Sohlbergs i konkurs? (blev rekonstruktion!)

Startat av mittlinje, 20 november 2015, 14:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussola

#30
Enligt Busshistoria så har Sohlbergs 35st "stora" bussar som är nyregistrerade mellan 150212 och 151022 av årsmodell  -14 och -15
Det borde väl vara lite av ett svårslaget rekord, med tanke på att man inte har några linjebussar utan endast turistbussar.
Lek med tanken med att dessa snittar i inköpspris (lågt räknat) på 3 miljoner styck  så snackar vi ju om en investering på 105 miljoner på ungefär 8 månader.
Var hittar man Revisorer, finansbolag som överhuvudtaget kan tänka tanken att genomföra dessa affärer.... på en omsättning på 109 miljoner 2014
Och det grundat på att den största delen av omsättningen är beställningstrafik och inte avtalsstyrd trafik.

Om man nu skall halka in på SverigeTaxi Mark som är nästa bolag i Hans Eriks alla bolag. De lämnade in konkursansökan idag.
Men det konstigaste är väl att bilarna i bolaget bytte ägare idag till Lahalls Bil som ju också är en av Hans Eriks "bolag"
"vilken tur man hann skriva över bilarna innan konkurs" eller.......

S Svensson

Citat från: bussola skrivet 24 november 2015, 22:28:58 PM
Enligt Busshistoria så har Sohlbergs 35st "stora" bussar som är nyregistrerade mellan 150212 och 151022 av årsmodell  -14 och -15
Det borde väl vara lite av ett svårslaget rekord, med tanke på att man inte har några linjebussar utan endast turistbussar.
Lek med tanken med att dessa snittar i inköpspris (lågt räknat) på 3 miljoner styck  så snackar vi ju om en investering på 105 miljoner på ungefär 8 månader.
Var hittar man Revisorer, finansbolag som överhuvudtaget kan tänka tanken att genomföra dessa affärer.... på en omsättning på 109 miljoner 2014
Och det grundat på att den största delen av omsättningen är beställningstrafik och inte avtalsstyrd trafik.

Om man nu skall halka in på SverigeTaxi Mark som är nästa bolag i Hans Eriks alla bolag. De lämnade in konkursansökan idag.
Men det konstigaste är väl att bilarna i bolaget bytte ägare idag till Lahalls Bil som ju också är en av Hans Eriks "bolag"
"vilken tur man hann skriva över bilarna innan konkurs" eller.......

Fel ! Lahalls Bil AB tillhör bröderna Dahlqvist. Martin Dahlqvist var delägare i taxibolaget.
Man är återförsäljare av ett antal bilmärken bl a franska PSA,där Citroen ingår. 

bussola

Ägare möjligtvis.
Men Hans Erik Sohlberg sitter som ordinarie ledamot i styrelsen och jobbar som bilförsäljare på nämnda företag.
i och med detta så är man väl ganska välinformerad om vad som händer i ekonomin på de bolag man utför styrelsearbete i.
Det är väl inte möjligt att man lämnar in en konkursansökan på egen begäran till tingsrätten innan styrelsen i nämnda bolag är informerad.
Och som sagt det var ju väldigt lägligt att ett ägarbyte på bilarna registrerades samma dag som konkursansökan lämnades in....
Kanske ett fall för EKO polisen att titta på.....

Lars-Håkan_E

#33
Citat från: bussola skrivet 25 november 2015, 12:03:43 PM
Ägare möjligtvis.
Men Hans Erik Sohlberg sitter som ordinarie ledamot i styrelsen och jobbar som bilförsäljare på nämnda företag.
i och med detta så är man väl ganska välinformerad om vad som händer i ekonomin på de bolag man utför styrelsearbete i.
Det är väl inte möjligt att man lämnar in en konkursansökan på egen begäran till tingsrätten innan styrelsen i nämnda bolag är informerad.
Och som sagt det var ju väldigt lägligt att ett ägarbyte på bilarna registrerades samma dag som konkursansökan lämnades in....
Kanske ett fall för EKO polisen att titta på.....

Vid en hastig titt på årsredovisningen så verkar den följa de övriga bolagen, stor ökning av omsättning (50%), stor försämring av rörelseresultatet och ökning av omkostnaderna.

Jo

Citat från: bussola skrivet 25 november 2015, 12:03:43 PM
Ägare möjligtvis.
Men Hans Erik Sohlberg sitter som ordinarie ledamot i styrelsen och jobbar som bilförsäljare på nämnda företag.
i och med detta så är man väl ganska välinformerad om vad som händer i ekonomin på de bolag man utför styrelsearbete i.
Det är väl inte möjligt att man lämnar in en konkursansökan på egen begäran till tingsrätten innan styrelsen i nämnda bolag är informerad.
Och som sagt det var ju väldigt lägligt att ett ägarbyte på bilarna registrerades samma dag som konkursansökan lämnades in....
Kanske ett fall för EKO polisen att titta på.....

Det var inte så att bilföretaget hade sålt/leasat ut bilarna och enligt avtal /regler hade rätt att återta dessa vid utebliven betalning?

