Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: igel skrivet 16 juli 2016, 14:02:03 PM
Har man någon ide om hur Arriva ska kompenseras vid flytten, det lär ju bli en personalkostnadsökning på 10% för alla tomkörningar, då avräknat de övriga effektivitetsvinster man får.

SL kommer stå för tomkörningskostnaden tydligen, vad det innebär vet jag dock inte. Jag är mest rädd för att Arriva blandar ihop oss alla då och låter alla köra både Berga och Vaxholm. Antar att det blir så, men hoppas innerligt att vi som är stationerade i Vaxholm idag får fortsätta köra Vaxholm.

Ersa

Samt kostnaden för en tjänst som ska trafikleda bussar på Vaholmsdepån varenda dag i 3-4 år framöver. Var får man tiden 3-4 år från förresten? Ska depåflytten överensstämma exakt med nästa trafikstart, som borde bli midsommar 2020?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 17:08:51 PM
Samt kostnaden för en tjänst som ska trafikleda bussar på Vaholmsdepån varenda dag i 3-4 år framöver. Var får man tiden 3-4 år från förresten? Ska depåflytten överensstämma exakt med nästa trafikstart, som borde bli midsommar 2020?

Kanske den tiden det beräknas ta innan ny ramp kan stå färdig? Ingen aning.

buskörare

Vi har en utsättare i vanliga fall också, men nu måste vi ha på helgerna också eftersom nån måste flytta ut "småbussarna" på morgonen innan första ledbussen ska ut.

igel

Jag tror att när jag skrev 10% så underskattade jag nog kostnaderna rätt graft. De kan nog mycket väl ligga mellan 15-25%.
  Och även om det är SL som står för kostnaderna, så ska man koma ihåg  att SL nte odlar egna pengaträd, som de kan plocka sedlar från när de behöver, utom de tar de ur landstingsmedborgarnas plånböcker. 

buskörare

Citat från: igel skrivet 16 juli 2016, 20:19:31 PM
Jag tror att när jag skrev 10% så underskattade jag nog kostnaderna rätt graft. De kan nog mycket väl ligga mellan 15-25%.
  Och även om det är SL som står för kostnaderna, så ska man koma ihåg  att SL nte odlar egna pengaträd, som de kan plocka sedlar från när de behöver, utom de tar de ur landstingsmedborgarnas plånböcker.

Nej, precis. Men nått måste ju göras och det ska bli otroligt spännande att se vad som kommer bli av till slut.

homer

Det är ju så "fiffigt" gjort att en Kommun kan tvångsköpa mark om man anser sig behöva det, är de inget som diskutera?, att köpa tillbaka de man en gång sålde

buskörare

Citat från: homer skrivet 16 juli 2016, 21:26:14 PM
Det är ju så "fiffigt" gjort att en Kommun kan tvångsköpa mark om man anser sig behöva det, är de inget som diskutera?, att köpa tillbaka de man en gång sålde

Eftersom kommunen inte heller vill ha oss där, så är det nog inget dom skulle göra.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 17:22:34 PM
Kanske den tiden det beräknas ta innan ny ramp kan stå färdig? Ingen aning.

Nja, rampen hos underentreprenören i Rimbo byggdes upp och kopplades in på några fåtal veckor. Snarare lär det handla om markfrågor. Eller så vill man bara inviga nya depålösningar i och med nya avtals- och trafikstarter.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 22:36:40 PM
Nja, rampen hos underentreprenören i Rimbo byggdes upp och kopplades in på några fåtal veckor. Snarare lär det handla om markfrågor. Eller så vill man bara inviga nya depålösningar i och med nya avtals- och trafikstarter.

Jag har ingen aning som sagt. Men den ska planeras, bygglov ska fixas och sen ska den byggas. Låter som det tar mer än några veckor. Men som sagt, jag har ingen aning. Avtalet går dock ut 2021+ ev extraår, så det verkar inte vara det heller.
Marken ägs redan av SL.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 22:44:45 PM
Jag har ingen aning som sagt. Men den ska planeras, bygglov ska fixas och sen ska den byggas. Låter som det tar mer än några veckor. Men som sagt, jag har ingen aning. Avtalet går dock ut 2021+ ev extraår, så det verkar inte vara det heller.
Marken ägs redan av SL.


Visst tar helheten mer än ett par veckor. Jag tänkte mest på att uppbyggandet och inkopplandet av rampen tog några få veckor.
Men om vi säger ett år då. Andra operatörer har ju tillsammans med respektive länshuvudman klarat allt från planering, bygglov, byggning och invigning på de 11-12 månaderna mellan tilldelingsbeslut och trafikstart. Men det är ju iofs i andra kommuner.

Nico

Apropå att Vaxholms kommun skulle vara så speciell i dessa sammanhang. Undrar nämligen om de är så mycket värre än andra?! I mångt och mycket är detta ett problem för de flesta mindre kommuner då man har få invånare vilket ger en låg skattebas. Rent praktiskt borde flera av Stockholms läns mindre kommuner aldrig ha fått uppstå. Vet t.ex. en kommun söder om stan som inleder alla sina möten med "vi har inga pengar" så med andra ord så kan man även glömma eventuella behov. Har haft mycket att göra med många av kommunerna i länet och rent generellt är de befolkningsmässigt mindre kommunerna ofta väldigt trögjobbade. Ofta så är det antingen en person som sitter på flera funktioner eller så saknas vissa funktioner helt.

