Sohlbergs i konkurs? (blev rekonstruktion!)

Startat av mittlinje, 20 november 2015, 14:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussola

Det kanske är så att revisorer skall ta sig en titt på räkneskaperna i samtliga bolag där personen ifråga figurerar som Styrelseordförande, Suppleant och VD.
Årets Företagare i Mark, Nominerad till DI's Gasell pris 3 år i rad. Görs det inga efterforskningar innan man utser dessa pristagare.
Finns väl inte många företag i den storleksordningen som kan ligga på en nyinvesteringstakt på runt 100 miljoner årligen. Jag tycker verkligen att finansbolagen som har finansierat dessa bussaffärer har en väldigt stor skuld i detta. När jag som liten bussåkare skall handla buss så skall det vändas och vridas på siffrorna i bolaget för att de överhuvudtaget skall "våga" finansiera min lilla affär. Men här känns det ju nästan som att man släppt all kontroll fri. Tittar man på vilka bussfabrikat som används mest i företaget så kan man kanske förstå att inte alla finansbolag är lika sugna på att göra affärer. Men men det blir väl som vanligt att vi som försöker att vara så fhederliga som möjligt (förutom kör och vilotids överträdelser!) får betala dessa handlingar genom högre skatter och högre kostnader från finansbolagen pga att sådana här förluster måste ju kompenseras på något sätt.
Man kan väl tänka sig här att eftersom bussarna också är skrivna på de olika bolagen i koncernen så sker det väl en hel del mellanfaktureringar mellan bolagen för busshyror, denna kostnad kan man ju i princip sätta hur högt eller lågt som helst. Allt eftersom det gynnar det ena eller andra bolaget........

S Svensson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2015, 15:04:41 PM
Taxi Mark (med moderbolag SweCoach) delägs av Sohlberg tillsammans med b.la ägaren av Molkom Buss

Lägg märke till att Hans-Erik S inte enda delägaren. Det finns flera.
Det är möjligt att då ekonomin sköttes av Ekonomipoolen så gick det lättare att hålla reda på utgifterna.
Huvudföretag är Borås Handel och konsult AB
http://www.solidinfo.se/foretag/boras-handel-o-konsult-ab
Jag hoppas att det går bra med rekonstruktionen.


Lars-Håkan_E

#18
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 november 2015, 20:00:00 PM
Nja, är det? Inte Kind Holding som det står här?:
http://www.solidinfo.se/foretag/sohlberg-buss-ab-2E6F

Jo det är Kind Holding som är koncernmoder för Sjuhärads Buss o Sohlbergs Buss

Staffan Sävenfjord

Tingsrätten beviljade i går rekonstruktion av företaget.

http://www.bussmagasinet.se/2015/11/domstolsja-till-sohlbergrekonstruktion/

Som synes av Bussmagasinets artikel är skulderna för inköpta fordon stora och man har heller inte kunnat betala för inköpet av Interbus i Göteborg.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussola

Tur man inte har sina besparingar hos Swedbank........

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2015, 14:32:29 PM
Tingsrätten beviljade i går rekonstruktion av företaget.

http://www.bussmagasinet.se/2015/11/domstolsja-till-sohlbergrekonstruktion/

Som synes av Bussmagasinets artikel är skulderna för inköpta fordon stora och man har heller inte kunnat betala för inköpet av Interbus i Göteborg.

Vad händer om företag A inte klarar av att betala för ett företaget B som man köpt? Kan dotterföretaget B då knoppas loss och tas över av långivaren/banken?

Lars-Håkan_E

#22
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2015, 16:54:54 PM
Vad händer om företag A inte klarar av att betala för ett företaget B som man köpt? Kan dotterföretaget B då knoppas loss och tas över av långivaren/banken?

Interbus Göteborg finns ju inte som särskild juridisk person utan det ingår i Sohlberg Buss AB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2015, 16:54:54 PM
Vad händer om företag A inte klarar av att betala för ett företaget B som man köpt? Kan dotterföretaget B då knoppas loss och tas över av långivaren/banken?

