Huvudmeny

Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 23:53:12 PM
Är jag den ende som är oenig med Kommunal vad gäller deras nya övertagandekrav? Jag står på företagens sida i den frågan.

Till exempel; om jag har jobbat i 12 år på, låt oss säga Veolia, och dem tar över trafik i Osby, säger vi, från Osby Lokaltrafik (som inte finns, men nu låtsas vi att det gör det), så bör väl jag ha förtur på den nya orten före dem som inte jobbat en enda dag i Veolia?

Dessutom; hur ska Veolia kunna sätta sin egen prägel på Osbys trafik om det ändå ska fortsätta i Osby Lokaltrafiks anda? Vad fyller upphandlingssystemet då för funktion?

Vad man tycker i denna fråga är ju helt beroende på i vilken situation man själv är i. Som relativt nyanställd kan det ju vara bra att alla börjar om från noll och får samma chans att söka attraktiva tjänster med chans till heltid. Den som har lång anställning och vill behålla sina anställningsår när det är dags för tjänstesökning kan ju vara av en annan åsikt.

Nu har jag inte detaljgranskat Kommunals krav men om jag förstår det rätt kommer man ju i praktiken vara anställd på ett avtal istället för hos en arbetsgivare. Dessutom kan det ju bli problematiskt i län där man upphandlar många små paket eller linjer/omlopp var för sig som tex i Kalmar och Kronoberg. Vid nästa upphandling kanske Nobina får Bergkvaras linjer och tvärtom. Då tvingas personalen byta arbetsgivare och arbetsplats om jag nu förstått kraven rätt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:25:39 PM
Vad man tycker i denna fråga är ju helt beroende på i vilken situation man själv är i. Som relativt nyanställd kan det ju vara bra att alla börjar om från noll och får samma chans att söka attraktiva tjänster med chans till heltid. Den som har lång anställning och vill behålla sina anställningsår när det är dags för tjänstesökning kan ju vara av en annan åsikt.

Nu har jag inte detaljgranskat Kommunals krav men om jag förstår det rätt kommer man ju i praktiken vara anställd på ett avtal istället för hos en arbetsgivare. Dessutom kan det ju bli problematiskt i län där man upphandlar många små paket eller linjer/omlopp var för sig som tex i Kalmar och Kronoberg. Vid nästa upphandling kanske Nobina får Bergkvaras linjer och tvärtom. Då tvingas personalen byta arbetsgivare och arbetsplats om jag nu förstått kraven rätt.

Nu är det ju oftast enbart i storstäderna man har tjänstesökningar av något slag, på andra håll finns inte alls den varianten.

Fredde

Sicken otur med spårtrafiken mitt i strejken:

Saltsjöbanan 25: Inställd trafik mellan Saltsjö-Duvnäs och Igelboda

Trafiken är helt inställd mellan Saltsjö-Duvnäs och Igelboda för Saltsjöbanan 25 sedan kl 19:35 på grund av nedriven kontaktledning.
Inga ersättningsbussar finns att tillgå pga strejk.
Detta beräknas pågå trafikdygnet ut.
Uppdaterat: 2013-06-19 20:20


Källa: www.sl.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:13:26 PM
Det som börjar bli allt vanligare är ju att man vill ha folk som varit långtidsarbetslösa alt relativt nyanlända invandrare då man kan håva in 60-70% av lönekostnaden som bidrag av arbetsförmedlingen. Det är väl inte varit helt utslagsgivande i bussbranchen än men i taxiupphandlingarna så har ju många nya bolag lagt anbud som är helt beroende av nystartsjobb/instegsjobbsbidraget för att få det att gå runt. Priserna i vissa av 2012-2013 har legat på samma nivå eller under nivåerna i början på 2000-talet samtidigt som både personalkostnader och bränsle borde ha stigit.  Där har ju inte de gamla förarna någon chans eftersom AF inte beviljar nystartsjobb förrän de varit arbetslösa minst ett år. I Skåne har ju i princip lika många nystartsjobb/instegsjobb/lönebidragsjobb skapats de senaste 3 åren som det finns taxibilar. Ett tag var det vanligt att många bolag även körde med praktikanter men där verkar AF ha blivit mer restriktiv med att de inte ska utföra ordinarie arbetsuppgifter.

Detta skulle jag nog vilja påstå är ytterst marginellt förekommande kanske med undantag för de operatörer som i egen regi bedriver förarutbildningar, i de flesta fall när det förekommer har det inte med löneninån utan med bristen på förare (storstäderna)

Men visst finns det åkare som ratat förare med lång vana för att istället få bidragsberättigade men den senaste gången det inträffade i större omfattning var i Norrland för dryga 10-12 år sedan.

Lönen och skillnaden mellan lägsta och högsta lön är inga stora pengar jmf med kostnader för utbildning och annat, ökad bemanning på trafikledning o verkstad etc.

Den idealiska föraren är den som har minst några års erfarenhet från yrket och gärna arbetslivserfarenhet innan, är han sedan kunnig i något annat typ fordonsteknik är det ett stort plus.

Jag vill ha en förare som är självgående, kan lösa det problem som uppstår utan att hela tiden vara beroende av en trafikledare som talar om (i bästa fall) vad som ska göras. Jag vill inte vara orolig att något ska hända som beror på bristande erfarenhet vare sig av föraryrket eller av själva bussen, det är ju faktiskt arbetsredskap värda mångmiljonbelopp och även mindre skador kostar stora pengar i stillestånd.

Konstigt nog :-) så går det faktiskt att köra skadefritt med reservation för motpartsskador när man blir påkörd om man vet vad man sysslar med.

Sedan måste man uppträda representativt och serviceinriktat och det finns ju dem som aldrig nånsin lär sig vad det innebär likväl som det finns andra som aldrig har problem med den saken.
Sedan kan det givetvis finnas helt gröna förare som har goda referenser från andra håll/yrken och där man känner att de stämmer in i profilen men en välmeriterad förare med goda referenser eller där man själv genom kontakter vet vad han/hon går för tycker jag är det viktigaste vid anställning.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 22:34:46 PM
Detta skulle jag nog vilja påstå är ytterst marginellt förekommande kanske med undantag för de operatörer som i egen regi bedriver förarutbildningar, i de flesta fall när det förekommer har det inte med löneninån utan med bristen på förare (storstäderna)

Men visst finns det åkare som ratat förare med lång vana för att istället få bidragsberättigade men den senaste gången det inträffade i större omfattning var i Norrland för dryga 10-12 år sedan.

Lönen och skillnaden mellan lägsta och högsta lön är inga stora pengar jmf med kostnader för utbildning och annat, ökad bemanning på trafikledning o verkstad etc.

Den idealiska föraren är den som har minst några års erfarenhet från yrket och gärna arbetslivserfarenhet innan, är han sedan kunnig i något annat typ fordonsteknik är det ett stort plus.

Jag vill ha en förare som är självgående, kan lösa det problem som uppstår utan att hela tiden vara beroende av en trafikledare som talar om (i bästa fall) vad som ska göras. Jag vill inte vara orolig att något ska hända som beror på bristande erfarenhet vare sig av föraryrket eller av själva bussen, det är ju faktiskt arbetsredskap värda mångmiljonbelopp och även mindre skador kostar stora pengar i stillestånd.

Konstigt nog :-) så går det faktiskt att köra skadefritt med reservation för motpartsskador när man blir påkörd om man vet vad man sysslar med.

Sedan måste man uppträda representativt och serviceinriktat och det finns ju dem som aldrig nånsin lär sig vad det innebär likväl som det finns andra som aldrig har problem med den saken.
Sedan kan det givetvis finnas helt gröna förare som har goda referenser från andra håll/yrken och där man känner att de stämmer in i profilen men en välmeriterad förare med goda referenser eller där man själv genom kontakter vet vad han/hon går för tycker jag är det viktigaste vid anställning.

Arriva kör alla gånger med det nu för Norrort. Ingen egen utbildning, men bara nyutbildade förare av utländsk härkomst.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2013, 22:57:42 PM
Arriva kör alla gånger med det nu för Norrort. Ingen egen utbildning, men bara nyutbildade förare av utländsk härkomst.

Jovisst :-)

Men det beror ju inte på att man ratat ett antal förare med erfarenhet som jobbat där tidigare utan beror på att man inte får tag i intresserade annaorstädes.

Så det är ju inte riktigt samma sak.

Det sitter ju inte ett par hundra förare som körde innan hemma som hade velat jobba utan dessa har förmodligen avböjt av olika skäl eller jobbar kvar hos Keolis.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 23:28:22 PM
Jovisst :-)

Men det beror ju inte på att man ratat ett antal förare med erfarenhet som jobbat där tidigare utan beror på att man inte får tag i intresserade annaorstädes.

Så det är ju inte riktigt samma sak.

Det sitter ju inte ett par hundra förare som körde innan hemma som hade velat jobba utan dessa har förmodligen avböjt av olika skäl eller jobbar kvar hos Keolis.

Fast nja, jag vet folk med tidigare erfarenhet som sökt men inte ens blivit kallad till intervju. Så jag håller inte med om att det beror på brist.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 20 juni 2013, 00:26:40 AM
Fast nja, jag vet folk med tidigare erfarenhet som sökt men inte ens blivit kallad till intervju. Så jag håller inte med om att det beror på brist.

Jasså.

Jag har fattat det hela som att man dammsuger Stockholm med omkringliggande län på chaufförer men ännu är inte lågkonjukturen tillräckligt stark för att locka tillbaka gamla chaufförer, just Arriva har ju tyvärr också en egen extra uppförsbacke genom fadäserna och ryktet från trafikstarten.

