Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/

Det verkar vara fler än Nobina som inte lägger anbud. Själv har jag hört att både Nettbuss och Keolis hoppar över.

PS. Vad glad "Nicklas Vasa" ska bli nu då :) DS.

Fikman


Skulle inte bli förvånad om nobina ändå lägger ett bud.

Verkar ju mest vara ett skrämskott dom går ut med såhär precis innan anbuden ska vara inne, allt för att förvirra å skapa osäkerhet hos andra.

Att anbudet blir "dyrt" för dalatrafik kan ju alla konstatera. Sen får man se om den som van leken gissa kostnader klarar upp det eller inte.

virtual1

Citat från: Fikman skrivet 03 maj 2013, 20:14:34 PM
Skulle inte bli förvånad om nobina ändå lägger ett bud.

Verkar ju mest vara ett skrämskott dom går ut med såhär precis innan anbuden ska vara inne, allt för att förvirra å skapa osäkerhet hos andra.

Att anbudet blir "dyrt" för dalatrafik kan ju alla konstatera. Sen får man se om den som van leken gissa kostnader klarar upp det eller inte.

Så du tror på allvar att de går ut med ett pressmeddelande och kritiserar hela upphandlingen för att sen lägga ett bud???? Även om man kan tro det ibland med snurriga upphandlingar så är det inte dagisungar vi pratar om!

Ersa

Citat från: CR skrivet 03 maj 2013, 12:37:27 PM
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nobina-hoppar-av-upphandling-i-dalarna/

Det verkar vara fler än Nobina som inte lägger anbud. Själv har jag hört att både Nettbuss och Keolis hoppar över.

PS. Vad glad "Nicklas Vasa" ska bli nu då :) DS.

Det påminner lite om Kronoberg, där ju både Veolia och Keolis beslöt sig för att inte lägga anbud pga huvudmannens upplägg.

Spontan fråga: När kommer huvudmännen/kollektivtrafikmyndigheterna att börja följa branschrekommendationerna till punkt och pricka, för att då kunna genomföra ett slags "riksstandardiserade" upphandlingar med samma slags upplägg? Och därmed kanske även kunna få ner kostnaderna?
Det känns nästan som att vi (skattebetalare) är på väg åt fel håll nu, då våra kollektivtrafikmyndigheter snarare höjer sina utgifter med sina speciella upphandlingskrav och trafikupplägg, vilket leder till högre skatter och biljettkostnader för folket.

Fikman

Citat från: virtual1 skrivet 03 maj 2013, 20:30:12 PM
Så du tror på allvar att de går ut med ett pressmeddelande och kritiserar hela upphandlingen för att sen lägga ett bud???? Även om man kan tro det ibland med snurriga upphandlingar så är det inte dagisungar vi pratar om!

Inget skulle förvåna mig, för det är ju som sagt inga dagisungar, allt för att skapa förvirring i leden, ju färre som lägger desto större sangs att man förhoppningsvis gissat rätt å får det

Ersa

"Att Nobina har bestämt sig för att överge Dalarna är allvarligt för människorna där och genant för såväl Dalatrafiks som Svensk Kollektivtrafiks ledning. När Dalatrafik struntar i att på punkt efter punkt följa branschens gemensamma rekommendationer riskerar miljoner och miljarder att rulla, utan att komma kollektivtrafiken eller dess resenärer till nytta".

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/ledare-genant-dalatrafik-och-svensk-kollektivtrafik/

Omnilasse

Citat från: Fikman skrivet 04 maj 2013, 07:42:02 AM
Inget skulle förvåna mig, för det är ju som sagt inga dagisungar, allt för att skapa förvirring i leden, ju färre som lägger desto större sangs att man förhoppningsvis gissat rätt å får det

Att man går ut med det är väl inte för att skrämmas - man räknar nog inte med att Dalatrafik kommer göra om upphandlingen på grund av detta, då hade man nog gått ut och kritiserat det hela mycket tidigare.  Ser det nog snarare som en signal till trafikhuvudmännen att de bör följa de krav som deras egna samarbetsorganisation (Svensk kollektivtrafik) kommit överens med branschen om, i annat fall får det relativt stora ekonomiska konsekvenser.

Att man inte lägger är ju nog också snarast för att man faktiskt inte är intresserad eller kan ta den risk det skulle innebära. Man räknar nog med att någon/några kommer chansa och alltså inte ta full kostnadstäckning för risken. Därmed blir det ointressant att lägga anbud helt enkelt, eftersom man ändå inte skulle vinna med de förutsättningarna.

Ersa

"Varför vill inte upphandlare följa de avtalsrekommendationer som branschen har enats om för att få en kostnadseffektiv kollektivtrafik och använda pengarna till att få fler att ta bussen?
Och varför kör de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och de tidigare länstrafikbolagen gång på gång över sin egen branschorganisation Svensk Kollektivtrafik som tillhör dem som står bakom modellavtalen?"


http://www.bussmagasinet.se/2013/04/ledare-myndigheter-har-hittat-regnbagens-fot/

Lars-Håkan_E

Nu finns det ju två synpunkter på Dalatrafiks upplägg.

