Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Blue skrivet 05 april 2017, 19:16:42 PM
Alla bussar är jobbiga att bärga om man ska ta hänsyn till restvärdet, det är ganska klena fyrkantsprofiler i fronten på bussar så dom tål inte att man lyfter i dom för att bärga.

Den restes upp med hjälp av två bärgare som drog i axlarna och sen fick den landa på luftkuddar för att inte smälla ner i vägen när den vägde över.

Här vanliga linjebussar en starkare konstruktion än turistbussar alltså? Trodde nog det var tvärtom då.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 05 april 2017, 23:04:00 PM
Här vanliga linjebussar en starkare konstruktion än turistbussar alltså? Trodde nog det var tvärtom då.

Om man får vara lite elak (pga gott om egna erfarenheter) är det väl helt naturligt att linjetrafikvagnar av svenska märken redan från fabrik görs enkla/förberedda att bärgas, då detta är ett arbetsmoment som förekommer rätt ofta, jämfört med hur sällan välskötta turistbussar behöver bärgas.

preacher

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2017, 19:46:12 PM
Är Setror värre än de andra att bärga?

Så här kan det se ut när man kommer med i trafikrapportena i Tyskland utanför Leipzig. Växellådan valde att fastna i 8ans växel igenom ett vägarbete. :D ::)
Inte det bästa stället att få stopp på....Bärgaren drog iväg mig i 90 km/h, bara det en upplevelse..
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 06 april 2017, 06:46:36 AM
Om man får vara lite elak (pga gott om egna erfarenheter) är det väl helt naturligt att linjetrafikvagnar av svenska märken redan från fabrik görs enkla/förberedda att bärgas, då detta är ett arbetsmoment som förekommer rätt ofta, jämfört med hur sällan välskötta turistbussar behöver bärgas.

Inte bara svenska märken som är utsatta för det och inte bara linjevagnar.

Det finns ju ett antal mer linjevagnar än turistbussar och då är det väl inte så konstigt att det bärgas mer sådana?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 06 april 2017, 07:35:03 AM
Inte bara svenska märken som är utsatta för det och inte bara linjevagnar.

Det finns ju ett antal mer linjevagnar än turistbussar och då är det väl inte så konstigt att det bärgas mer sådana?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tittar man procentuellt tror jag nog ändå att Erik har rätt :-)

En linjevagn bärgar man om man t.ex får en punktering eller för något rent skitfel eftersom förare ibland saknas, jag har varit med om att det beställts bärgare för ett dörrfel exempelvis då föraren fått en annan buss eller att en buss med dåligt batteri fått bärgas hem eftersom chaufför saknats när man hjälpstartat den.

Bussar kan bli kvar ute på "stan" då föraren fått lämna dem och de bärgas då hem oavsett vilket fel som uppstått.

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 april 2017, 09:09:30 AM
Tittar man procentuellt tror jag nog ändå att Erik har rätt :-)

En linjevagn bärgar man om man t.ex får en punktering eller för något rent skitfel eftersom förare ibland saknas, jag har varit med om att det beställts bärgare för ett dörrfel exempelvis då föraren fått en annan buss eller att en buss med dåligt batteri fått bärgas hem eftersom chaufför saknats när man hjälpstartat den.

Bussar kan bli kvar ute på "stan" då föraren fått lämna dem och de bärgas då hem oavsett vilket fel som uppstått.

Jo eftersom det oftast är kortare avstånd linjevagnar behöver bärgas så gör man säkert det oftare. Turistbussar behövs ju fixas på vägen så att säga mera eftersom det blir dyrare att bärga dom. :)

Måste nog till ett fel av den allvarligare arten för att en turistare ska bärgas.

Jo

Sydsvenskan fortsätter med sina kritiska artiklar mot Bergkvarabuss även om de nu istället verkar vara mer inriktade på den senast olyckan istället för verkstaden utanför Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bergkvarabuss-morkade-olycksforarens-extra-timme-bakom-ratten-sa-tanjer-de-pa-busschaufforernas-kortider

Dagens artikel handlar om det faktum att olycksföraren körde en av bolagets pb-registrerade fordon en timme innan han satte sig och kunde fortsätta köra sina timmar i olycksbussen. Enligt sydsvenskan ska det vara satt i system att när man ska köra så långt så att körtiden inte räcker till sätter sig en förare och kör bakom bussen sen efter viss tid byter man och föraren som kört bussen kör tillbaka till Malmö i bilen. Föraren som kört bil ett antal timmar kan däremot starta från noll och köra ända fram till slutdestinationen. Företaget hävdar att det rör sig om resor till och från arbetet som förarna kör med avlösningsbilarna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 06 april 2017, 15:07:52 PM
Sydsvenskan fortsätter med sina kritiska artiklar mot Bergkvarabuss även om de nu istället verkar vara mer inriktade på den senast olyckan istället för verkstaden utanför Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bergkvarabuss-morkade-olycksforarens-extra-timme-bakom-ratten-sa-tanjer-de-pa-busschaufforernas-kortider

Dagens artikel handlar om det faktum att olycksföraren körde en av bolagets pb-registrerade fordon en timme innan han satte sig och kunde fortsätta köra sina timmar i olycksbussen. Enligt sydsvenskan ska det vara satt i system att när man ska köra så långt så att körtiden inte räcker till sätter sig en förare och kör bakom bussen sen efter viss tid byter man och föraren som kört bussen kör tillbaka till Malmö i bilen. Föraren som kört bil ett antal timmar kan däremot starta från noll och köra ända fram till slutdestinationen. Företaget hävdar att det rör sig om resor till och från arbetet som förarna kör med avlösningsbilarna.

