Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

CitatResan hem till Vaxholm skulle ta 50 minuter. I stället tog den mer än två timmar när buss 670 körde vilse och hamnade i Sollentuna.
Under färden var föraren nära att köra mot rött och bjöd på en rejäl åktur i en rondell, enligt en passagerare.

http://www.mitti.se/buss-korde-vilse-flera-ganger-2/ :o

Hur är det möjligt?

buskörare

Att den hamnade på Bergshamraleden hade tydligen med omledning av trafiken på E18 att göra. Men sen?

Nico

Nja, någon speciell omledning i sig är det ju inte utan de innersta körfälten i varje riktning på Roslagsvägen mellan Universitet Norra samt Bergshamra trp. är avstängda och har så varit i ett par veckor nu. I övrigt är det inga inskränkningar på så vis om man bara ska norrut utan ett av de vanliga körfälten leder vidare som vanligt.

Kan bara spekulera i att föraren torde ha missat att det körfält som finns längst till höger (som alltid) leder ned till Bergshamraleden. Även om så vore så hade det ju varit en enkel miss att greja (med tanke på att föraren även borde ha utbildning på en del andra Täbylinjer som kör på Bergshamraleden och upp mot Gamla vägen) alternativt att bara stanna och ropa på TL.

Frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet. Om kollen var så dålig så borde det dock alltså varit självklart att kontakta TL istället för att bara hatta vidare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Men hur försvarar man att man "nästan kör mot rött", och "kör fyra varv i en rondell", "svänger höger i stället för vänster"?

Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Min spekulation lutar åt påverkan av något berusningsmedel...
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?

buskörare

Citat från: Nico skrivet 02 maj 2014, 17:06:58 PM
Nja, någon speciell omledning i sig är det ju inte utan de innersta körfälten i varje riktning på Roslagsvägen mellan Universitet Norra samt Bergshamra trp. är avstängda och har så varit i ett par veckor nu. I övrigt är det inga inskränkningar på så vis om man bara ska norrut utan ett av de vanliga körfälten leder vidare som vanligt.

Kan bara spekulera i att föraren torde ha missat att det körfält som finns längst till höger (som alltid) leder ned till Bergshamraleden. Även om så vore så hade det ju varit en enkel miss att greja (med tanke på att föraren även borde ha utbildning på en del andra Täbylinjer som kör på Bergshamraleden och upp mot Gamla vägen) alternativt att bara stanna och ropa på TL.

Frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet. Om kollen var så dålig så borde det dock alltså varit självklart att kontakta TL istället för att bara hatta vidare.

Det finns ingen utbildning på enbart vissa linjer. Eller ja, det finns, men det gäller bara för ersättningstrafiken. Jag har inte kört där på många veckor nu, men hörde idag att det var så att man inte kan "rädda" om man väljer fel körfält. Men det är inte så alltså?

buskörare

Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Men hur försvarar man att man nästan kör mot rött, och kör fyra varv i en rondell, svänger höger i stället för vänster?
Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?

Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.
Vad skulle det vara för hund begraven? Jag gissar att du tror på fylla med tanke på inlägget du tog bort, men det faller ju på att vi har alkolås i alla bussar.
Stress kan göra mycket med en mänsklig hjärna, det vet alla med lite koll på hjärnans funktion.

Jo

Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Men hur försvarar man att man "nästan kör mot rött", och "kör fyra varv i en rondell", "svänger höger i stället för vänster"?

Tycker det ligger en hund begraven någonstans, för riktigt vettigt verkar det inte vara.
Min spekulation lutar åt påverkan av något berusningsmedel...
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?

Sen vet man ju inte med dessa uppgifterna. Det står ju också att "Han hade också märkbara problem att få i gång fordonet varje gång han stannat".

Det låter ju nästan som att skulle varit ute och kört manuellt utan att ha vana vid det men några sådana bussar används väl inte i SL:s trafik?

Nico

Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:19:34 PM
Det finns ingen utbildning på enbart vissa linjer. Eller ja, det finns, men det gäller bara för ersättningstrafiken. Jag har inte kört där på många veckor nu, men hörde idag att det var så att man inte kan "rädda" om man väljer fel körfält. Men det är inte så alltså?

Fick mest en känsla av att det kanske var någon tillfällig inhoppare som inte fått mycket annan utbildning på buss och linje annat än just det vederbörande skulle köra. I grund och botten verkar felkörningarna mest handla om att vederbörande inte hade koll och att stackarn sedan bara blev mer och mer nervös.

