Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2016, 12:45:48 PM
Kommer ju dessutom behövas flera omlopp i Vaxholm om vi ska kunna köra den trafiken som går idag med de många-långa tömkörningarna som blir.

Fast det skulle man väl iof kunna lösa med avlösningsbil? I annat fall krävs det ju rätt många ytterligare omlopp - blir nog orealistiskt. Man kan ju tänka sig att man har avlösning vid Kulla vägskäl för 670. Då blir det inte så mycket extra för själva avlösningarna. Inte optimalt - men funkar. Däremot kräver det drygt en tjänst mer än idag må-fr. Lite tj-tid bör man ju dock tjäna in på att man inte behöver ha tvätt och tankning i Täby.

Fast då måste man också hitta en lösning för rasterna, vilket då ändå innebär lite extra tomkörningar. Finner man ingen annan lösning än att ha det i Åkersberga, krävs väl då ytterligare en tjänst. Vissa skulle man väl dock kunna ha vid Tekniska och om man har lokal kvar i Vaxholm.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Vi har ingenstans att ställa bussarna i Vaxholm, då måste det till avlösningar på Söderhamnsplan. Avlösningsbil är ju ett alternativ förstås. Oavsett blir det mycket tömkörningar, vilket vad jag förstod SL kommer stå för. De flesta tankningarna sker på väg till eller från Tekniska, så där sparas inte så mycket. Några tjänster har tömkörning från Vaxholm och sen tillbaka igen, det slipper dom ju. Även slipper man den väldigt noga planeringen av tankningar, framför allt under helgerna. Eftersom bussarna kommer stå parkerade på stationen krävs ju antingen tankning i tjänsten eller en extra gubbe som kör bussarna till LBC.

Fredde

Det går väl att nyttja bussfickan på planen vid Rindöbåten för kortare uppställning? Eller är den kanske bara för turistbussar?

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 01 september 2016, 21:55:59 PM
Det går väl att nyttja bussfickan på planen vid Rindöbåten för kortare uppställning? Eller är den kanske bara för turistbussar?

I fickan kan vi inte ställa ledbussar, då kommer man inte runt. Bakom fickan går förstås, men eftersom den är öppen för alla så finns ju inga garantier för att det är ledigt där.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2016, 22:06:18 PM
I fickan kan vi inte ställa ledbussar, då kommer man inte runt. Bakom fickan går förstås, men eftersom den är öppen för alla så finns ju inga garantier för att det är ledigt där.

Jag tänkte längst till vänster innan man vänder runt vid vägfärjan.. Har man en bra relation med kommunen går en sådan plats (som redan är uppmärkt med busskylt) såklart att undanvara till SL-bussar.
Jag har fått Nacka att bygga bort taxifickor på några ställen, till förmån för hållplatser och pausplatser.

Lars_L

Även om det väl är ont om plats där också (men lättare att lösa än i Vaxholm), så kan man förstås ha rastavlösningar i Danderyd. Då kan man också utnyttja förare från de andra depåerna på ett effektivt sätt för denna del. Ofta - förutom några enstaka - ligger ju rasterna i regel efter förmiddags/eftermiddagsrusning eller före halvtimmestrafikens början. Dock blir ju det en extra kostnad på eftermiddagar då några turer måste tomma till Danderyd för att det ska fungera - ifall man inte då använder Täbyförare för rastavlösning. 

Detta löser förstås inte problemet med lokallinjerna. Men avlösningsbil för att klara växling mellan it/in-tjänster är nog nödvändigt Annars krävs det nog 4-5 fordonomlopp extra på eftermiddagen, går ju bort närmare en timme att tomma för att växla förare vid Åkersberga. Samtidigt är det väl förvisso några fler omlopp ute på 670 i morgonrusningen, så det kanske klarar sig utan att bli dimensionerande och då gör det ju inte så mycket.

Så länge man har uppställning vid Åkersberga station blir det förstås extra för tvätt och tank. Men tanken var väl att så småningom utnyttja lastbilcentralens depå? Samtidigt tar det ju 7-8 minuter mellan station/depån och man kan använda förare/verkstadspersonal i Åkersberga för detta.   