Nej. Om du inte får in de pengar som kommit överens om vid affärsuppgörelsen får du begära köparen i konkurs. Detta går dock inte om köparens företag är under rekonstruktion. Då är det bara att avvakta och slutligen får fordringsägarna ett ackord att ta ställning till, t ex att de får in 50 procent av de fordringar de har. Accepterar de inte detta har de möjlighet att begära företaget i konkurs efter det rekonstruktionen avslutats utan att lyckas. Risken är då stor att de får ännu mindre, eftersom det är tillgångarna i konkursboet som avgör hur mycket var och en får.

För de anställda gäller särskilda regler om statlig lönegaranti. Denna är dock begränsad till fyra basbelopp, det vill säga 178 000 kronor år 2015 (800 kronor lägre 2016).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

#24
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2015, 17:21:27 PM
Nej. Om du inte får in de pengar som kommit överens om vid affärsuppgörelsen får du begära köparen i konkurs. Detta går dock inte om köparens företag är under rekonstruktion. Då är det bara att avvakta och slutligen får fordringsägarna ett ackord att ta ställning till, t ex att de får in 50 procent av de fordringar de har. Accepterar de inte detta har de möjlighet att begära företaget i konkurs efter det rekonstruktionen avslutats utan att lyckas. Risken är då stor att de får ännu mindre, eftersom det är tillgångarna i konkursboet som avgör hur mycket var och en får.

För de anställda gäller särskilda regler om statlig lönegaranti. Denna är dock begränsad till fyra basbelopp, det vill säga 178 000 kronor år 2015 (800 kronor lägre 2016).

Många av skulderna är ju sådana där långivaren har panträtt i fordon, här finns stor risk att man kan komma att utnyttja denna och då står bolaget utan bussar, det är knappast sannolikt att man avstår halva nypriset på nästan nya fordon.

Övriga fordringsägare ligger sämre till, sannolikt finns det personlig borgen bakom någonstans också.

Om bolaget kan leva vidare lär nog vara tveksamt eftersom man i princip inte äger något och det skulle isåfall vara i en ytterst liten form på något kontrakt med stadiga intäkter.

Det lär ju även finnas stora bränsle- och verkstadsräkningar bland leverantörsskulderna på nästan 15 Mkr

Jo

Citat från: bussola skrivet 22 november 2015, 16:35:28 PM
Tittar man på vilka bussfabrikat som används mest i företaget så kan man kanske förstå att inte alla finansbolag är lika sugna på att göra affärer.

Har väl varit rätt blandad kompott där med både MB/Setra, Neoplan och Volvo varav den första verkar ha mest fodringar på bolaget.

bussola

Det är väl så att det finns en och annan vägskatt avgift att betala också. För det är ju en hel del av bussarna som rullar på Europatrafik. Skulle väl inte tro att danskarna och tyskarna är intresserade av att halvera sina avgifter

Lars-Håkan_E

#27
Citat från: Jo skrivet 24 november 2015, 18:53:52 PM
Har väl varit rätt blandad kompott där med både MB/Setra, Neoplan och Volvo varav den första verkar ha mest fodringar på bolaget.

Ja om man enbart ser till märkesbunda finansiärer där skulderna uppgår till 50 Mkr, dessutom är fordon finansierade hos fristående banker/finansbolag till drygt 100 Mkr, totalt ca 153 Mkr i rena fordonskrediter.

De 100 senast "köpta" bussarna utgörs av 26 Neo/Man, 20 Volvo, 50 MB/Setra varav 21 Sprinter samt 4 övriga fabrikat.

bussola


Lars-Håkan_E

#29
Citat från: bussola skrivet 24 november 2015, 20:24:36 PM
En till av Hans Eriks bolag i trångmål.....
http://www.bt.se/mark/taxibolag-i-mark-gar-i-konkurs/

Ja att läsa den senaste årsredovisningen gjorde en mörkrädd, bolaget hade förbrukat aktiekapitalet redan för två år sedan och revisorns berättelse var av det mer ovanliga slaget, även detta bolag verkar ha satsat på att dubblera omsättningen och fyrdubbla skulderna och halvera intäkterna.