Resa t/fr arbetet är det när du åker egen bil, spårvagn eller buss till din depå eller liknande, den tiden räknas INTE in i varken arbetstid eller körtid (självklart för de flesta) När du har börjat arbetet räknas det som ANNAT ARBETE när du kör personbil eller annat fordon under undantagen körning typ buss eller lastbil utan färdskrivare, detta räknas in i arbetstiden men INTE i KÖRTIDEN.

Alltså, om du bor i Södertälje och har din depå i Solna så räknas din bil/tåg/bussfärd till jobbet inte in i någonting, om du i Solna tar en arbetsbil och kör till Arlanda så räknas den tiden in i arbetstiden men körtiden börjar rulla först när du börjar köra med din buss på Arlanda.

Den ramtid på 15 timmar som gäller börjar räknas från det du sätter dig i arbetsbilen, den ska registreras i färdskrivaren som annat arbete men det antar jag att väldigt många glömmer eller helt enkelt ger tusan i och i normalfallet har det ju ingen betydelse, dock kan det ge några tusen i böter vid en kontroll om det uppmärksammas.

Om du i fallet ovan börjar i Södertälje med att åka till jobbet 18:00 och åker från Solna 19:00 och från Arlanda 19:45 så måste arbetet under 24 timmarsperioden vara avslutat 10:00 dagen därpå (9 timmars nattvila) om vi förutsätter att färden som börjar 19:45 är oavbruten måste minst 45 min rast (hel eller delad) vara avklarad 01:00 om man lyckas utnyttja 4,5 timme, här uppfyller man också arbetstidslagen som kräver rast efter max 6 timmars arbete.

Det är detta som media och många andra har snott in sig i, Aftonbladet som påstod i en stor nyhet att en erfaren chaufför berättat att det tog mer än 10 timmar till Klövsjö,,, ja det gör det om man räknar RESTID där raster och pauser ingår.



Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 april 2017, 16:11:42 PM
Det är detta som media och många andra har snott in sig i, Aftonbladet som påstod i en stor nyhet att en erfaren chaufför berättat att det tog mer än 10 timmar till Klövsjö,,, ja det gör det om man räknar RESTID där raster och pauser ingår.

Rätt underhållande ändå att alla snurrat in sig i just siffran 10 timmar. Medan faktumet att många förare dagligen arbetar med ramtider på 12-13 timmar (även på ej delade pass) inte är ett dugg nyhetsvärdigt.

lotta

Vad säger arbetstidslagen om nattarbete mellan kl.01.00-kl.05.00. Max tio timmars arbetstid? måste väl vara aktuellt i detta fall.

Lars-Håkan_E

Citat från: lotta skrivet 06 april 2017, 20:14:46 PM
Vad säger arbetstidslagen om nattarbete mellan kl.01.00-kl.05.00. Max tio timmars arbetstid? måste väl vara aktuellt i detta fall.

Det är heller knappast ett problem, börjar man 21:00 så får man då hålla på till som längst 08:30 beroende på om man nyttjar 9 eller 10 timmars körtid (hur många raster som tas ut)

Sedan är väl detta bortförhandlat på många håll, osäker på hur det är i bussbranschen men det är väl inte många lastbilsåkare som kan följa detta :-)

lotta

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 april 2017, 20:40:29 PM
Det är heller knappast ett problem, börjar man 21:00 så får man då hålla på till som längst 08:30 beroende på om man nyttjar 9 eller 10 timmars körtid (hur många raster som tas ut)

Sedan är väl detta bortförhandlat på många håll, osäker på hur det är i bussbranschen men det är väl inte många lastbilsåkare som kan följa detta :-)

Om olyckan inträffade vid sjutiden och tio mil kvar till slutmålet, avlastning och parkering då är säkert klockan långt över 08:30. Hoppas att bergkvara chaufförena har betalt för det arbete dom utför. Men oftast glöms nog nattarbetet bort när man lägger priset.

Bernt Talbrant

GT skriver nu:

Olycksbussen underkändes för fel på höger hjullager vid två tidigare tillfällen.
Nu tyder de svarta bromsspåren - som visar bussens väg ned i diket - på att samma fel kan ha uppstått på nytt.
– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana här spår, det är inte föraren som bromsar, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.


Hela GT:s artikel

Sputnik

Man kan ju undra om Bergkvaras verkstad verkligen har bytt det där hjullagret. Det har ju dessutom förekommit uppgifter om fusk med arbetsordrar. Det är bra att haverikommissionen utreder!!! 

Lars-Håkan_E

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 april 2017, 23:39:48 PM
GT skriver nu:

Olycksbussen underkändes för fel på höger hjullager vid två tidigare tillfällen.
Nu tyder de svarta bromsspåren - som visar bussens väg ned i diket - på att samma fel kan ha uppstått på nytt.
– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana här spår, det är inte föraren som bromsar, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.


Hela GT:s artikel

Det finns bara ett problem med den teorin
Bussen rullades två mil till Sveg på egna hjul efter olyckan

Ett hjullager som skulle ha knipit så kraftigt att hjulet hade låst sig på ett fordon vägande över 25 ton hade inte rullat iväg obekymrat efteråt