Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2016, 21:50:41 PM
Douglas skulle aldrig släppa mark till det i Rydbo. Rindö funkar sådär med färjan, allt blir ju otroligt känsligt.
Njä, Rindö var kanske inte en sådan god ide, för att inte tala om hur mycket utrymme alla dessa tomkörande bussar skulle ta upp på färgan.

Men isf får det nog bli det nya Arninge rescentrum. Komunpolitikerna tycks i alla fall hoppas på att man ska slippa åka buss hela vägen till stan.

Ersa

Citat från: igel skrivet 12 juli 2016, 22:06:15 PM
Njä, Rindö var kanske inte en sådan god ide, för att inte tala om hur mycket utrymme alla dessa tomkörande bussar skulle ta upp på färgan.
Men isf får det nog bli det nya Arninge rescentrum. Komunpolitikerna tycks i alla fall hoppas på att man ska slippa åka buss hela vägen till stan.

Det blir det säkert. Om kommunen och andra parter hindrar alla slags depåer och uppställningar inne Vaxholm, lär Trafikförvaltningen gärna vilja korta ner 670 till Arninge resecentrum så fort invigningen skett.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 23:42:28 PM
Det blir det säkert. Om kommunen och andra parter hindrar alla slags depåer och uppställningar inne Vaxholm, lär Trafikförvaltningen gärna vilja korta ner 670 till Arninge resecentrum så fort invigningen skett.

Nja, man har ju en stomnätsstrategi där 670 ska förlängas till Tyresö. Fast då kan man ju använda Pettersboda ;)

Blir nog inget iof med de planerna - särskilt som ju nu Stockholms stad stryper trafiken på Vasagatan med motiveringen att inga stomlinjer ska gå där.  Men jag tror inte Trafikförvaltningen bryr sig så mycket om tomkörningssträckor. Det blir förstås alltid någon kostnad i avtalen någonstans. Men det finns ju ändå bra med utrymme i Österåker att hitta lösningar och dit är det ju ändå inte så långa tomkörningstider; om man jämför med andra närliggande trafikområden.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 08:31:38 AM
Blir nog inget iof med de planerna - särskilt som ju nu Stockholms stad stryper trafiken på Vasagatan med motiveringen att inga stomlinjer ska gå där.

670 Vaxholm-Stockholm-Tyresö samt 676 Norrtälje-Stockholm-Värmdölandet...  De där planerna är det väl knappt någon som tar på fullt allvar. Vad blir nästa fantasiprojekt? En linje Hallstavik-Stockholm-Torö? ::)

Men vad jag hört ska väl både 639, 670 och 676 i varje fall trafikera Arninge Resecentrum.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2016, 09:12:07 AM
670 Vaxholm-Stockholm-Tyresö samt 676 Norrtälje-Stockholm-Värmdölandet...  De där planerna är det väl knappt någon som tar på fullt allvar. Vad blir nästa fantasiprojekt? En linje Hallstavik-Stockholm-Torö? ::)

Men vad jag hört ska väl både 639, 670 och 676 i varje fall trafikera Arninge Resecentrum.

Nä, ingen i branschen. Men att Trafikförvaltningen har det som sin strategi måste ju ändå betyda något. Tror man inte på de planer man har, så blir det väl svårt även för Trafikförvaltningen att arbeta och planera. I förstudien till upphandlingen för Tyresö skrev man väl att det "snarast ska ses som en vision på mycket lång sikt" (fritt citerat). Men det antyder väl i och för sig hur man ser på stomlinjer; dessa får kosta hur mycket som helst, medan likvärdiga linjer - även om de skulle ha fler resande -  inte får kosta ett öre mer än vad som krävs. Så det är väl då troligare (även om sannolikheten är liten) att man drar in 639 till Arninge. Det är ju ingen stomlinje och då är väl ekonomin det viktiga.

Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.  Sedan är ju en tanke också att dra linjerna via Täby. Hur det skulle fungera med nuvarande terminalbyggnad och begränsade hållplatser för genomgående trafik ligger ovanför min analysförmåga, men det finns säkert en plan...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 09:25:40 AM
Nä, ingen i branschen. Men att Trafikförvaltningen har det som sin strategi måste ju ändå betyda något. Tror man inte på de planer man har, så blir det väl svårt även för Trafikförvaltningen att arbeta och planera. I förstudien till upphandlingen för Tyresö skrev man väl att det "snarast ska ses som en vision på mycket lång sikt" (fritt citerat). Men det antyder väl i och för sig hur man ser på stomlinjer; dessa får kosta hur mycket som helst, medan likvärdiga linjer - även om de skulle ha fler resande -  inte får kosta ett öre mer än vad som krävs. Så det är väl då troligare (även om sannolikheten är liten) att man drar in 639 till Arninge. Det är ju ingen stomlinje och då är väl ekonomin det viktiga.

Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.  Sedan är ju en tanke också att dra linjerna via Täby. Hur det skulle fungera med nuvarande terminalbyggnad och begränsade hållplatser för genomgående trafik ligger ovanför min analysförmåga, men det finns säkert en plan...

Täby C?  ??? Jisses, det kommer knappast att funka.

buskörare


Ulf Berlin


igel

Citat från: Lars_L skrivet 13 juli 2016, 09:25:40 AM
Men visst alla linjer ska väl passera Arninge när det är färdigt som jag förstått det hela. Beror väl på hur lång tid det tar etc. 670 och 676 har ju redan X-varianter i högtrafik, så det är ju inte säkert att man låter alla turer stanna där.
Kommunpolitikerna i Vaxholm tycks inte bara hoppas att 670 passerar Arninge Rescentrum utom även har den som slutstation. Dvs man hoppas på att bussarna ska sluta gå till Stockholm så att Vaxholmarna inte ska behöva åka buss hela vägen. Sedan att det medför 15min längre restid till nästan valfri arbetsplats i norrort och ett extra byte för nästan alla som gör arbetsresor.
  Som det är i dag byter de allra flesta som åker från Vaxholm i DAS eller till viss del i Mörby C eller Tekniska Högskolan. För de som byter i MÖC i dag blir det ett extra byte i Arninge + att de kommer att behöva gå från Mörby Station till Danderyds Sjukhus. För de som byter i Danderyd i dag, blir det också ett extra byte och att man behöver gå från Mörby Station till DAS. Och för de som åker in till Stan blir det ett extra byte. De enda som vinner på lösningen med Arningen Resecentrum från Vaxholm är de som ska byta till buss mot Norrtälje, de lär nog tjäna en 10min på det. Och de som jobbar i vissa delar av Täby. För alla övriga blir det ett extra byte och förlängd restid, sådant brukar inte gynna kollektivtrafikandelen av arbetspendlingen.

Ersa

Den långsiktiga planen är väl att korta ner både 639 och 670 till den framtida Arninge Rescentrum. Men detta kräver ju nästan att Roslagsbanans tunnel in till Centralen först är invigd och trafikeras.
Att köra alla tunga Roslagslinjer (alla 639, 670 och 676) till Täby C lilla trånga "bussterminal" är det ju inte heller någon i branschen som på allvar tror på. Inte förrän tunnelbanan kommer till Täby C om många decennier (om ens det) kan man måhända omkring omkring Galoppfältets station kanske rent kapacitetsmässigt kunna att ta emot bussarna, men då skulle Stora Marknadsvägen se ut som Tekniska högskolan idag, med en massa uppställda bussar på bägge sidan gatan dagtid varenda vardag.

Man kan ju även räkna med att Åkerbygaraget i Täby är flyttat längre ut från stan om några decennier då RB-tunnel och/eller Täbytunnelbana är färdiga, och då vill ingen boende och företagare i området se en enda parkerad buss i närheten. Dvs precis som inne i Vaxholm idag.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2016, 12:07:02 PM
Hur då? Utveckla gärna.
Här har några ekonomer och andra akademiker försökt reda ut vad som har hänt i Vaxholms ekonomi. En historia som inte är alt för ljus, trots goda förutsättningar. Med bilden av ett komunfullmäkitge och även en tjänstemannakår som inte är tillräkligt kompetent för de uppgifter de är satta att sköta.
http://www.waxholmspartiet.se/saganomvaxholmsekonomi.pdf

buskörare

Tydligen har SL varit ute nu och det blir inte bättre än såhär. En kollega har pratat med SL-killen som sa att det är helt klart (hur klart det nu kan bli när SL bestämmer) att det blir flytt till Åkersberga. Det ligger dock 3-4 år framåt, så vi får klara oss med nuvarande situation tills dess.

igel

Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2016, 13:39:57 PM
Tydligen har SL varit ute nu och det blir inte bättre än såhär. En kollega har pratat med SL-killen som sa att det är helt klart (hur klart det nu kan bli när SL bestämmer) att det blir flytt till Åkersberga. Det ligger dock 3-4 år framåt, så vi får klara oss med nuvarande situation tills dess.
Har man någon ide om hur Arriva ska kompenseras vid flytten, det lär ju bli en personalkostnadsökning på 10% för alla tomkörningar, då avräknat de övriga effektivitetsvinster man får.