Ser man sedan till bussgarage/depåer så är det ofta sedan så att när de en gång i tiden anlades så låg de på mark som inte var direkt attraktiv. T.ex. så 1932 var Hornsberg inte direkt citynära och 1963 var området runt Råsta nästan rena vischan osv. I dagens läge är dessa områden istället högattraktiva för bostäder. De flesta nuvarande av de äldre bussdepåerna i SL-land lever redan på lånad tid. Samtidigt så vill man rent politiskt i många fall inte heller ha verksamheter såsom flygplatser, bussterminaler, kollektivtrafikdepåer, betongverk, asfaltsstationer mm. i närområdet. Allt enligt NIMBY-principen (Not In My Back Yard). Att flytta eller bygga en ny depå kan sedan ta olika lång tid beroende på olika faktorer. Grovt förenklat så dels spelar givetvis ekonomin in, men sedan så ska det även projekteras, det ska sedan t på remiss. Ett beslut ska det sedan även finnas möjlighet för överklagan till av berörda parter (NIMBY), det ska sedan upphandlas en entreprenör osv. Det tar i bästa fall ett par år från ax till limpa.

I flera fall blir det dock ganska snett då många funktioner och dess faciliteter samtidigt måste finnas i relativ närhet för att det ska fungera, både då praktiskt såväl som samhällsekonomiskt... för hur långa tomkörningar är egentligen just ekonomiskt försvarbara medan t.ex. asfalt inte får vara för kall när den ska användas etc. Det här är sedan något som alla storstäder måste tackla, men man går olika tillväga. Exempelvis MTA i New York har ju ett antal depåer på mycket attraktiva platser, just för att de behöver vara i närhet till trafiken. I Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:09:45 PM
Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o
Jag tror att den väg stockholm har valt är ett misstag. Tomkörningskostnader kommer tillslut att hamna på månadskorten, om man tog ut kostnaderna för tomkörningarna av de som köper marken, så har jag svårt att tro att den maken skulle vara särskiljt attraktiv. Säg att man tog ut i Vaxholmsfallet (2 extra arbetstimmar per förare och dag à 300kr) gånger 15 förare. 9000kr/dygn. Jag tror att det skulle vara mycket svårt att få någon spekulant till marken om de var tvungna att betala en sådär 3,3miljoner per år i avgift till SL. Och då är plötligt inte marken längre attraktiv.   

Lars_L

Det är väl inte heller någon medveten strategi riktigt att få bort depåerna från Stockholm och kanske är det ett problem att det inte finns någon plan bakom (behovet av att bygga bostäder verkar att får styra). Tror inte att driftskostnaderna kommer öka så mycket av att flytta Vaxholm. Nackdelen är förstås att inte depån kommer ligga "längs linjen", vilket gör det lite knepigare att ordna med effektiva avlösningar. På 1990-talet la man ju ner den här typen av mindre depåer (även om Vaxholm är något större), såsom depån i Bro och Björkliden (Färingsö) som en del i att effektivisera trafiken.  Påslaget borde väl bli ungefär 40-minuter per tjänst. Lite effektiviseringar går säkert att göra av trafiken (men till nackdel då att man har några "rena" Vaxholmstjänster). Å andra sidan försvinner ju kostnaden för depån. I just det här fallet blir nog alltså kostnadsökningen ganska marginell i slutändan.

Men generellt är det givetvis ett problem. Inte minst är det ju ett problem att trafiken kommer behöva ökas på sina håll där dagens depåer inte räcker till och det inte går att bygga ut i anslutning till dem. Kallhäll är ett sådant exempel. Än så länge har det väl ändå fungerat med de flyttar som genomförts. Men frågan är väl exempelvis hur länge Björknäsdepån kan ha en sådan central placering som idag? Helt klart kommer en flytt av depåer till industriområden att äga rum. Men även dessa områden lever ju lite på "lånad tid", då det knappt finns några tillverkningsindustrier i Stockholm och många lokaler i dessa områden står spöklikt tomma.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 juli 2016, 18:09:45 PM
I Stockholm verkar man helt skygga och mera och mera att gå åt andra hållet... snart ska väl Citys bussar sättas ut från Mälaröarna eller något...  :o

Är inte Mälaröarna lite för nära ändå? Samt för naturfint att bygga nya bussdepåer på. Nja, jag är fortfarande inne på min deprimerande framtid med fyra rejäla stordriftsdepåer närmast Stockholm. En i Kungsängen, en kraftigt utbyggd i Okvista/Vallentuna, en omkring Länna/Haninge, samt en nära Botkyrka. Samt enbart bostäder på alla dagens depåer som ligger närmare City än de fyra uppräknade.
Då kan man dessutom dela in hela länet i enbart fyra gigantiska trafikområden, så man kan få bort till och med några av de inte fullt så stora multinationella utlandsstatsägda bolagen, och bara behålla max två operatörer (eller helst bara en enda) i hela länet, inkl tågtrafiken inräknad. Det måste ju vara SLs stora framtidsdröm! ::)