Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Det pratas mycket nu om att man eventuellt på sikt kommer slopa depån i Vaxholm och att bussarna i så fall troligen ställs på en utbyggd LBC i Åkersberga. Det handlar förstås om marken där dagens depå ligger och att det för alla parter (utom förarna möjligtvis) skulle få det smidigare då LBC har både tank och verkstad. SL äger tydligen mark i anknytning till LBC som i så fall skulle bebyggas.
Just nu sitter vi i lite trubbel eftersom ena markägaren kommer att stänga av sin del av marken, vilket råkar vara den delen vi vänder på för att kunna parkera bussarna. SL är på viktigare åtaganden (läs semester) för att förhandla, så morgondagen blir spännande. Först var tanken att alla bussar panikflyttas till Åkersberga station, men det medför ordentligt med krångel i tjänsterna, så detta var väl enklast.
Well done SL!

buskörare

Så, nu är det avspärrat och väldigt svårt/omöjligt för oss att backa ut/köra in på ett bra sätt.


homer

Är det en grinig gubbe bara eller ska man göra något viktigt som kräver avspärrningar?

buskörare

Citat från: homer skrivet 01 juli 2016, 11:47:10 AM
Är det en grinig gubbe bara eller ska man göra något viktigt som kräver avspärrningar?

Det är en gubbe som tröttnat på att aldrig få nått svar av SL eller kommunen trots flera års påtryckningar. Då i sak förstår jag honom, han vill väl inte att vi kör sönder hans mark utan kompensation.

TageK

Det kanske bara är dags att asfaltera. Där konerna står tror jag det är en del "potthål" :)

buskörare

#5
Arriva hade blivit glada om det hade rört sig om asfaltering. Vi hamnar ju lite i mitten av allt nu utan att ha gjort nått.

Lars-Håkan_E

Jag antar att SLL äger fastigheten, och Arriva är hyresgäst, då är det ju lite SLL:s problem om hyresgästen inte kan utnyttja den genom att tillfartsvägen delvis blockeras, då antar jag också att det bör vara en smal sak att lugga SLL på kompensation för tomkörningar, fler förartimmar och extra hyreskostnader på annat håll om fordonen måste stationeras om.

Alternativet (som säkert är smidigare) är ju att själva komma fram till en lösning med grannen.

buskörare

En av cheferna försökte prata med markägaren imorse, men där är det tvärstopp. SL-killen kommer tillbaka 11 juli, så det blir ju en stund. Arriva kommer tydligen ha extra personal där som hjälper till att flytta bussar vid behov. Vi har ju majoriteten ledvagnar också såklart. Helt otroligt att SL bara lämnar och skiter i det?

Walter

Citat från: buskörare skrivet 01 juli 2016, 13:56:58 PM
En av cheferna försökte prata med markägaren imorse, men där är det tvärstopp. SL-killen kommer tillbaka 11 juli, så det blir ju en stund. Arriva kommer tydligen ha extra personal där som hjälper till att flytta bussar vid behov. Vi har ju majoriteten ledvagnar också såklart. Helt otroligt att SL bara lämnar och skiter i det?

Bara en kille på SL som kan dra i detta?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare



Nico

Bara sett utifrån en i frågan helt oberoende part så kan man väl rent konkret konstatera att det sannolikt verkar ligga flera dimensioner i det hela. Allt kommer sedan sällan fram i en kortare tidningsartikel. Man kan väl sedan även undra hur involverade själva Trafikförvaltningen egentligen har varit, dvs. hur mycket har de känt till? Annars kan ju ev. förhandlingar/kontakter ha gått via entreprenören/Arriva, det senare förfarandet är inte något okänt i nyare avtal. Vem som egentligen har haft kontakt och meddelat vad till vem och vad som rör själva sakfrågan är ju något som verkar väldigt diffust.

I artikeln står sedan följande stycke; " - Det är ingen konflikt. Det är NN:s mark och han behöver få den tillbaka. Det har han sagt redan i juni 2015, och sedan har han fört en konstant dialog med SL. Det är inget nytt och inget konstigt, säger Frodés juridiska ombud advokat Anna Öberg." Just formuleringen i sig (behöver få marken tillbaka) får mig att anta att marken på något sätt nu hyrs/arrenderas av SL, men att markägaren vill häva ett avtal om detta. Det är ju som bekant sällan ens fel när två träter, men nog är det inte helt osannolikt att det som sagt ligger mera i detta än vad som nu är känt... eller?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

På Eniros kartor kan man numera aktivera tomtgränser, och ser direkt vad som tillhör SLL/Locom (Yxan 16), och vad som tillhör granntomten (Yxan 12): http://kartor.eniro.se/m/9fFrO
Det är inga konstigheter här rent juridiskt. Granntomtägaren har rätt att spärra av sin tomt bäst han vill. Däremot undrar man ju om han verkligen lyckats få kontakt med någon ansvarig på Locum, SLL eller Trafikförvaltningen. Förmodligen inte, då han verkar ha tröttnat.

Depån verkar helt enkelt finnas på en tomt som är på tok för liten för ledvagnar. Bredden på tomten verkar vara strax under två ledvagnars mått, dvs omkring 38-39 meter som mest, och ytan anges till 3261 m² vilket bara är marginellt större än den lilla UL-depån i Knutby, där man inte fått köra in ledvagnar på många år, just pga att där är för trångt. Som jämförelse är Fridströms depå i Rimbo 7200 m², medan Landstingets egen SL-depå i samma by borde ligga på minst 4500-4700 m².

buskörare

Vad jag har hört, så sålde SL den delen som han nu spärrat av till honom. Verkstadsbyggnaden som står där var förr verkstad till bussarna i alla fall. Enligt markägaren själv (mina kollegor har pratat med honom endel) så har han varit på SL och kommunen i flera år, men inte fått svar och att "nyttjanderätten" för oss att vända bussarna på hans mark gick ut i maj förra året. Stämmer det så är han ju inte alls nån surgubbe utan är trött på slitaget och uteblivna svar.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 02 juli 2016, 05:03:33 AM
Vad jag har hört, så sålde SL den delen som han nu spärrat av till honom. Verkstadsbyggnaden som står där var förr verkstad till bussarna i alla fall. Enligt markägaren själv (mina kollegor har pratat med honom endel) så har han varit på SL och kommunen i flera år, men inte fått svar och att "nyttjanderätten" för oss att vända bussarna på hans mark gick ut i maj förra året. Stämmer det så är han ju inte alls nån surgubbe utan är trött på slitaget och uteblivna svar.

Man blir ju onekligen förbluffad. Må vara att man säljer verkstadsbyggnaden om den inte längre används. Men man kan ju inte gärna styra detta med ett vanligt tidsbegränsat avtal att man ska ha nyttjanderätt att vända bussarna. Det låter i mina öron mycket märkligt. I sådana fall måste man givetvis skriva in ett formellt servitut. I annat fall var ju faktiskt försäljningen ganska - för att inte säga mycket märklig. Inte kan man ha en situation där man till och från ska avtala om en nyttjanderätt som är mer eller mindre nödvändig för att kunna bedriva verksamheten på platsen.

Detta är ju skillnad mot exempelvis Mora vägskäl, där ju SL av gammal hävd använt privat tomtmark för hållplats, men där hade det ju aldrig funnits någon överenskommelse eller avtal. Men det är väl det jag kan komma ihåg på exempel från privata fastighetsägare som tröttnat på SL...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist