Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2013, 14:57:02 PM
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt.  :)

Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?

P.Ek

Så även 6753-54, 7037-39, 7450-52 m.fl. som ändå är relativt nya kommer få nya hem?

Jo

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2013, 16:31:47 PM
Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?

Enligt bussmagasinet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
– Under avtalstiden kan teknisk utveckling och prov komma att bedrivas på Dalatrafiks initiativ och bekostnad. Det kan exempelvis gälla ombyggnad till en miljövänligare driftsform eller prov av nya fordonskoncept, står det i upphandlingsunderlaget.

Högsta tillåtna ålder på bussarna i linjetrafiken blir fjorton år och högsta genomsnittsålder sju år.



Sen är väl frågan hur man beräknar medelålder? Är det någon som läst underlaget och vet om det är sju år vid varje enskilt tillfälle eller som ett genomsnitt över hela avtalsperioden som gäller.

Ifall det är så att genomsnittsåldern aldrig får överstiga 7 år vid något tillfälle så vore det ju dumt att bara gå in med nya bussar eftersom man då kommer att få börja byta ut 7år gamla bussar mot nyare för att lyckas hålla medelåldern över 7 år de tre sista åren.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 19 april 2013, 19:33:39 PM
Enligt bussmagasinet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/
– Under avtalstiden kan teknisk utveckling och prov komma att bedrivas på Dalatrafiks initiativ och bekostnad. Det kan exempelvis gälla ombyggnad till en miljövänligare driftsform eller prov av nya fordonskoncept, står det i upphandlingsunderlaget.

Högsta tillåtna ålder på bussarna i linjetrafiken blir fjorton år och högsta genomsnittsålder sju år.



Sen är väl frågan hur man beräknar medelålder? Är det någon som läst underlaget och vet om det är sju år vid varje enskilt tillfälle eller som ett genomsnitt över hela avtalsperioden som gäller.

Ifall det är så att genomsnittsåldern aldrig får överstiga 7 år vid något tillfälle så vore det ju dumt att bara gå in med nya bussar eftersom man då kommer att få börja byta ut 7år gamla bussar mot nyare för att lyckas hålla medelåldern över 7 år de tre sista åren.

Normalt så är det vid varje tillfälle annars skulle det bli väldigt svårhanterligt.

Om man går inte med bara nya bussar beror ju till stor del vem eller vilka som får uppdragen.

1896

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2013, 16:31:47 PM
Som sagt: Påminner starkt om Uppsala län.
Där är väl många bussar som är äldre än 8 år förbjudna i miljözonen?

Finns väl ingen miljözon i Dalarna ? Det är ju isf om Dalatrafik kräver miljöbränsle för hela fordonsflottan, men då målar man ju in sig själv i ett hörn samtidigt, och det har jag svårt att tro att man gör.

Wetjo

Bussbytet beror på att alla bussarna ska vara låggolv rakt igenom, enligt vad jag hört.
Alltså inga trappsteg i bakre delen av bussarna.
Det utesluter inte äldre bussar, men de som finns ska bytas.
Om Västerdalsbussarna och 7038-7039 ska bytas, vet jag inte.
Sen finns det krav på trådlöst internet i alla regionalbussar.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 april 2013, 15:11:18 PM
Finns väl ingen miljözon i Dalarna ? Det är ju isf om Dalatrafik kräver miljöbränsle för hela fordonsflottan, men då målar man ju in sig själv i ett hörn samtidigt, och det har jag svårt att tro att man gör.

Jag har aldrig påstått att det finns miljözoner i Dalarna idag. Men nog kan sådana införas inom de kommande tio åren.

Krav på någon form av biobränsle (t.ex RME) kan mycket väl införas för 100% av fordonsflottan, eller iaf alla fordon av 2002 års modell och därefter.

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 22 april 2013, 09:00:41 AM
Bussbytet beror på att alla bussarna ska vara låggolv rakt igenom, enligt vad jag hört.
Alltså inga trappsteg i bakre delen av bussarna.
Det utesluter inte äldre bussar, men de som finns ska bytas.
Om Västerdalsbussarna och 7038-7039 ska bytas, vet jag inte.
Sen finns det krav på trådlöst internet i alla regionalbussar.

Alla bussar ska inte vara av låggolvsmodell, men oavsett så måste man ju börja byta bussar år 2 om man ska klara av att hålla snittet på 7 år, sen är det upp till dalatrafik att godkänna bussarna som ska rulla, alltså är man aldrig säker på att begagnande från annat område blir godkända rakt av.
Det kommer bli ett dyrt avtal säger dom flesta man pratat med.

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 23 april 2013, 07:31:25 AM
Alla bussar ska inte vara av låggolvsmodell, men oavsett så måste man ju börja byta bussar år 2 om man ska klara av att hålla snittet på 7 år, sen är det upp till dalatrafik att godkänna bussarna som ska rulla, alltså är man aldrig säker på att begagnande från annat område blir godkända rakt av.
Det kommer bli ett dyrt avtal säger dom flesta man pratat med.

Som du säger kommer detta att bli mycket dyrt. Det är inte säkert att alla "stora drakar" lägger bud på grund av detta och en del annat...

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 23 april 2013, 15:41:20 PM
Som du säger kommer detta att bli mycket dyrt. Det är inte säkert att alla "stora drakar" lägger bud på grund av detta och en del annat...

Alla stora drakar är väll inte intresserad av att driva taxi verksamhet med.

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 23 april 2013, 18:25:37 PM
Alla stora drakar är väll inte intresserad av att driva taxi verksamhet med.

Hört talas om underentreprenörer???  ;)

Ersa

Citat från: Wetjo skrivet 23 april 2013, 18:40:35 PM
Hört talas om underentreprenörer???  ;)

Det gäller då att förhandla med tänkbara underentreprenörer i god tid, samt ge dem bra villkor och trafik som ger lönsamhet.

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2013, 18:56:54 PM
Det gäller då att förhandla med tänkbara underentreprenörer i god tid, samt ge dem bra villkor och trafik som ger lönsamhet.

Så sant så, annars kanske det blir svårt för den som får anbudet att finna sjaufförer

MTD

Nobina har dragit sig ur upphandlingen i hela Dalarna.

Walter

Citat från: Euforia skrivet 03 maj 2013, 10:00:55 AM
Nobina har dragit sig ur upphandlingen i hela Dalarna.


Källa? Skäl? Den sista frågan kanske besvaras av den kritik som tidigt framhållits mot upphandlingens utformande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!