 04 juli 2017, 09:48:47 AM
Tidsökningen hos Keolis är inte "nytt". Det började införas i större skala under 2008. Motiveringen är bland annat "Att kunna påverka sin arbetstid betyder mycket för många medarbetare. Det är också ett av skälen till att Keolis införde tidsökning 2008. Då behovet av att rekrytera är stort ser Keolis tidsökningen som en konkurrensfördel."

Med tidsökning bortfaller inte den så kallade årliga omplaceringen. Även i tidsökningen så söker alla förare schema en gång om året. Det man söker då är om man vill ha fast schema eller gå på tidsökning. Söker man tidsökning så söker man även fridagsmönster. Tidsökningen innebär att du söker tjänster på dina arbetsdagar, men fridagarna ligger fast för ett år framåt (eller till nästa omplacering).

Jag vet, jobbade på Keolis från till 2013  ;) Dom fick bassning gför för det nya där även nattgrupper och tidigaste ut gick in på tidssökningen, de hade fasta tjänster innan. Tidssökningen är ju en återgång till förr när man kunde få hoppa runt på dygnets alla tider, vilket inte är nyttigt för kroppen. Och definitivt inget som gör yrket mer attraktivt.