Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2014, 10:08:18 AM
Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.

Fixar Arriva bostad åt utsocknes eller hur löser man det? (Det kanske är en obefogad fördom men de flesta nyanlända torde väl inte ha ekonomi att köpa BR eller villa i Stockholmsområdet.)

Ersa

Citat från: roggek skrivet 18 maj 2014, 15:04:41 PM
Jag tror att många av dagens bussförare känner mest "noll" delaktighet i det stora företaget, gör bara som någon "däruppe" säger till dem att göra, och kör buss bara för att det är ett nödvändigt ont...

Visst kan det vara så, speciellt i storstadsområdena där det är stora trafikområden med stordrift. Frågan är om branschen själv upplever detta som ett problem, eller tycker att detta arbetsupplägg är fullt normalt, och inte alls behöver åtgärdas?

buskörare

Citat från: Jo skrivet 19 maj 2014, 13:40:15 PM
Fixar Arriva bostad åt utsocknes eller hur löser man det? (Det kanske är en obefogad fördom men de flesta nyanlända torde väl inte ha ekonomi att köpa BR eller villa i Stockholmsområdet.)

Det är väl kanske inte Arrivas sak att sköta, så det tror jag inte. Arbetsförmedlingen betalar väl under utbildningen åt dom som kommer via Af, men sen är det nog upp till var och en.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 18:29:40 PM
Korrekt, jag nämnde stan så jag tar till mig kritiken på så vis. Däremot avsåg jag inte att man måste kunna trafiken inåt stan, men man måste i alla fall känna till att det går att ansluta till den från Karolinska.

Lokalkännedom finns sedan i olika grader och jag förutsätter att du i alla fall känner till hur Nacka och Tyresö ligger i förhållande till varann. I vårt yrke handlar det sedan faktiskt lite om att förkovra sig själv inom lokalgeografin medan en lirare som jobbar på IBM eller Coops varulager inte behöver ha samma koll. Vad gäller Lidingö så tyckte jag att Keolis trafikledare på min tid hade ganska bra koll, men det kanske ändrats sedan City tog över. Å andra sidan fanns det sällan så mycket som gick att göra vad gällde omledning etc. Tyvärr var det även ofta så att RTL oftast fick rensa upp i efterhand, detta då många förare ofta ringde TX istället för att höra av sig till trafikledningen. Lidingö är å andra sidan inget bra exempel då trafiken på ön var så speciell. Förutom 73:an så gick i princip ingen trafik utanför ön.

Avstånd i Storstockholm är sedan ganska relativa... det finns drösvis med förare som bor på södra sidan och jobbar på norra och vice versa. Känner sedan till flera gamla bekanta som sökt till både Råsta och Norrort, men som fått nobben. Kan bara förmoda att man anser att det är mer lukrativt att ta förare från AF då man (enligt flera källor) i vissa lägen tydligen rekryterar utifrån någon variant på instegsjobb. Det blir dock sannolikt mera av en "kissa-i-byxan-lösning" såtillvida att det kanske avhjälper de temporära problemen, men frågan är vad som händer på sikt?

Enligt Arriva själva har man inga anställda på lönebidrag, i alla fall inte i norrort. Däremot betalar Af linjeutbildningen, men så fort dom är klara, anställs dom på Arriva med full lön.

Jo

Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2014, 18:42:41 PM
Enligt Arriva själva har man inga anställda på lönebidrag, i alla fall inte i norrort. Däremot betalar Af linjeutbildningen, men så fort dom är klara, anställs dom på Arriva med full lön.

Nu var det ju instegsjobb det pratades om vilket alltså är en annan konstruktion än lönebidrag. Lönebidrag ges ju till personer med nedsatt arbetsförmåga medan instegsjobb ges till arbetsgivare som anställt någon som anlänt till Sverige från länder utanför EU/ESS de senaste tre åren innebärande att AF betalar 80% av alla lönekostnader + 50 kr i handledarstöd mellan 12-24 månader.

Så det kan ju vara så att arbetsgivaren raggar bland bidragssystemen även om det inte är just lönebidrag man använder sig av.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 21 maj 2014, 21:01:04 PM
Nu var det ju instegsjobb det pratades om vilket alltså är en annan konstruktion än lönebidrag. Lönebidrag ges ju till personer med nedsatt arbetsförmåga medan instegsjobb ges till arbetsgivare som anställt någon som anlänt till Sverige från länder utanför EU/ESS de senaste tre åren innebärande att AF betalar 80% av alla lönekostnader + 50 kr i handledarstöd mellan 12-24 månader.

Så det kan ju vara så att arbetsgivaren raggar bland bidragssystemen även om det inte är just lönebidrag man använder sig av.

Lönebidrag lär väl knappast kunna förekomma i detta fall, det kräver speciella förutsättningar både vad gäller den enskilde och arbetsgivaren.

Förutom instegsjobb kan det ju vara frågan om yrkesintroduktionsbidrag.
Notera också att instegsjobb inte på något vis är låst till "invandrare" utan kan ges till alla som varit utan arbete i minst 12 månader.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2014, 22:34:33 PM
Lönebidrag lär väl knappast kunna förekomma i detta fall, det kräver speciella förutsättningar både vad gäller den enskilde och arbetsgivaren.

Förutom instegsjobb kan det ju vara frågan om yrkesintroduktionsbidrag.
Notera också att instegsjobb inte på något vis är låst till "invandrare" utan kan ges till alla som varit utan arbete i minst 12 månader.

Det är inte nystartsjobb du tänker på? För om jag fattat det rätt är instegsjobb allokerat till de som är "nyanlända" i Sverige.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 21 maj 2014, 22:58:06 PM
Det är inte nystartsjobb du tänker på? För om jag fattat det rätt är instegsjobb allokerat till de som är "nyanlända" i Sverige.

Citat  Hitta ny kompetens med nystartsjobb

Du kan få ekonomisk ersättning om du anställer en person som varit utan arbete länge eller är ny i Sverige. Stödet kallas för nystartsjobb eller särskilt nystartsjobb.

Tydligen kallar man allt för nystartsjobb nu