Upphandlingen och trafikstarten i Dalarna 2014

Startat av Wetjo, 19 december 2013, 15:15:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2014, 21:08:41 PM
Västmanland,  inte Värmland

Bussmicke
www.bussmicke.se

Visst Västmanland fel av mig.  Men oavsett blir frågan den samma.  I Västmanland kör man trafiken själv och upphandlar sina bussköp eller görs inte det?

Mitt inlägg syftar inte på att det är olagligt att köra trafiken själv men i Dalarna kommer man inte hinna upphandla och få bussar levererade i tid.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 22:51:02 PM
Visst Västmanland fel av mig.  Men oavsett blir frågan den samma.  I Västmanland kör man trafiken själv och upphandlar sina bussköp eller görs inte det?

Mitt inlägg syftar inte på att det är olagligt att köra trafiken själv men i Dalarna kommer man inte hinna upphandla och få bussar levererade i tid.

Aha. Då förstår jag!


Bjorkm

Vart ska detta sluta?

Detta börja nästan bli komiskt, men det är givetvis inte roligt att framtiden är oviss för samtliga inblandade.

Walter

Måste avse de 62xx omnilink som står hos Scania i Malmö och Lund.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fikman


Ja spännande är det att följa, kan ju vara att ariva ska lisa ut bussar till Dalatrafik/buss under ett år eller så tills dom får egna bussar, om nu det blir att Dalabuss uppstår, är ju ingen som vet nått om dom beställt nya bussar med leverans 1/7-15.




Walter

Att bevisa huruvida Arriva eller någon annan fixar till bussar i Skåne kan ju inte vara så svårt att bevisa även utan eventuella avtal. Arriva lär ju inte göra det på spekulation och finns det tillfixade bussar lär de inte vara svåra att hitta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 18 februari 2014, 22:44:15 PM
Att bevisa huruvida Arriva eller någon annan fixar till bussar i Skåne kan ju inte vara så svårt att bevisa även utan eventuella avtal. Arriva lär ju inte göra det på spekulation och finns det tillfixade bussar lär de inte vara svåra att hitta.

Det är ju dock inte olagligt att renovera bussar och ett privat AB är knappast skyldigt att uppge orsaken till en sådan åtgärd.

Sedan finns det ju en stor "chans" att Dalatrafik struntar i rätten och gör en ny "direktupphandling" med enbart Sambus o Arriva i väntan på Kammarrättens dom.

Givetvis kan rätten i efterhand efter anmälan besluta att denna upphandling är otillåten men då har ju redan kontraktet börjat gälla och den troligtvis enda åtgärden blir att man kräver DT på upphandlingsskadeavgift, vilket helt säkert blir billigare än alla andra alternativ.


Ersa

http://www.bussmagasinet.se/2014/02/gratisbuss-nytt-vapen-i-dalarna/

"Runn Express" med enklare dubbeldäckare (inte nödvändigtvis VanHoolen på bilden) i samarbete med IKEA.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2014, 13:38:15 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/gratisbuss-nytt-vapen-i-dalarna/

"Runn Express" med enklare dubbeldäckare (inte nödvändigtvis VanHoolen på bilden) i samarbete med IKEA.
Expressbussar i länen är framtiden som många huvudmän inte har begripit.
I branschen 37 år

1896

Nobina kanske har planer på att köra kommersiellt mellan Falun - Borlänge om man tappar ordinarie linjetrafik i länet.  ::)

Ersa

"Sambus får trafiken i trafikområdena 1, 2, 4, 5, 6 samt delar av trafikområde 3. Övriga delar av trafikområde 3 tilldelades Keolis."

www.bussmagasinet.se/2014/02/dalaupphandlingen-sambus-far-trafiken