Trafikförändringar SL december 2014

Startat av Karsten, 26 oktober 2014, 12:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Blir lite konfunderad över de ganska kraftiga inskränkningar som görs i utbudet i E20-områdena medan man på andra håll mera utökar för att erbjuda bra service.

Visst har man i Råsta och Norrort tappat en hel del resenärer (av olika orsaker), men jag får här intrycket av att man istället för att försöka att få fler att åka istället verkar sikta på att tillhandahålla ett mer slimmat utbud som mera syftar mot att Arriva mera siktar på att köra garantiåtagandet. T.ex. att införa 30-minuterstrafik redan efter 19:00 på en så tung linje som 540 känns lite avigt då rusningen fortfarande inte har klingat av helt. För min del så lär det tyvärr bli mera bil om jag nu åker på tvären i dessa områden... vilket jag gör ganska ofta.

Även sammanslagningen av 156/609 känns lite märklig. Redan i nuläget har 156 svårt att hålla sina körtider mellan Vreten och Danderyds sjukhus. Att då förlänga den vidare genom en sammanslagning med 609 ter sig i alla fall för mig lite bakvänt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Det var en tydlig nerjustering av trafikutbudet i E20. Men kommer den nya nivån att ligga under den nivå som var innan Arriva tog över E20, Arriva justerade i samband med trafikstarten upp trafikutbudet?

Ersa

Att det skulle bli en tydlig åtstramning i busstrafiken på E20-avtalet är dock inte alls någon överraskning. Detta har misstänkts i branschen ända sedan alla anbudsnivåer blev offentliga.

Niclas Wennerlid

Jag gillar att linje 609 slås ihop med linje 609 och får då linjenummer 609.
Fullständigt logiskt ;-)

// Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 26 oktober 2014, 16:39:16 PM
Jag gillar att linje 609 slås ihop med linje 609 och får då linjenummer 609.
Fullständigt logiskt ;-)

Samt att: "Då linje 680 får reducerad trafik finns behov på ytterligare trafik på linje 680"
(Från sida 78 av 83)

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 26 oktober 2014, 12:43:11 PM
Det är en fin omslagsbild på dokumentet.  :)
Ja,den bilden var inte tagen igår direkt ;)/Ulf
(Som undrar hur Arriva kommer att hantera dom som inte behöver köra längre m h t de kraftiga indragningarna i dess områden)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 oktober 2014, 21:06:26 PM
Ja,den bilden var inte tagen igår direkt ;)/Ulf
(Som undrar hur Arriva kommer att hantera dom som inte behöver köra längre m h t de kraftiga indragningarna i dess områden)

Jag vet inte hur personalläget är just idag men är det inte istället en anpassning till nuvarande personalsituation samtidigt?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 oktober 2014, 21:14:29 PM
Jag vet inte hur personalläget är just idag men är det inte istället en anpassning till nuvarande personalsituation samtidigt?

Sannolikt, ja. Det kan nog finnas en hel del vikarier, timtidare och provanställda som man kan "göra sig av med", utan att det påverkar någon enda tillsvidareanställd.

igel

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2014, 21:17:36 PM
Sannolikt, ja. Det kan nog finnas en hel del vikarier, timtidare och provanställda som man kan "göra sig av med", utan att det påverkar någon enda tillsvidareanställd.
Ja antalet fast anställda i Norrort är inte jättehögt, men kommer den personalomsättning som har rått det senaste året fortsätta så kommer frågan om övertaliga att lösa sig själv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2014, 01:15:33 AM
Snacka om Försämringar i E20. Kan man inte lika gärna lägga ner allt när man ändå håller  på?  ;D

Men som sagt inte någon överraskning alls.

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2014, 07:29:37 AM
Men som sagt inte någon överraskning alls.

Nog blir det en överraskning för alla ej insatta pendlare som får halverad turtäthet alla dagar.

Frågan är om denna kraftiga nedskärning leder till frigörelse av en viss mängd vagnar?

P.Ek

Intressant med nya linje 411C. Då kan man kanske även, i framtiden, låta alla kortturer som idag körs längs Värmdövägen på linje 410, 413 och 471 bli till en ny linje 411. Så blir 410 linjen till Saltängen, 413 linjen till Talludden och 471 en stomlinje utan avvikelser i tidtabellen.

Nico

Citat från: P.Ek skrivet 27 oktober 2014, 18:12:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2014, 07:29:37 AM
Men som sagt inte någon överraskning alls.

Nog blir det en överraskning för alla ej insatta pendlare som får halverad turtäthet alla dagar.

Frågan är om denna kraftiga nedskärning leder till frigörelse av en viss mängd vagnar?


Nog kommer det kunna leda till att man får ett bättre vagnläge, men som sagt frågan är hur resenärerna ställer sig? I synnerhet de som åker lite off-peak. Lite tragikomisk är faktiskt texten som mynnar i beslutet;..."Mot bakgrund av befintligt resande kommer utbudet på linjen att justeras enligt..." Undrar om man utrett vad bakgrunden till vad [det uppenbarligen minskade] resandet består i?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman