Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Inte bara Arrivas rykte. Även SL och branschen i allmänt när det blir så här fel. Långt ifrån alla kan ju skilja på olika entreprenörer. Utan alla dras över en kam.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

igel

Vore intressant att veta hur Arriva ligger till i Nöjd-Kund-Index för E20 etapp 2.

Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 07 februari 2013, 05:48:34 AM
.

Det är, som jag förstått det, inte ett supertajt schema som man lagt. Snarare att en del omlopp blir för tajta, inte minst pågrund av orimliga tomkörningstider. En del körtider behöver väl dock också justeras eftersom de inte är anpassade för så tajta scheman. Där blir det förstås en merkostnad.


Men det är ju här som SL:s kvalitetskontroll helt verkar ha missat, att ifrågasätta priset är som du nämnde i princip omöjligt och det finns 100 tals sätt att kalkylera.

Men om man har planerat med tajtare tidtabeller, orimliga tomkörningsrelationer och liknande så SKALL SL ha fångat upp detta under utvärderingen av anbudet, jag har ju egen erfarenhet och har fått ett antal ifrågasättanden vad gäller tidtabellsläggning och omlopp i utvärderingsprocessen på andra områden.

Däremot upptäcks ju inte orimligheter i tjänster, avlösningar och resor men har man inte en korrekt och fungerande vagnplan att utgå från blir tjänsterna bara skit.

Omnilasse

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2013, 13:14:54 PM
Men det är ju här som SL:s kvalitetskontroll helt verkar ha missat, att ifrågasätta priset är som du nämnde i princip omöjligt och det finns 100 tals sätt att kalkylera.

Men om man har planerat med tajtare tidtabeller, orimliga tomkörningsrelationer och liknande så SKALL SL ha fångat upp detta under utvärderingen av anbudet, jag har ju egen erfarenhet och har fått ett antal ifrågasättanden vad gäller tidtabellsläggning och omlopp i utvärderingsprocessen på andra områden.

Däremot upptäcks ju inte orimligheter i tjänster, avlösningar och resor men har man inte en korrekt och fungerande vagnplan att utgå från blir tjänsterna bara skit.
Förvisso. Men SL arbetar med en skuggkalkyl som man går igenom med anbudsgivaren,  till dess man har nått en samsyn kring kostnaderna.

Man kräver väl i vilket fall in omloppsplanerna. Men frågan är ju hur detaljerat de granskas. Det är ju iaf uppenbarligen inte någon från SL med lokal kunskap om trafikområdet som granskat de nu gällande omloppsplanerna manuellt.     


Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 07 februari 2013, 22:13:26 PM
Förvisso. Men SL arbetar med en skuggkalkyl som man går igenom med anbudsgivaren,  till dess man har nått en samsyn kring kostnaderna.

Man kräver väl i vilket fall in omloppsplanerna. Men frågan är ju hur detaljerat de granskas. Det är ju iaf uppenbarligen inte någon från SL med lokal kunskap om trafikområdet som granskat de nu gällande omloppsplanerna manuellt.   

Det senaste anbudet som jag var med och konstruerade omloppsplaner för granskades av ÅF som SL:s konsult vilka hade en del synpunkter där man fick förklara hur man tänkt.

Problemet med att man lagt felaktiga (okörbara) omlopp är ju att det kan påverka antalet dimensionerande fordon och antalet förartimmar, antingen har man gjort detta medvetet i hopp om att kunna pressa kostnaderna samtidigt som man räknat med större resandeökning än övriga, att börja dribbla med körtider och tomkörningslänkar är väldigt farligt när man gör ändringar på många håll samtidigt och när man har en mängd med avlösningar och passåkare, då får man ett N/V Scenario anno 2002 men i ännu större format.

Det är förödande för branschen och fördubblingsmålet och betyget måste bli IG.

Omnilasse

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2013, 22:26:26 PM
Det senaste anbudet som jag var med och konstruerade omloppsplaner för granskades av ÅF som SL:s konsult vilka hade en del synpunkter där man fick förklara hur man tänkt.

Problemet med att man lagt felaktiga (okörbara) omlopp är ju att det kan påverka antalet dimensionerande fordon och antalet förartimmar, antingen har man gjort detta medvetet i hopp om att kunna pressa kostnaderna samtidigt som man räknat med större resandeökning än övriga, att börja dribbla med körtider och tomkörningslänkar är väldigt farligt när man gör ändringar på många håll samtidigt och när man har en mängd med avlösningar och passåkare, då får man ett N/V Scenario anno 2002 men i ännu större format.

Det är förödande för branschen och fördubblingsmålet och betyget måste bli IG.

Att det är IG håller jag fullständigt med om - eller F som det väl heter nuförtiden. 

Körtiderna har man dock inte dribblat med. Problemet ligger snarare i tomkörningstiderna och känsligheten i en massa passåkning med fordon i linjetrafik från/till garaget för att ställa in/plocka ut vagnar. På några av 610:s avgångar kan det vara ca sex förare som gör en sådan resa...Och då med rätt stor risk att föraren missar passningen pågrund av för korta regleringstider, eller att 610:an är försenad så att föraren inte får ut den nya vagnen i tid. Att man antagligen skulle kunna låta föraren ha en något längre paus i Danderyd och haft en till uttjänst från garaget hade nog inte med nödvändighet blivit dyrare. Det är symtomatiskt för paketet överlag. Flertalet turer har dock tillräcklig med luft mellan avgångarna för att inte orsaka följdförseningar - om än det ändå kan vara tuffa pass för förarna.

