Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: homer skrivet 04 september 2016, 20:26:36 PM
men dom fungerar utan problem i nuvarande depå? Om jag fattat rätt är de bara ledbussarna som det är problem med?

Isåfall borde de väl vara billigast möjligast för SL att betala omlackering av fler boggivagnar som kan köras på 670 och flytta ledvagnarna någon annan stans...

Och du tror SL skulle köpa in boggivagnar för det ändamålet?

homer

Nej, men dom kanske borde...

men mer realistiskt borde väl vara att flytta dem boggivagnar som finns inom trafikområdet

Lars_L

Citat från: homer skrivet 04 september 2016, 22:50:59 PM
Nej, men dom kanske borde...

men mer realistiskt borde väl vara att flytta dem boggivagnar som finns inom trafikområdet

VDL:arna (87-serien) tar väl i och för sig då lite färre passagerare (49 mot 55), så risken finns att det krävs ett extra omlopp i maxtimmen fm/em och möjligen också att det krävs kvartstrafik på helgerna. Men den kostnaden + den inte alltför billiga omlackeringen borde ju som sagt ändå vara en liten kostnad mot alla tomkörningar för SL.

Och som sagt riskerar ju tomkörningar mellan Åkersberga och Vaxholm att både kräva dim. fordon och fler tjänster. Det måste ju Arriva kräva att SL också betalar för. Skulle rasterna tas i Åkersberga, skulle väl närmare 2-timmmar per dag och tjänst gå bort bara i färd mellan Vaxholm och Åkersberga. Att ha avlösningsbil kan ju avhjälpa lite och hålla nere fordonsbehovet, men det kan man knappast i det här fallet ändå tillämpa för rastavlösningarna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 04 september 2016, 23:24:24 PM
VDL:arna (87-serien) tar väl i och för sig då lite färre passagerare (49 mot 55), så risken finns att det krävs ett extra omlopp i maxtimmen fm/em och möjligen också att det krävs kvartstrafik på helgerna. Men den kostnaden + den inte alltför billiga omlackeringen borde ju som sagt ändå vara en liten kostnad mot alla tomkörningar för SL.

Och som sagt riskerar ju tomkörningar mellan Åkersberga och Vaxholm att både kräva dim. fordon och fler tjänster. Det måste ju Arriva kräva att SL också betalar för. Skulle rasterna tas i Åkersberga, skulle väl närmare 2-timmmar per dag och tjänst gå bort bara i färd mellan Vaxholm och Åkersberga. Att ha avlösningsbil kan ju avhjälpa lite och hålla nere fordonsbehovet, men det kan man knappast i det här fallet ändå tillämpa för rastavlösningarna.

Att byta ledvagnarna mot 87-vagnar hjälper inte inne på rampen. Så länge det står fullt med bussar där kan ingen av dom vända. Jag kan dock inte förstå hur man kan tycka det är en bra lösning från Vaxholms kommuns sida, busstrafiken blir ju ruskigt känslig och troligen dras det ner på turer för att kompensera.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 05 september 2016, 09:11:05 AM
Att byta ledvagnarna mot 87-vagnar hjälper inte inne på rampen. Så länge det står fullt med bussar där kan ingen av dom vända. Jag kan dock inte förstå hur man kan tycka det är en bra lösning från Vaxholms kommuns sida, busstrafiken blir ju ruskigt känslig och troligen dras det ner på turer för att kompensera.

Men detta borde ju egentligen Trafikförvaltningen använda som påtryckning mot Vaxholm. Helt krasst har ju 681 och 688 för lågt underlag för att kunna trafikeras ifall man inte har några uppställningsplatser i Vaxholm. 682 är väl motiverat att köra vissa turer på, men knappast i den omfattning som är idag.

681 och 688 har ju inte fler resenärer än andra linjer som man velat dra ner eller ta bort trafiken för i länet. 688 har ju en väldigt hög turtäthet i förhållande till detta. Enligt Trafikförvaltningens riktlinjer skulle ju redan 681 läggas ner och 688 dras ned till 4-5 turer per dag och riktning. 

Nu delar jag förvisso inte Trafikförvaltningens analys kring landsbygdstrafiken, där jag tycker man verkar vilja dra ner för mycket. Men om kostnaderna fördubblas för att köra trafiken, måste man ju vidta åtgärder.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Fortfarande ingen info. Tydligen fick SL slag när dom såg vad det skulle kosta att ha oss åkande från Berga med bussarna så nu är dom på Vaxholms kommun för förstärkning av Estlandsgatan som skulle behövas om vi ska stanna.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 23 september 2016, 10:12:29 AM
Fortfarande ingen info. Tydligen fick SL slag när dom såg vad det skulle kosta att ha oss åkande från Berga med bussarna så nu är dom på Vaxholms kommun för förstärkning av Estlandsgatan som skulle behövas om vi ska stanna.

Trafikförvaltningen kan ju alltid föreslå att de kan fakturera kommunen för alla extrakostnader. Alternativt att man kraftigt drar ner på trafiken och i media berättar att detta sker pga osamarbetsvilja från kommunen. Ingen depå = Inga bussar.
Eller... så blir kommunen lite samarbetsvillig och hjälper till att ordna parkeringsplatser/uppställningsplatser/depå.
Den gamla nuvarande depåmarken kan man ju sälja till kommunen i samma veva som en ny byggs. Om nuvarande fastighet ägs av Locum idag vill säga.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2016, 10:43:26 AM
Trafikförvaltningen kan ju alltid föreslå att de kan fakturera kommunen för alla extrakostnader. Alternativt att man kraftigt drar ner på trafiken och i media berättar att detta sker pga osamarbetsvilja från kommunen. Ingen depå = Inga bussar.
Eller... så blir kommunen lite samarbetsvillig och hjälper till att ordna parkeringsplatser/uppställningsplatser/depå.
Den gamla nuvarande depåmarken kan man ju sälja till kommunen i samma veva som en ny byggs. Om nuvarande fastighet ägs av Locum idag vill säga.

Jag tror det är så tanken går, att dom vill att kommunen hjälper till. Ska bli spännande att se utgången!