Trafikförändringar SL december 2014

Startat av Karsten, 26 oktober 2014, 12:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Då är det bara att redan nu förbereda sig på att skriverierna om/mot Arriva återkommer i pressen från Täby och Åkersberga. Detta är verkligen tråkigt för hela SL-verksamheten, och bidrar verkligen inte att höja bussbranschens generella status.

Walter

Norrtälje är väl också incitamentsavtal och där verkar trafiken öka på många linjer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 27 oktober 2014, 23:31:35 PM
Norrtälje är väl också incitamentsavtal och där verkar trafiken öka på många linjer.

I Norrtälje trafikområde blir det mera en utjämning. Vissa utökningar med fler avgångar på vissa linjer med hög belastning, men även borttagning av avgångar som nästan helt saknar resenärer på andra linjer. T.ex försvinner en liten blindtarm på 648 som varje vecka mestadels bestått av flera mils tomkörning skyltad "Ej i trafik".
Lite oväntat att man trots i princip noll resande på linje 659 inte tar bort den redan nu till nyår. Å andra sidan är den ju enbart kallelsetur numera, så där har de många tomkörningmilen redan försvunnit.

Men Norrtälje går inte att jämföra med Norrort rakt av, då både anbudsnivån och VBP-ersättningen är på helt olika nivåer. Dessutom har Norrtälje TO bara tre st VBP-linjer, jämfört med 100% VBP i Norrort.

rengmark

Tragiskt att släppa en så dåligt korrekturläst rapport. Tvärbanan har t.ex. fått Nockebybanans turtäthet. "Mot bakgrund av befintligt resande ..." är en bekväm formulering, kan ju betyda även utökning. Denna mening hittar man på 85 ställen i rapporten. Den enda tendens jag hittar till utökning inom E20 är en dubbelriktad 687. Bland det mest häpnadsväckande är att lilla Björkvik med omkring 100 boende längst ut på Färingsö önskar ytterligare en avgång kvällstid utöver de 30 som de redan har en vardag, och trafikförvaltningen ger sitt samtycke. Här är det inte fråga om E20. I Annedal började folk flytta in för 4 år sedan och de har fortfarande inte fått busstrafik och det är inte alls nämnt i rapporten.

igel

Citat från: rengmark skrivet 28 oktober 2014, 00:45:36 AM
Den enda tendens jag hittar till utökning inom E20 är en dubbelriktad 687.
Tror att 687 inte tillhör E20 utom Märsta avtalet.

P.Ek

Citat från: Nico skrivet 26 oktober 2014, 14:08:56 PM
Även sammanslagningen av 156/609 känns lite märklig. Redan i nuläget har 156 svårt att hålla sina körtider mellan Vreten och Danderyds sjukhus. Att då förlänga den vidare genom en sammanslagning med 609 ter sig i alla fall för mig lite bakvänt.

För 5-6 år sedan kapade man linje 509 vid Danderyds sjukhus och lät en ny linje 606 sköta sista biten till Djursholms torg. När man ändå har slagit ihop 603 med 613 och nu i december 156 med 609 kan man ju ta och återförena 509 med 606 igen, eller?

Ersa


ichessy

Ser att man även har kortat ner turer på linje 516 från att vara Viby-Sergels Torg förut till att bli Mossvägen-Sergels Torg. Beror nog på att förarna ska kunna hålla sina körtider från Råsta garaget, då det har varit tight att köra och komma i tid till starthållplatsen Pukvägen, vilket även har varit innan Arrivas övertagande.

Men att man skär ner från 7-8 minuterstrafik till 15 minuterstrafik, blev man chockad över :o. Det är ett lägre utbud en när Arriva tog över linje 516. Kanske när man tog bort regionalstandarden så försvann en del resenärer?

