Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: roggek skrivet 04 maj 2014, 18:16:35 PM
Tror jag knappast...
Jag har nog en mycket sund inställning som förbises av de flesta...
Jag vill helst inte tro att så verkligen är fallet, men man skall inte utesluta möjligheten...
Idag finns det så mycket "kemiskt framställda" centralstimulerande preparat, som dessutom inte syns i ett urinprov...29 stycken närmare bestämt!

Om du nu "helst inte vill tro" så undrar jag varför du sprider detta och framställer det som din teori? Det görs drogtester via urinprov också och jag tror nog att om det varit droger med i det hela så hade det knappast stannat vid att nästan köra mot rött.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 maj 2014, 20:01:57 PM
Värst vad det verkar vara svårt att driva busstrafik norr om innerstan. Tur att man bor på södra sidan.

Tja, gör man två stora trafikområden av ett flertal mindre områden, och ger dem bägge till en operatör som lagt ett rekordlågt anbud, så kan det leda till vissa bekymmer.
Nästa upphandling på gång (E23?) är ju samma procedur med flera ihopslagna trafikområden på södra sidan stan. Eller snarare sydöstra länet.

ichessy

Det förklarar saken under påskveckan när jag hade varit på bio och fick skjus av en vän hem med bil, då vi såg en blå B9S i samma riktning på E4 (mellan Järva Krog- Sörentorp) vars destinationskylt visade både fram och bak linje 670 med destination Vaxholm längs fram  ;D

Sedan såg jag föraren och ett fåtal passagerare. Bussen hade Swedbus säten, så den hade nog varit placerad ute Söderort. Jag trodde att det var en felskyltning eller att föraren hade tagit fel "buss" vid  garaget och skulle egentligen köra linje 178. Tyvärr fotade jag inte detta specilla tillfälle, då mobilbatterierna var slut :'(.
Software Developer

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 05 maj 2014, 08:58:25 AM
Det förklarar saken under påskveckan när jag hade varit på bio och fick skjus av en vän hem med bil, då vi såg en blå B9S i samma riktning på E4 (mellan Järva Krog- Sörentorp) vars destinationskylt visade både fram och bak linje 670 med destination Vaxholm längs fram  ;D

Sedan såg jag föraren och ett fåtal passagerare. Bussen hade Swedbus säten, så den hade nog varit placerad ute Söderort. Jag trodde att det var en felskyltning eller att föraren hade tagit fel "buss" vid  garaget och skulle egentligen köra linje 178. Tyvärr fotade jag inte detta specilla tillfälle, då mobilbatterierna var slut :'(.

Minns du vilken dag det var?

yngrot

Köra vilse är lätt gjort  särskilt i områden man inte är så bekant i  och bara för man nästan kört mot rött betyder inte att det måste bli misstänker på droger.  Är man lite stressad över felkörning är det lätt missa rött ljus..  Förra året lyckades jag tabba mig rätt rejält nere i Värnamo när det var omledning och jag gjorde felbedömning på vägval    men med hjälp av resenär som hitta bättre än jag kom vi rätt snart på rätt väg igen ..  Men som sagt när man blir stressad av felkörning kan det mesta gå åt pipsvängen  men det behöver ju inte betyda att föraren tagit någon drog ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ichessy

Software Developer

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 06 maj 2014, 10:34:11 AM
Tyvär ej, men tror att det var Fredagen.

Okej. Fått reda på det jag ville veta ändå, men tack!  :)

ichessy

Software Developer

Nico

Det verkar ändå vara som så att det är en mängd nya förare som verkar ha begränsad utbildning...

Senaste »Mitt i« för Södra Roslagen

Det trista är att detta faller tillbaka på alla som kör i SL-trafiken då gemene man inte skiljer så mycket på vem som kör vad.   :(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

TageK

Arriva har en blåbuss med "Swebussäten" sedan flera månader tillbaka som regelbundet går på 670.
Har ofta åkt med den vardagar på turer ca 16,52 från KTH.
Mvh Tage

igel

Så här står det i artikeln

"på fackföreningen Kommunal menar man ... Många av dessa förare är nyutbildade och kommer inte från Stockholm"

Vad menar Kommunal, förutom det uppenbara att många av förarna är invandrare och kommer inte från Stockholm inte heller från Europa. Eller menar Kommunal att de inte bor i Stockholmsområdet. Arriva har alltså rekryterat förare från andra delar av landet för att köra i Norrort?

Jo

Citat från: igel skrivet 15 maj 2014, 21:58:07 PM
Så här står det i artikeln

"på fackföreningen Kommunal menar man ... Många av dessa förare är nyutbildade och kommer inte från Stockholm"

Vad menar Kommunal, förutom det uppenbara att många av förarna är invandrare och kommer inte från Stockholm inte heller från Europa. Eller menar Kommunal att de inte bor i Stockholmsområdet. Arriva har alltså rekryterat förare från andra delar av landet för att köra i Norrort?

Det som det står, helt enkelt att de inte har någon lokalkännedom i det område de kör. Sen kanske det inte bara har med lokalkännedom att göra, men att försöka vända på hårdtrafikerade vägar eller att köra mot färdriktningen tyder på bristande omdöme, erfarenhet och/eller en stor portion med inverkande stress.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 15 maj 2014, 23:01:58 PM
Det som det står, helt enkelt att de inte har någon lokalkännedom i det område de kör. Sen kanske det inte bara har med lokalkännedom att göra, men att försöka vända på hårdtrafikerade vägar eller att köra mot färdriktningen tyder på bristande omdöme, erfarenhet och/eller en stor portion med inverkande stress.

Troligen en kombination av alla dessa orsaker

ichessy

#43
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2014, 19:54:19 PM
Det verkar ändå vara som så att det är en mängd nya förare som verkar ha begränsad utbildning...

Senaste »Mitt i« för Södra Roslagen

Det trista är att detta faller tillbaka på alla som kör i SL-trafiken då gemene man inte skiljer så mycket på vem som kör vad.   :(

Vad är det som händer? I Januari-Februari såg jag en linje 627 buss på tvären i Kärrdal. Som hade kört för långt och försökte vända, men fastnade. Det här verkar hända allt oftare.
Software Developer

Ersa

Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?