Sedan går det ju givetvis inte 'att rädda' situation om man kör alltför länge i fel körfält (utan till slut har man ju kört av), men frågan är väl alltså hur uppmärksam föraren egentligen var? Arbetet har som sagt pågått sedan den 30/3 och torde inte vara någon överraskning. Det trafikmeddelande som finns kring detta är även kommunicerat till både Norrort och Råsta, men där är det sedan en intern fråga hur man spridit informationen vidare till förarna och även hur TL agerat i det enskilda fallet.

Kan inte heller påminna mig om att jag hört något om andra klagomål utan hitintills verkar det ha fungerat relativt bra... med tanke på hur trångt och bökigt det rent allmänt är på sträckan...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 02 maj 2014, 17:56:30 PM
Fick mest en känsla av att det kanske var någon tillfällig inhoppare som inte fått mycket annan utbildning på buss och linje annat än just det vederbörande skulle köra. I grund och botten verkar felkörningarna mest handla om att vederbörande inte hade koll och att stackarn sedan bara blev mer och mer nervös.

Sedan går det ju givetvis inte 'att rädda' situation om man kör alltför länge i fel körfält (utan till slut har man ju kört av), men frågan är väl alltså hur uppmärksam föraren egentligen var? Arbetet har som sagt pågått sedan den 30/3 och torde inte vara någon överraskning. Det trafikmeddelande som finns kring detta är även kommunicerat till både Norrort och Råsta, men där är det sedan en intern fråga hur man spridit informationen vidare till förarna och även hur TL agerat i det enskilda fallet.

Kan inte heller påminna mig om att jag hört något om andra klagomål utan hitintills verkar det ha fungerat relativt bra... med tanke på hur trångt och bökigt det rent allmänt är på sträckan...  :P

Jag har som sagt fått berättat för mig att bygget gör att det inte går att byta fil utan att man får välja ganska tidigt om man ska köra rakt fram eller svänga. Att han hade legat kvar i det vanliga (dvs mittersta) och då automatiskt hamnat på Bergshamraleden. Men jag har som sagt inte sett det själv på väldigt länge. Vi har tagit in väldigt många nya förare nu och ryktet säger att det är en av dom. Men jag har inte kollat upp det mer noga.

Nico

Mig veterligt så är det bara det körfält som finns längst till höger i norrgående som leder av... vilket var fallet även innan arbetet påbörjades. De två övriga ledde norrut och där är då det inte just nu upptaget fram till just trp. Bergshamra.

Sedan är det skyltat om hur man ska köra, men visst kan det bli fel trots det. Det har som sagt rullat en och annan tur under den gångna månaden och detta verkar vara den enda (i alla fall kända) felkörningen så sannolikheten är nog ganska stor för att det, som du skriver, rörde sig om en nervös nybörjare.

Sånt händer och sedan är det väl inte så mycket mera med det på så vis... utom just att det bör sitta i ryggmärgen på förarna att kör de fel och inte har kunskap om hur de ska lösa situationen... så dra i handbromsen och anropa/invänta istället sedan TL för vidare besked.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-busen

Citat från: roggek skrivet 02 maj 2014, 17:19:14 PM
Och Arriva skyller på att föraren trodde han körde en annan linje...Har man så kort minne som bussförare?

Vilken linje har går Tekniska Högskolan-Bergshamraleden-Sollentuna-Danderyd-Djursholm? :)

groenis

För att ta livet av en spekulation , det är inga körfält på leden från Stockholm som slutar i en avfart mot Bergshamra/kungshamra.
Kommer man från Danderyd så finns det en tvåfilig avfart mot Bergshamra/kungshamra , arbetet på leden är belysningsarbete vilket gör att filerna är sidoförflyttade.

Att köra fel är mänskligt det har alla gjort minst en gång.

/Lennart

Olle

Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?

buskörare

Citat från: groenis skrivet 03 maj 2014, 03:09:58 AM
För att ta livet av en spekulation , det är inga körfält på leden från Stockholm som slutar i en avfart mot Bergshamra/kungshamra.
Kommer man från Danderyd så finns det en tvåfilig avfart mot Bergshamra/kungshamra , arbetet på leden är belysningsarbete vilket gör att filerna är sidoförflyttade.

Att köra fel är mänskligt det har alla gjort minst en gång.

/Lennart

Okej, då vet jag :) Den här bussen kom från Stockholm.

Niclas Wennerlid

Citat från: Olle skrivet 03 maj 2014, 07:53:31 AM
Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?

Olle, du har så rätt. Tyvärr ett alltför vanligt fenomen i samhället idag..

// Niclas