Software Developer

Ulf Berlin

Citat från: ichessy skrivet 03 november 2014, 10:24:50 AM

Men att man skär ner från 7-8 minuterstrafik till 15 minuterstrafik, blev man chockad över :o. Det är ett lägre utbud en när Arriva tog över linje 516. Kanske när man tog bort regionalstandarden så försvann en del resenärer?
516 tillkom mest för att pendeln fungerade uselt,men"SL"anser väl att den fungerar bättre nu,samt att köerna på E4 gör att den snarare går långsammare
än byte för res i Norrviken till pendeln.../Ulf

ichessy

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 november 2014, 11:26:26 AM
516 tillkom mest för att pendeln fungerade uselt,men"SL"anser väl att den fungerar bättre nu,samt att köerna på E4 gör att den snarare går långsammare
än byte för res i Norrviken till pendeln.../Ulf

Frågan är ju varför man inte kan ha en linje 516x som går Viby - Sergels Torg och kör ut på motorvägen efter Klasro, medans linje 516 går Mossvägen-Sergels Torg. Det är nog inte omöjligt att det ska hända i framtiden. Sedan i och med förbifarten kommer nog en del förändringar göras och nya linjer tillkomma. Men det är tid tills dess.
Software Developer

Nico

SL har ju tidigare inte varit direkt förtjusta i trafik som går parallellt. Tanken med många av dessa högtrafiklinjer var ju att avlasta spårtrafiken, men numera har man en ganska bra turtäthet på både pendel och t-bana på många håll... och oavsett Norra länken, förbifarten osv. så är ett av de stora bekymren att hitta vettiga och lättåtkomliga angöringsplatser i City.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2014, 21:37:24 PM
Då är det bara att redan nu förbereda sig på att skriverierna om/mot Arriva återkommer i pressen från Täby och Åkersberga. Detta är verkligen tråkigt för hela SL-verksamheten, och bidrar verkligen inte att höja bussbranschens generella status.
Ja, nu har Arriva börjat figurera i Mitt i Södra Roslagen igen. Nätupplagan kommer i morgon. Tidningen verkar ha haft en informant som har förstodt vad neddragningen handlar om, även om Tomas Hedenius förnekar att det avgörande skulle ha att göra med ekonomi.

Jonas Strömblad

Citat från: Nico skrivet 03 november 2014, 14:01:18 PM
SL har ju tidigare inte varit direkt förtjusta i trafik som går parallellt. Tanken med många av dessa högtrafiklinjer var ju att avlasta spårtrafiken, men numera har man en ganska bra turtäthet på både pendel och t-bana på många håll... och oavsett Norra länken, förbifarten osv. så är ett av de stora bekymren att hitta vettiga och lättåtkomliga angöringsplatser i City.

516/526 har ju fått ett stort trafikuppdrag i och med Silverdal som har usla kommunikationer i övrigt.
Dessutom så har ju 516/526/561/565 en nog så viktig uppgift att att förse norra Stockholm bra resmöjligheter till Karolinska sjh - Norrtull - Sveaplan - Sveavägen.
Ja, det ska bli intressant att se hur den nya turtätheten på 516 mottages här i Helenelund - Fågelsången
/J

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 04 november 2014, 20:23:18 PM
Ja, nu har Arriva börjat figurera i Mitt i Södra Roslagen igen. Nätupplagan kommer i morgon. Tidningen verkar ha haft en informant som har förstodt vad neddragningen handlar om, även om Tomas Hedenius förnekar att det avgörande skulle ha att göra med ekonomi.

Ekonomi innebär ju att man kan inte köra bussar utan underlag, problemet är väl att tidigare bekymmer kanske har skrämt iväg delar av kunder vilket nu leder till indragningar.

ichessy

Citat från: igel skrivet 04 november 2014, 20:23:18 PM
Ja, nu har Arriva börjat figurera i Mitt i Södra Roslagen igen. Nätupplagan kommer i morgon. Tidningen verkar ha haft en informant som har förstodt vad neddragningen handlar om, även om Tomas Hedenius förnekar att det avgörande skulle ha att göra med ekonomi.

På första sidan i Mitt i Sollentuna stod det att linje 516 får halverad trafik, sämre trafik en det var innan Arriva tog över. Men Thomas Hedenius säger till tidningen att det är forfarande fler turer efter Arrivas övertagande. Det stämmer ju verkligen ::)

Hittade en länk här, men handlar inte lika mycket specificerat om det som sker i Sollentuna.
http://www.mitti.se/varannan-busslinje-skars-ner/
Software Developer