Enligt Arriva ska dock ett nytt paket vara klart nu och ska ha presenterats för förarna. Dock ska det väl då börja gälla först från och med slutet av denna månad.
















   

buskörare

#51
Nej, körtiderna är "snodda" från Keolis. Jag skulle vilja säga att dom tomkörningstider jag har är väldigt optimerade, men lämnar inget utrymme för förseningar på turen innan. Tjänsterna läggs ut till oss förare i morgon, jag får återkomma efter att ha kollat dom om vad jag tror. Jag hoppas dock verkligen för alla parter att det blir bra med de nya tjänsterna för alla inblandade.

Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 07 februari 2013, 23:45:08 PM
Att det är IG håller jag fullständigt med om - eller F som det väl heter nuförtiden. 

Körtiderna har man dock inte dribblat med. Problemet ligger snarare i tomkörningstiderna och känsligheten i en massa passåkning med fordon i linjetrafik från/till garaget för att ställa in/plocka ut vagnar. På några av 610:s avgångar kan det vara ca sex förare som gör en sådan resa...Och då med rätt stor risk att föraren missar passningen pågrund av för korta regleringstider, eller att 610:an är försenad så att föraren inte får ut den nya vagnen i tid. Att man antagligen skulle kunna låta föraren ha en något längre paus i Danderyd och haft en till uttjänst från garaget hade nog inte med nödvändighet blivit dyrare. Det är symtomatiskt för paketet överlag. Flertalet turer har dock tillräcklig med luft mellan avgångarna för att inte orsaka följdförseningar - om än det ändå kan vara tuffa pass för förarna.

Enligt Arriva ska dock ett nytt paket vara klart nu och ska ha presenterats för förarna. Dock ska det väl då börja gälla först från och med slutet av denna månad.


Ja alla som var med 2002 känner ju igen sig till 100%, alla avlösningar och passresor fram o tillbaka i N/V, det tråkiga är ju att flera som nu är med i detta projekt antingen var inblandade själva eller kritiserade dem som gjort jobbet då.

Måste man göra precis samma misstag 10 år senare? och i ännu större format.

Jag kan ju bara gissa hur man har kommit fram till nya kortare tomkörningstider.


Carl Eric

"Under onsdagkväll samlades bussförare utanför Råstagaraget i Sundbyberg till protest mot arbetsgivaren Arrivas behandling av dem, trafiken och passagerarna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5443033


Vad skulle hända om SL skulle besluta sig för att riva upp kontraktet, vem tror ni så skulle ta över trafiken?


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Även norrort hade möte i veckan.

Men mer finns här:
http://play.radio1.se/catchup/7418

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 14 februari 2013, 10:18:49 AM
"Under onsdagkväll samlades bussförare utanför Råstagaraget i Sundbyberg till protest mot arbetsgivaren Arrivas behandling av dem, trafiken och passagerarna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5443033


Vad skulle hända om SL skulle besluta sig för att riva upp kontraktet, vem tror ni så skulle ta över trafiken?


MVH Carl Eric

Det kommer landstinget aldrig att göra.

Om detta nu skulle inträffa blir det fråga om direktupphandlingar av enskilda områden hos ett antal olika operatörer, både inom och utom dagens SL trafik.

Det finns ingen som kan ta över dagens upplägg.

Nu kommer Arriva att komma tillrätta med de flesta problemen men till vilken kostnad.

Nico

Börjar lite frågande till hur SL ställer sig? Detta då allt detta negativa även spiller över på all annan SL-trafik då gemene man i många fall inte vet vad som är vad.




Detta om mötet i Råsta var ar även med på SVT-ABC igår.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/forarnas-protestmote-mot-arriva



Likaså började, som buskörare hänvisar till, Gert Fylking och Kim Kärnfalk på nya Radio1 rådda i det här under veckan. Man har nu även kommit på kant med skyddsombuden.

http://www.radio1.se/gerts-v%C3%A4rld/kim-om-arriva-och-busschauff%C3%B6rernas-larm-om-sin-arbetssituation

http://www.radio1.se/gerts-v%C3%A4rld/h%C3%A4r-erk%C3%A4nner-arrivas-presstalesman-att-anklagelserna-fr%C3%A5n-busschauff%C3%B6rerna-st%C3%A4mmer-jag-h
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare



Dörrbroms

"Presschef Thomas Hedenius på Arriva säger att beskedet att Kommunal vill avsluta samarbetsavtalet kommer som en blixt från en klar himmel."

Det kan man ju förstå att det gjorde för det är samma direktör som i TV-inslaget från Råsta sa att "frisknärvaron är högre nu än i augusti" och "trafikservicegraden är högre nu än innan vi tog över", och att det finns många förare som gillar Arriva och "tycker att Arriva är en schysst arbetsgivare".

Ett av problemen verkar vara att Arrivas direktörer inte tycks ha en aning om hur det verkligen står till i deras trafik. Går man t.ex enbart på inrapporterade störningar till SL här i Norrort så flyter allting ypperligt, men det är ju för att Arriva inte kan/vill rapportera in allting som de ska. Verkligheten är fortfarande att det går riktigt, riktigt dåligt.