Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Citat från: lotta skrivet 06 april 2017, 20:14:46 PM
Vad säger arbetstidslagen om nattarbete mellan kl.01.00-kl.05.00. Max tio timmars arbetstid? måste väl vara aktuellt i detta fall.

Visst gäller arbetstidslagen men i detta fall slås den ut av vägarbetstidslagen som i nästa fall slås ut av kör och vilotidregler. Så glöm allt annat än kör och vilotidsreglerna. Arbetstidslagen är nästan enbart som en rekommendation eftersom den är dispositiv i många lägen.

mittlinje

Citat från: lotta skrivet 06 april 2017, 21:36:39 PM
Om olyckan inträffade vid sjutiden och tio mil kvar till slutmålet, avlastning och parkering då är säkert klockan långt över 08:30. Hoppas att bergkvara chaufförena har betalt för det arbete dom utför. Men oftast glöms nog nattarbetet bort när man lägger priset.

Om vi utgår från att föraren checkade in i Varberg 20:30 så har han en ramtid fram till 11:30 - och då borde de garanterat vara framme med lagligt arbete, lagliga raster och laglig körtid. Och visst, han har betalt hela sitt arbetspass - från Varberg till Klövsjö!

Vad har nattarbete med priset att göra, är några kronor extra för ob och den känner vi alla till hur Kommunal (läs skandal) är duktiga på att förhandla om. I fallet har kunden gjort ett självval, att åka på natten. De har fått lagliga alternativ och valt ett.

Hoppas detta ger dig lite svar och att du slutar spekulerar samt inväntar svar för de som är kunniga på att lösa händelser likt detta.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2017, 08:14:30 AM
Det finns bara ett problem med den teorin
Bussen rullades två mil till Sveg på egna hjul efter olyckan

Ett hjullager som skulle ha knipit så kraftigt att hjulet hade låst sig på ett fordon vägande över 25 ton hade inte rullat iväg obekymrat efteråt

En liknande artikel:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/expert-bromssparen-visar-fel-pa-bussens-hjul

Återstår att se vad slutresultatet av utredningen blir.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2017, 10:15:25 AM
Men därefter kom denna artikel:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/expert-bromssparen-visar-fel-pa-bussens-hjul

Återstår att se vad slutresultatet av utredningen blir.

Det var den teorin jag kommenterade.

Hade lagret knipit till den milda grad att hjulet låst sig hade bärgarn i Sveg fått flytta bussen på annat sätt än genom att rulla den på egna hjul.

jocke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2017, 10:18:50 AM
Det var den teorin jag kommenterade.

Hade lagret knipit till den milda grad att hjulet låst sig hade bärgarn i Sveg fått flytta bussen på annat sätt än genom att rulla den på egna hjul.

Jag har hört från annat håll, av folk som är insatta, att lagret kan släppa lite om det får ligga och svalna ett tag. Bussen låg väl i diket upp emot 6-7 timmar innan den bogserades bort.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

yngrot

Citat från: jocke skrivet 07 april 2017, 11:46:13 AM
Jag har hört från annat håll, av folk som är insatta, att lagret kan släppa lite om det får ligga och svalna ett tag. Bussen låg väl i diket upp emot 6-7 timmar innan den bogserades bort.



Håller med dig  ..  och stämmer det att lager gått sönder är det verkligen inte konstigt att bussen var vinglig på vägen och att föraren till slut inte kunde hålla sig kvar på vägen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 07 april 2017, 11:50:52 AM
 



Håller med dig  ..  och stämmer det att lager gått sönder är det verkligen inte konstigt att bussen var vinglig på vägen och att föraren till slut inte kunde hålla sig kvar på vägen

Dock tror jag mig veta att en seriös bärgningsaktör aldrig skulle ha dragit iväg med bussen om hjullagret hade havererat på detta sätt, det vore väldigt dumt.

Det bästa är nog att avvakta haverikommissionens rapport innan fler gissningar görs.

jocke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2017, 11:56:13 AM
Dock tror jag mig veta att en seriös bärgningsaktör aldrig skulle ha dragit iväg med bussen om hjullagret hade havererat på detta sätt, det vore väldigt dumt.

Det bästa är nog att avvakta haverikommissionens rapport innan fler gissningar görs.

Fast det var väl ingen som efter 6 timmar första dagen visste anledningen till olyckan. Allra minst bärgaren.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

S Svensson

Under torsdagen hölls en minnesstund på ca 30 min i Kinna Centrum. Där talade kommunfullmäktiges ordförande. Sedan spelades det på nyckelharpa och gitarr. Några av berörda föreningars ordförande talade. Kyrkoherden i Örby talade och det hölls en tyst minut.
I går 7 april besökte statsminister Stefan Löfven Ängsskolan i Skene.  Han  besökte minnesplatsen och lade även blomster där. Under tiden där hände en del i Stockholm. Detta innebar att uttalanden till press och TV kom att handla om attentatet i Stockholm.

http://markbladet.se/?artikel=201704071655453546