Trafikförändringar SL december 2014

Startat av Karsten, 26 oktober 2014, 12:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 09 december 2014, 00:45:40 AM
Jag förstår inte kritiken mot mitt inlägg. För linjerna inom E20-området skriver man allmänt i rapporten att "utbudet på linjen övervägs ses över". En formulering som inte säger någonting och det är respektlöst mot remissinstanserna som inte kan ge några konstruktiva kommentarer tillbaka. Däremot för trafik utanför E20 ges förklaringar överlag.
Det är väl Arriva som har tagit initiativet till förändringarna enligt E20-avtalet. SLL ska väl bara se till man inte underskrider miniminivån. Men det är inte Arriva som ska kritiseras för nedskärningarna utan det är SLL som har konstruerat ett trafikupplägg som skulle ge fler och nöjdare resenärer. Vi får se på söndag och därefter.

Fast det brukar stå så om andra trafikområden också. Brukar vara SLL:s standardformulering överlag när man inte hunnit "landa" i vilka indragningar som kan bli aktuella. Men misstaget är ju att en del tror att det ska leda till mer trafik med VBP - syftet som jag ser det är snarare att effektivisera trafiken, men utan för stort missnöje från kunderna. Ska man få mer trafik så måste det finnas betydligt kraftfullare incitament - en "sanning" i kollektivtrafik är ju att en utbudsökning i princip aldrig kan bära sig självt ekonomiskt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 december 2014, 05:01:16 AM
Jag tycker det verkar som man försöker skydda sina intressen vilket iofs är naturligt, men vi får väl hoppas att dessa neddragningar åtminstone för med sig att de kan köra rätt vagntyp på motorvägslinjerna framöver.
Idag verkar det fuskas ganska mycket med både miljözonskrav och regionalkrav då det går både B9:or och "Holländare" (77xx) på motorvägslinjerna in till Humlegården.
//Fredrik

Får inte Holländarna kör in till stan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

#92
Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2014, 23:34:09 PM
Får inte Holländarna kör in till stan?

Nix - det är Euro 3 på dem. Däremot verkar det väl som att det pågår något slags konverteringsprojekt hos Arriva då några av Mercedesvagnarna och även någon av de Holländska Scaniavagnarna - verkar ha konverterats. Konverteringen är ju inte fasligt dyr - kostar under 200 000 - och då kan man konvertera upp till EURO 5 utan problem idag.

Edit: Inlägget har ändrats då jag gjorde en jämförelse i annat trafikområde, där jag upptäckte sedan att vagnarna faktiskt har konverterats.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Lars_L skrivet 24 december 2014, 00:50:45 AM
Nix - det är Euro 3 på dem. Däremot verkar det väl som att det pågår något slags konverteringsprojekt hos Arriva då några av Mercedesvagnarna och även någon av de Holländska Scaniavagnarna - verkar ha konverterats. Konverteringen är ju inte fasligt dyr - kostar under 200 000 - och då kan man konvertera upp till EURO 5 utan problem idag.

Edit: Inlägget har ändrats då jag gjorde en jämförelse i annat trafikområde, där jag upptäckte sedan att vagnarna faktiskt har konverterats.

De har kört på linje 516 och 526. Men de får alltså inte köra där? Om de inte har koventerats?
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 13 januari 2015, 13:51:05 PM
De har kört på linje 516 och 526. Men de får alltså inte köra där? Om de inte har koventerats?

När jag senast tittade (när frågan ovan var aktuell) var det väl ett femtontal av Mercedesvagnarna som konverterats (ungefär hälften). Står i CBR på tilläggsinformationen. Med reservation för att det förstås kan vara någon fördröjning, eller missad notering. Av Scaniavagnarna från Holland var det väl 5 stycken som hunnit konverterats till Euro 5.

Så det beror alltså på med vilken individ man kör.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Nu rullar som sagt den förlängda 609 på Råsundavägen. Fastnade bakom en häromdagen och man kan ju undra lite över det praktiska. Det är väl ändå inte riktigt tänkt att man ska köra linjen med vagntypen på bilden...?  :P

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Tja, vagntypen finns det nog inget skrivet om. Färgen däremot ;)

igel

Ja I går stod det i Mitt i Södra Roslagenhttp://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misr att antalet förseningar hade ökat i Norrort trots att Arriva hade minskat antalet avgångar, vilket enligt Arriva skulle minska antalet förseningar.

ichessy

Citat från: igel skrivet 25 februari 2015, 19:06:06 PM
Ja I går stod det i Mitt i Södra Roslagenhttp://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misr att antalet förseningar hade ökat i Norrort trots att Arriva hade minskat antalet avgångar, vilket enligt Arriva skulle minska antalet förseningar.

Kan bara säga "Arriva strikes again"  ;D
Software Developer

Adrian Langemar

Citat från: ichessy skrivet 28 februari 2015, 12:24:23 PM
Kan bara säga "Arriva strikes again"  ;D
Skyll på SL istället. SL anser att punktligheten är tillräckligt hög.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 februari 2015, 12:26:43 PM
Skyll på SL istället. SL anser att punktligheten är tillräckligt hög.

Var påstår SLL att Arriva har nått upp till punktlighetsmålet?