Staffan Sävenfjord

Det kommer fram nya uppgifter. Denna gång misstankar om att Sjuhäradsbuss, som är ett systerföretag (båda ägs av Kind Holding AB), har fakturerat Borås  kommun för mycket för skolskjutsarna. Sjuhäradsbuss berörs dock inte av rekonstruktionen. I denna trafik används dock nästan uteslutande bussar märkta Sohlberg. Sjuhäradsbuss var länge sedan jag såg en buss märkt med.

För Borås stad har det varit lätt att missa överfakturering eftersom kostnaderna i vilket fall som helst skulle ha ökat rejält. Detta eftersom gamla Kristinebergskolan rivits och en ny har byggts på dess plats. Under fyra terminer har därför eleverna fått bussas till tillfälliga lokaler. Detta har körts av Sohlberg med tre bussar per dag.

http://www.bt.se/boras/bussforetag-kan-ha-fakturerat-for-mycket/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Antenna

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2015, 20:51:02 PM
Det kommer fram nya uppgifter. Denna gång misstankar om att Sjuhäradsbuss, som är ett systerföretag (båda ägs av Kind Holding AB), har fakturerat Borås  kommun för mycket för skolskjutsarna. Sjuhäradsbuss berörs dock inte av rekonstruktionen. I denna trafik används dock nästan uteslutande bussar märkta Sohlberg. Sjuhäradsbuss var länge sedan jag såg en buss märkt med.

För Borås stad har det varit lätt att missa överfakturering eftersom kostnaderna i vilket fall som helst skulle ha ökat rejält. Detta eftersom gamla Kristinebergskolan rivits och en ny har byggts på dess plats. Under fyra terminer har därför eleverna fått bussas till tillfälliga lokaler. Detta har körts av Sohlberg med tre bussar per dag.

http://www.bt.se/boras/bussforetag-kan-ha-fakturerat-for-mycket/


Sohlbergs Buss och andra bolag i koncernen (Kind Holding AB) verkar ha ett mysko upplägg av sina verksamheter.
Borås Stad har enligt Borås Tidning ett skolskjutsavtal med Sjuhärads Buss. Men tittar man i bolagasinformation så har Sjuhärads Buss AB varken några anställda eller några bussar i bolaget men ändå omsätter i storleksordningen 23 miljoner/år. Och bolagets omsättningsökning de senaste åren har varit rejält med 10-20%/år.   Sjuhärads Buss AB har samma bolagsadress som Sohlbergs Buss AB.
Har då Sohlbergs buss AB kört som underentreprenör i skolskjutsavtalet ?  Vem fakturerar vem ?
Kanske bäst att kommun-ekonomerna i Mark och Svenljunga kommuner också kollar upp vem de har avtal med och vem som fakturerar.


Staffan Sävenfjord

Sohlberg Buss kan nog räddas men det blir tufft enligt rekonstruktören:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6313255

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


mittlinje

Enligt "hörsägen" har redan vissa kreditgivare hämtat hem en del bussar?

Det är inte så länge sedan man startade upp On Holiday, kommer detta företag att påverkas förutom att antalet Sohlberg-bussar för deras resor förmodligen kommer att minska?

yngrot

På senaste tiden har jag mött allt färre Sohlbergs bussar i trafik  och på skolkörning i ex Dalsjöfors mötte jag i fredags en grå M-B helt utan dekaler och inte heller skolskylt .

Den som lever får se vad som händer  men att detta skulle hända förr eller senare tror jag inte överraskar särskilt många ..Köra skolbarn med så dyra fordon som de gjort är väl att ta sig vatten över huvudet .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: mittlinje skrivet 29 november 2015, 09:19:00 AM
Det är inte så länge sedan man startade upp On Holiday, kommer detta företag att påverkas förutom att antalet Sohlberg-bussar för deras resor förmodligen kommer att minska?

Rekonstruktionen gäller än så länge bara just Sohlberg Buss. Övriga företag inom koncernen är i nuläget inte berörda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2015, 09:25:20 AM
På senaste tiden har jag mött allt färre Sohlbergs bussar i trafik  och på skolkörning i ex Dalsjöfors mötte jag i fredags en grå M-B helt utan dekaler och inte heller skolskylt .

Den som lever får se vad som händer  men att detta skulle hända förr eller senare tror jag inte överraskar särskilt många ..Köra skolbarn med så dyra fordon som de gjort är väl att ta sig vatten över huvudet .

Fast även Betgkvara kör ju sina skolskjutsar med samma typ av fordon eller är MB så pass billigare?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kent T

Tja, om MB Tourismo (är väl den vanligaste modellen hos Sohlberg) är särskilt billiga vet jag inte. Prisbilden är ungefär så här beroende på utrustning:
2-axlad 12 m: 2,6 mkr
3-axlad 13 m: 2,9 mkr
3-axlad 14 m: 3 mkr

Lars-Håkan_E

#44
Citat från: Walter skrivet 29 november 2015, 14:00:30 PM
Fast även Bergkvara kör ju sina skolskjutsar med samma typ av fordon eller är MB så pass billigare?

Det är väl inga problem om man har annan trafik att komplettera med, kör man ren skoltrafik och inget annat köper man så enkla bussar som möjligt utan extrautrustning som fällbara stolar, toalett och sånt, det finns ju många som gör så.

Men har man en skoltur på fm och en på em och övrig tid står bussen så blir det svårt att räkna hem en 3-4Mkr buss