Det ena som gäller behandlingen av Frivolymen är väl de flesta överens om den kritik som kommit upp, skulle Dalatrafik på liknande sätt som t.ex Jämtland besluta att dra ner på produktionen får operatören ta den största smällen med obehövliga obetalda fordon, det blir givetvis en risk som man måste prissätta vilket driver upp priset bara för att detta scenario "kan" inträffa.

Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.

Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.

Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.

Fikman

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2013, 11:40:48 AM
Nu finns det ju två synpunkter på Dalatrafiks upplägg.

Det ena som gäller behandlingen av Frivolymen är väl de flesta överens om den kritik som kommit upp, skulle Dalatrafik på liknande sätt som t.ex Jämtland besluta att dra ner på produktionen får operatören ta den största smällen med obehövliga obetalda fordon, det blir givetvis en risk som man måste prissätta vilket driver upp priset bara för att detta scenario "kan" inträffa.

Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.

Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.

Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.

Jo men när det gäller fordonen är det ju lite märkligt att man på ett 10års kontrakt kräver en maxålder på 14 år men snitt ålder på 7, kommer ju innebära att går man in med nya bussar lär man börja byta ut bussar år 2 redan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fikman skrivet 05 maj 2013, 17:36:52 PM
Jo men när det gäller fordonen är det ju lite märkligt att man på ett 10års kontrakt kräver en maxålder på 14 år men snitt ålder på 7, kommer ju innebära att går man in med nya bussar lär man börja byta ut bussar år 2 redan.

Varför ska du byta ut bussar andra året?

Om du har en snittålder på sju år så innebär det att du måste reinvestera senast sjunde året för att bibehålla snittet, antingen ett litet antal helt nya bussar eller fler "yngre" bussar.

Sannolikt kan man skifta ut de bussar som rullat mest under de första sju åren.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2013, 11:40:48 AM


Däremot vad gäller fordonskraven är det nog bara Nobina som reagerat, på liknande sätt som i Kronoberg.

Dalatrafik har såvitt man kan tänka sig velat behandla alla budgivare lika och öppna för en större konkurrens och då blir det inte längre en fördel för några få operatörer som har överblivna bussar från förlorade kontrakt och som även i samband med reinvesteringar på befintliga kontrakt kan flytta äldre ersatta bussar till ett nytt uppdrag.

Stora flertalet av små och medelstora budgivare kalkylerar med att köpa nytt och i slutänden är det väldigt osäkert om det verkligen blir billigare att reparera gammalt jmf med att amortera på nytt.

Finns det något hinder att gå in med äldre bussar vid trafikstart? Hela tiden har ju annars medelålder 7år samt maxålder 14 år nämnts. Fast nu gick ju Nobina ut med att de var tvungna att ersätta bussar från 2012 så vad stämmer egentligen?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 05 maj 2013, 23:39:23 PM
Finns det något hinder att gå in med äldre bussar vid trafikstart? Hela tiden har ju annars medelålder 7år samt maxålder 14 år nämnts. Fast nu gick ju Nobina ut med att de var tvungna att ersätta bussar från 2012 så vad stämmer egentligen?

Det kan ju inte heller vara ett totalt lågentrékrav som uttalandet helt beror på, då det ju redan nu finns gott om lågentrébussar i Dalarna, varav flera av dem som åtminstone är omkring sju år och yngre vid trafikstarten, borde ha kunnat köras vidare olika långa tider in på nästa avtal.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2013, 23:49:36 PM
Det kan ju inte heller vara ett totalt lågentrékrav som uttalandet helt beror på, då det ju redan nu finns gott om lågentrébussar i Dalarna, varav flera av dem som åtminstone är omkring sju år och yngre vid trafikstarten, borde ha kunnat köras vidare olika långa tider in på nästa avtal.

Nu är det väl heller inte helt krav på lågentré. Frågan är om det ens blir mer lågentré på landsbygden än idag? I vissa av paketen som Vansbro-Sälen är det ju fler normalgolvade bussar (inräknat "komfortbussarna") än lågentréfordon.

Sen är det kanske taxitrafiken vissa bolag säkert kan vara skeptiska till att gå in och driva. Med tanke på den ännu hårdare konkurrensen i den branchen kan man ju undra ifall inte Dalatrafik hade fått bättre pris att upphandla denna separat.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2013, 09:59:29 AM
"Att Nobina har bestämt sig för att överge Dalarna är allvarligt för människorna där och genant för såväl Dalatrafiks som Svensk Kollektivtrafiks ledning. När Dalatrafik struntar i att på punkt efter punkt följa branschens gemensamma rekommendationer riskerar miljoner och miljarder att rulla, utan att komma kollektivtrafiken eller dess resenärer till nytta".

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/ledare-genant-dalatrafik-och-svensk-kollektivtrafik/

Är det någon som drabbats av hybris, eller?
Tror nog att människorna i Dalarna klarar sig utan Nobina och hur prisbilden blir är det väl ingen som vet än. Kanske lite högre än idag, men kanske blir kvaliten högre också, eller så går något annat storbolag in och lägger "ett konkurrenskraftigt bud".