Knepigare på helger. Då är det lättast att ha ett extra omlopp ute. Men där skulle det vara en större fördel att kunna ha rasterna i Vaxholm. En lösning där är väl att man låter någon/några tjänster körs av Täby och ha rastavlösning vid Danderyd.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.
När allt är klart vid LBC blir det enklare förstås, men det ligger ju några år framåt. Även om Täby kör, måste det ju finnas nog bussar av rätt sort, t.ex kort för omlopp som någon gång har 681 med.
När det är klart vid LBC kommer dom troligen blanda ihop oss med Berga-förarna, vilket vi inte vill. Alltså vill inte köra i Åkersberga. Men vi får se vad det blir. Oavsett är det himla tråkigt.

homer

Får de inte ens plats kortvagnar i nuvarande depå? ( jag menar naturligtvis normalbuss så ingen behöver påpeka det...)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2016, 08:58:28 AM
Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.
När allt är klart vid LBC blir det enklare förstås, men det ligger ju några år framåt. Även om Täby kör, måste det ju finnas nog bussar av rätt sort, t.ex kort för omlopp som någon gång har 681 med.
När det är klart vid LBC kommer dom troligen blanda ihop oss med Berga-förarna, vilket vi inte vill. Alltså vill inte köra i Åkersberga. Men vi får se vad det blir. Oavsett är det himla tråkigt.

Utan att med avsikt låta negativ och så, men att man till slut mer eller mindre blandas ihop med övriga trafikområdet är något som man nog får acceptera i längden, då detta förekommit på nästan alla andra ställen runtom. Speciellt när trafikområdena hela tiden växer. Det är mestadels vissa underentreprenörer på olika smådepåer som av praktiska skäl låses fast till ett fåtal linjer (t.ex Sköldhs på UL 806), men i övrigt är det ett hyfsat utbyte i områdena omkring Trafikområde Norrort. Det går idag rätt gott om Rimbobaserade bussar till Blidö, Åkersberga och Östhammar, Alundabaserade bussar till Hallstavik, Blidöbaserade bussar runtom Lohärad, och ej att förglömma Hallstaviksbaserade bussar på 401:an till Älta. Fram till sommaren 2011 körde ju även Rimbo- och Norrtäljeförare kortare inhopp på 601, 604, 611 och även 670 under lågtrafik och/eller sommartid.

buskörare

Nu har jag ju inte någonstans skrivit att vi inte accepterar det dock  ;)
Fördelen vi har haft hittills är att passagerarna lär känna sina förare och att Vaxholmstrafiken med väldigt många anslutningar längs linjen funkar bra så länge Vaxholmsförare kör, eftersom vi vet. Sen är klimatet bland Åkersbergas förare och passagerare ett helt annat än i Vaxholm, vilket påverkar arbetsmiljön.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2016, 08:58:28 AM
Att ha raster i Danderyd funkar bara om man byts av. Att ställa ifrån sig bussen där är hopplöst.

Med nuvarande upplägg är det förstås svårt att ställa ifrån sig buss vid Danderyd. Då får man ju anpassa efter det. Det är ju en förhandlingssak om exempelvis Nobina ska ha uppställningsplatser vid Danderyd med tanke på hur många man har vid Tekniska, som exempel. Fler av Arrivas vagnar kan tomköras till Täby under mellantrafiken och kväll, då inte platserna behövs för korttidsuppställning.  Om nu ändå SL får stå för tomkörningarna,  så är det nog ganska enkelt att hitta en lösning.

Uppställningsplats för Kortvagnarna och lokallinjerna borde man ju kunna hitta en lösning i Vaxholm för, men det kräver ju att man har kvar rastlokal förstås. Där borde man nog till och med kunna få kommunen med på tåget att ordna med uppställningsplats, eftersom det ju inte ska behövas mer än en plats (i princip).   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Eller är den politiska viljan i bl.a Vaxholms kommunkontor att försöka få bort bussarna till nya Arninge Resecenter, och då även alla former av uppställningsplatser? Men detta blir väl ändå inte klart på minst två år.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2016, 15:57:37 PM
Eller är den politiska viljan i bl.a Vaxholms kommunkontor att försöka få bort bussarna till nya Arninge Resecenter, och då även alla former av uppställningsplatser? Men detta blir väl ändå inte klart på minst två år.

Kommunen har tydligt visat att dom inte tänker hjälpa. Det kan ju förstås ändra sig, men så är det nu. Det finns möjlighet att göra som man tänkt från början, bygga om rampen i Vaxholm så det funkar även på dagens lilla tomt. Men då måste en väg fixas till som idag inte klarar den mängden tung trafik som krävs.

buskörare

Citat från: homer skrivet 02 september 2016, 22:44:46 PM
Får de inte ens plats kortvagnar i nuvarande depå? ( jag menar naturligtvis normalbuss så ingen behöver påpeka det...)

Vi har bara 2 2-axlade och upp till 3 boggi, så det tror jag inte man kommer göra.

homer

Citat från: buskörare skrivet 04 september 2016, 08:41:10 AM
Vi har bara 2 2-axlade och upp till 3 boggi, så det tror jag inte man kommer göra.

men dom fungerar utan problem i nuvarande depå? Om jag fattat rätt är de bara ledbussarna som det är problem med?

Isåfall borde de väl vara billigast möjligast för SL att betala omlackering av fler boggivagnar som kan köras på 670 och flytta ledvagnarna någon annan stans...