Sohlbergs i konkurs? (blev rekonstruktion!)

Startat av mittlinje, 20 november 2015, 14:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Det ryktas att Sohlbergs har lämnat in konkursanmälan. Sant eller inte?

Edit: http://www.bussmagasinet.se/2015/11/sohlberg-buss-i-ekonomisk-kris/

Staffan Sävenfjord

Citat från: mittlinje skrivet 20 november 2015, 14:40:37 PM
Det ryktas att Sohlbergs har lämnat in konkursanmälan. Sant eller inte?

Edit: http://www.bussmagasinet.se/2015/11/sohlberg-buss-i-ekonomisk-kris/

Som framgår av Bussmagasinet har Sohlberg Buss i Borås lämnat in ansökan om rekonstruktion. Om denna skulle misslyckas blir konkurs nästa steg. Under tiden som rekonstruktionen pågår bör det kunna gå att uppehålla åtminstone delar av verksamheten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

busexperte

Oijoijoi - det är en stor överraskning - har tänkat att det är en bra uppställt svensk bussbolaget.

Över 100 kvalitets-bussarna... . Men varför har man ingen egen fjärrbusstrafik ? Flixbus-Meinfernbus sökes Busspartner i Sverige - där far man betalt en garantie-beloppet för varje km och bussarna rullar dag och natt. Över 200 tyska, holländiska, franska, ceska och italia privata bussbolaget är mycket nöjda med denna systemet. Dom har alla ocksa egen turisttrafik, beställningstrafik och transfertrafik men en del fra verksamheten är garanterad inkomst fra fjärrbusstrafik. Med bussarna i Boras och Skane skulle det bli perfekt som busspartner i norr - linjer kan etableras fra Hamburg och Berlin till Mellansverige och Oslo samt over Storebeltbron till danska Jütland och Flensburg. Sohlberg maste endast organisera chaufförer och bussarna - allt annan arbete (passagerare, websidan, biljettförsälning etc.) fixar Flixbus-Meinfernbus.

Sa eventuellt kan man sälja nagra bussarna och sättar in nagra bussarna i framtiden i fjärrbusstrafik sa att man kan räddas företagen.

Sundås

#3
Tycker artikeln beskriver nuläget ganska bra. Självklart hoppas vi på en framtid för bolaget.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mittlinje

"där kostnader inte är anpassat till den verksamhet man bedriver". En av de stora posterna är kanske? all den satsning på sponsring av olika idrottslag/förbund som gjorts. När man läste pressreleaser undrade man verkligen ifall sponsringsbeloppen stod i relation till det utbyte man fick i transporter. Det trista i detta är att idrottsrörelsen får betala viss del av rekonstruktionen alternativt ifall de blir konkurs.

Lars-Håkan_E

Av inlagan till tingsrätten framgår att det kommer att krävas en större avyttring av fordon, lokaler och en avsevärd personalminskning.

Framtiden ser väl inte speciellt ljus ut men kanske kan det gå att fortsätta i en liten omfattning på något skolkontrakt i Västsverige som ger stadiga intäkter.

Swedbank Sjuhärad är som huvudfinansiär extremt utsatt.

Lars_L

Citat från: mittlinje skrivet 20 november 2015, 17:28:35 PM
"där kostnader inte är anpassat till den verksamhet man bedriver". En av de stora posterna är kanske? all den satsning på sponsring av olika idrottslag/förbund som gjorts. När man läste pressreleaser undrade man verkligen ifall sponsringsbeloppen stod i relation till det utbyte man fick i transporter. Det trista i detta är att idrottsrörelsen får betala viss del av rekonstruktionen alternativt ifall de blir konkurs.

I vilket fall har man väl sålt sig för billigt. Ett vanligt dilemma när företag vill expandera. Det är ju lätt att göra så  (alltså att expandera) om man lägger sig lågt. Men risken är att man lägger sig alldeles för lågt. Därtill att man missar de stora overheadkostnader som ofta blir följden när man börjar bli ett "stort bolag". 120 miljoner i omsättning på 100 fordon - flertalet inom turistsegmentet, är ju på tok för litet.

Får man trogna kunder genom att ingå partnerskap etc, med idrottsföreningar är ju det ypperligt. Men det kräver ju att man har kapital i sådana fall för att klara några års förluster (om det nu tänkt ge vinst först på några års sikt).

Eftersom jag då gillar att räkna, så kan man väl konstatera att sätter man kostnaden på 500 000 per år och fordon + minst 500 000 på fordon i personalkostnader (man har väl haft närmare 100 fast anställd personal + 90 behovsanställda, så är det ju inte mycket kvar sedan till att betala räkningarna och drivmedel, overheadkostnader etc om man inte har en omsättning som är högre än på 120 miljoner.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bussola

Om man nu kör så mycket som åt ca.50 st idrottsföreningar så behöver man väl inte vara så mycket matematiker för att förstå att det blir problem med ekonomin. För mig veterligen så finns det väl inga idrottsklubbar i Sverige som har den ekonomin så man kan betala vad resorna verkligen behöver kosta.

bussola

Sen kan det väl inte vara så att Styrelsen kan vara skuldfri. För denna mängd med nya bussar som har inhandlats per år kan väl inte ha ungått Styrelseordförandens vetskap. Eller trodde även styrelsen att det gick att tälja guld med smörkniv i den här branchen. Vilket vi är många andra som verkligen insett innan och fått inse när Sohlbergs har varit ute och lämnat offerter på resor. Den prisbilden som dom har drivit in på marknaden har gjort det helt omöjligt för mindre bussbolag att överleva. Vilket gjort att man har kunnat ta marknadsandelar på småbolags bekostnad (uppköp, konkurser). Men nu märks det ju även hos dom att 1 minus 2 inte är ett plus på sista raden. Men har man framtoningen att man "skall" bli störst så gäller det att tänka till om det skall vara långsiktigt. (Sagan upprepar sig)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lars-Håkan_E

Citat från: bussola skrivet 21 november 2015, 12:56:51 PM
Sen kan det väl inte vara så att Styrelsen kan vara skuldfri. För denna mängd med nya bussar som har inhandlats per år kan väl inte ha ungått Styrelseordförandens vetskap. Eller trodde även styrelsen att det gick att tälja guld med smörkniv i den här branchen. Vilket vi är många andra som verkligen insett innan och fått inse när Sohlbergs har varit ute och lämnat offerter på resor. Den prisbilden som dom har drivit in på marknaden har gjort det helt omöjligt för mindre bussbolag att överleva. Vilket gjort att man har kunnat ta marknadsandelar på småbolags bekostnad (uppköp, konkurser). Men nu märks det ju även hos dom att 1 minus 2 inte är ett plus på sista raden. Men har man framtoningen att man "skall" bli störst så gäller det att tänka till om det skall vara långsiktigt. (Sagan upprepar sig)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är inte första gången och förmodligen inte sista heller, nu blir det en form av ekonomisk doping då skattebetalarna får ta över löneutbetalningarna en tid framöver samtidigt som kreditgivarna skyndsamt har börjat hämta hem obetalda bussar i tjogtal.

Det är inte bra för branschen som helhet med liknande lycksökare.

bussola

Man kan ju nämna i sammanhanget att man tog över avtalet för Skoltrafiken i Borås Kommun 2010 till ett pris som var ca. 7 miljoner lägre årligen än avtalet som var gällande perioden innan. Och det dröjde inte så värst länge in på avtalstiden innan Hans Erik S ville ha till ett möte med kommunen för att få till en höjning av priset, för man hade gjort en felkalkyl...... Men som sagt lagt kort ligger.....

Lars-Håkan_E

Citat från: bussola skrivet 21 november 2015, 19:13:28 PM
Man kan ju nämna i sammanhanget att man tog över avtalet för Skoltrafiken i Borås Kommun 2010 till ett pris som var ca. 7 miljoner lägre årligen än avtalet som var gällande perioden innan. Och det dröjde inte så värst länge in på avtalstiden innan Hans Erik S ville ha till ett möte med kommunen för att få till en höjning av priset, för man hade gjort en felkalkyl...... Men som sagt lagt kort ligger.....

I så fall är ju det skolavtalet inget att bygga en återstart av bolaget på.

Greger Larsson

Märkligt att det kunnat fortgå så länge utan att någon bromsat, även under 2015 har ju 30-talet ny bussar tillkommit?
Nu får som sagt skattebetalarna står för notan, och säkerligen en del andra också..
Intressant är väl också att det finns ett 15-tal andra bolag där H-E Sohlberg är engagerad, därav några även bedriver busstrafik(i alla fall äger bussar).

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 november 2015, 11:24:44 AM
Märkligt att det kunnat fortgå så länge utan att någon bromsat, även under 2015 har ju 30-talet ny bussar tillkommit?
Nu får som sagt skattebetalarna står för notan, och säkerligen en del andra också..
Intressant är väl också att det finns ett 15-tal andra bolag där H-E Sohlberg är engagerad, därav några även bedriver busstrafik(i alla fall äger bussar).

Taxi Mark (med moderbolag SweCoach) delägs av Sohlberg tillsammans med b.la ägaren av Molkom Buss