Ser man över landet som helhet finns det ingen förarbrist, snarare tvärtom, däremot är det lokal brist i storstäderna och hos specifika entreprenörer.

Det tråkiga är när man i glesbygd utbildar förare genom AF och Komvux direkt till arbetslöshet eller långvarig timanställning istf att sätta in andra åtgärder.

groenis

Lars -Håkan
Det sitter mycket erfarna bussförare som inte vill något annat än att jobba men som blir nekade av de operatörer som finns
oftast av åldersskäl så snacket om att tillgången på att det inte finns förare håller inte.

Har själv sökt tjänst hos de flesta men får bara nekande svar när de ser min ålder (52)då jag vill ha något att göra när jobben på turistbussarna går ner
är dessutom självgående vilket de inte vill ha utan personal som bara gör vad de blir tillsagda att göra.

Att jag dessutom har erfarenhet som linjeförare är inte heller någon merit.

/Lennart

Delfinen76

Jag förstår att Bussförarna strejkar.

Trafiken har ökat. Långa pass. Brist på bussfiler (alla fall i stockholm)! Dåliga arbetsförhållanden.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

MrH

Citat från: krister.ekberg skrivet 22 juni 2013, 12:00:53 PM
Jag förstår att Bussförarna strejkar.

Trafiken har ökat. Långa pass. Brist på bussfiler (alla fall i stockholm)! Dåliga arbetsförhållanden.

Eh?  ???

Trafiken har ökat. Brist på bussfiler. Kanonbra argument för en lååång strejk, verkligen.
Eller? Nja.

/MrH

MrH

Personligen tycker jag att Kommunal gör bort sig en hel del med taskiga/konstiga argument som att bussen blir sen för att föraren behöver nysa och att folk är provanställda i 15 år. Har de inga kommunikatörer som kan kommunicera bättre?

/MrH

buskörare

Citat från: MrH skrivet 22 juni 2013, 22:54:24 PM
Personligen tycker jag att Kommunal gör bort sig en hel del med taskiga/konstiga argument som att bussen blir sen för att föraren behöver nysa och att folk är provanställda i 15 år. Har de inga kommunikatörer som kan kommunicera bättre?

/MrH

Jag håller med i detta.

S Svensson

Jag satt för ca 10 minuter sedan och läste Text-TV sid 112-113 om utökning av strejken. Det var servicepersonal i morgon 24/6 i Gävle,Jönköping och Östersund, och förare 25/6 på dessa orter. Samt förare på Norrköping,Strängnäs och Halmstad  24/6.

Just nu är jag lite osäker på vilka arbetsgivarna är på dessa orter.Likaledes om alla förarna är anslutna till Kommunal. Vid konflikt 1999 i mars så var förare anslutna blandade till Transport och Kommunal. Sedan kan ju vissa förare vara anslutna till andra förbund t ex Kommunaltjänstemannaförbundet och ledarna (fd arbetsledareförbundet).

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:36:00 PM
Jag satt för ca 10 minuter sedan och läste Text-TV sid 112-113 om utökning av strejken. Det var servicepersonal i morgon 24/6 i Gävle,Jönköping och Östersund, och förare 25/6 på dessa orter. Samt förare på Norrköping,Strängnäs och Halmstad  24/6.

Det märks att semestrarna har börjat på Text-TV:s redaktion. I morgon tas servicepersonal enligt ovan ut i strejk. I Norrköping är det spårvagnsförarna som tas ut. I Strängnäs och Halmstad tas bussförarna ut liksom en mindre del i Västerås. Några bussförare tas inte ut i strejk på tisdag men när depåpersonalen strejkar så får man inte ut några bussar från och med tisdag.

Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:36:00 PM
Just nu är jag lite osäker på vilka arbetsgivarna är på dessa orter.Likaledes om alla förarna är anslutna till Kommunal. Vid konflikt 1999 i mars så var förare anslutna blandade till Transport och Kommunal. Sedan kan ju vissa förare vara anslutna till andra förbund t ex Kommunaltjänstemannaförbundet och ledarna (fd arbetsledareförbundet).

Det är följande arbetsgivare som berörs:
Gävle och Östersund: Nettbuss Stadsbussarna
Jönköping: Keolis
Halmstad: Arriva
Norrköping: Veolia
Strängnäs: Bergkvarabuss
Västerås: Björks Buss (alltså inte Västerås Lokaltrafik)

Eftersom strejken är varslad av Kommunal är det deras medlemmar som berörs. Andra fackförbund berörs dock av blockad vilket är att tolka som att den som tillhör ett sådant förbund inte får överta jobb som skulle utföras av strejkande. Turer i som planenligt körs av t ex trafikledare som är organiserad i annat förbund än Kommunal får dock köras. Sedan är det troligt att man t ex av logistiska problem ändå inte gör det.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)