Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda.  :P

CS

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 april 2013, 11:29:19 AM
The power of Kung Vasa.  8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 14:44:34 PM
Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda:P

Haha!

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 14:44:34 PM
Jag gillar inte BR, om det är åt det andra hållet då, att man vill utöka trafiken och entreprenör får fler fordon ? Om man är positiv så är det åt det hållet man ska blicka, och det är väl målet med fördubblat resande antar jag. Tycker BR är negativa och självgoda.  :P

Dock är BR som leds främst av de fyra-fem största operatörerna där b.la din favorit ingår av helt motsatt uppfattning.

En utökning av antalet dim fordon är inte heller det smärtfritt men betydligt enklare.


1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 april 2013, 16:44:02 PM
Dock är BR som leds främst av de fyra-fem största operatörerna där b.la din favorit ingår av helt motsatt uppfattning.

En utökning av antalet dim fordon är inte heller det smärtfritt men betydligt enklare.

För att vara en Bransch organisation, tycker jag att man är väldigt mycket för privatiseringar och höger politik, ska man ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken i ett sådant sammanhang, ska man vara neutral.

Hur många av dom kvarvarande kommunala bolagen är medlemmar ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 april 2013, 18:27:58 PM
För att vara en Bransch organisation, tycker jag att man är väldigt mycket för privatiseringar och höger politik, ska man ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken i ett sådant sammanhang, ska man vara neutral.

Hur många av dom kvarvarande kommunala bolagen är medlemmar ?  ???

Det är inte BR som skall ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken utan Svensk Kollektivtrafik. BR skall företräda bussägarnas intressen gentemot bland annat beställarna.

Samtliga kommunalt ägda bussbolag är medlemmar i BR.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Etanolbussarrna försvinner från Falun, vad jag hört.
Samtliga bussar i Dalarna ska gå på RME.
Ingen av de nuvarande bussarna håller måttet för nästa avtal, med undantag för Borlänges stadsscanior enligt samma källa.

BSB101

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2013, 18:59:33 PM
Det är inte BR som skall ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken utan Svensk Kollektivtrafik. BR skall företräda bussägarnas intressen gentemot bland annat beställarna.

Samtliga kommunalt ägda bussbolag är medlemmar i BR.

Om man ska vara noga ska BR i första hand företräda medlemmarnas intressen. 

1896

Låt oss anta att Nobina får behålla trafiken, och låt oss anta att samtliga bussar ska köras med RME, blir det då billigare att bygga om bussarna som anskaffades till förra trafikstarten -06, (63xx o 64xx vagnar) eller blir det billigare att köpa nytt ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 18 april 2013, 12:35:53 PM
Om man ska vara noga ska BR i första hand företräda medlemmarnas intressen.

Ja, det är väl samma sak. BR:s medlemmar är huvudsakligen bussägare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 april 2013, 18:34:57 PM
Låt oss anta att Nobina får behålla trafiken, och låt oss anta att samtliga bussar ska köras med RME, blir det då billigare att bygga om bussarna som anskaffades till förra trafikstarten -06, (63xx o 64xx vagnar) eller blir det billigare att köpa nytt ?  ???

Eftersom bussarna högst sannolikt är för gamla så är ju ombyggnad knappast aktuell

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 april 2013, 20:15:00 PM
Eftersom bussarna högst sannolikt är för gamla så är ju ombyggnad knappast aktuell

Med största sannolikhet är det nog så, ja. Så om Nobina skulle vinna alla paket i Dalarna blir det ändå SL-trafik för ett mindre antal äldre lågentrébussar, samt export/skrot av majoriteten av normalgolvarna. Dvs nästan precis det som hände Nobina i Uppsala län vid byte från gammalt till nytt UL-avtal.

Så det verkar som att nuvarande operatör och alla utmanarna har ungefär samma förutsättningar.

P.Ek

Citat från: Wetjo skrivet 18 april 2013, 04:25:14 AM
Etanolbussarrna försvinner från Falun, vad jag hört.
Samtliga bussar i Dalarna ska gå på RME.
Ingen av de nuvarande bussarna håller måttet för nästa avtal, med undantag för Borlänges stadsscanior enligt samma källa.

Betyder det, med enstaka undantag, att hela Dalarnas vagnpark byts ut nästa år?

1896

#43
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt.  :)

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2013, 14:57:02 PM
Halva vagnparken är ju -06:or, och dessa är ju endast 8 år gamla när nya avtalet träder i kraft, så att dessa ska bytas ut direkt, låter otroligt.  :)


Ja men det beror ju på huvudmannens krav för den nya avtalsperioden om man kan använda befintliga bussar eller ej. Det finns väl inget övertagandekrav på bussar som används i nuvarande avtal heller, så rent teoretiskt skulle en anbudsvinnare kunna använda egna överblivna bussar som uppfyller kraven istället för att ta över Nobinas bussar om nu de inte får avtalet.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!