Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

#15
Man ska inte glömma bort Sambuss, då blir det delat på 3 aktörer i huvudsak

Sen ska man ju komma ihåg att det gäller all trafik, det dom kallar cervistrafik är ren färdtjänst sjukresor

bowlingjocke

Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 22:51:04 PM
Jag hoppas på Keolis

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag hoppas på att Västanhede Trafik fortsätter i Avesta och Hedemora/Säter.
Har hört det finns förare som tänker sluta om det blir Nobina igen.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 12:05:15 PM
Nej.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/all-busstrafik-i-dalarna-nu-ute-pa-anbud/

"Prov kan förekomma under avtalstiden, på Dalatrafiks initiativ och bekostnad", undrar om man har för avsikt att prova bussar med släp, för att få bort toppar i rusningstrafik, man har ju sneglat lite på länder som tillämpar denna lösning ?

Lars-Håkan_E

Drivmedel och dubbeldäckare är väl några av tankarna, släpbussar är lite svårare att hantera som prov.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2013, 22:48:12 PM
Drivmedel och dubbeldäckare är väl några av tankarna, släpbussar är lite svårare att hantera som prov.

Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ?  ???

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 22:36:18 PM
Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ?  ???
Är väl inget sagt om vad för prov utan att prov "kan" bli aktuellt.

Fikman

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 22:36:18 PM
Vilken linje i Dalarna skulle vara aktuell för Dubbeldäckare ? Falun - Borlänge ? Där går ju redan 10 minuters trafik, räcker inte det ?  ???

Skulle kunna tänka mig Mora-Falun och Borlänge-Avesta.
Sen kanske dom vill pröva Mora-Sälen vintertid

1896

Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.

Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig.  8)


MrH

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.

Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig.  8)



???

/MrH

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.

Fast jag kände mig väldigt utnyttjad efter förra upphandlingen, så det kanske är lika bra att inte bry sig.  8)

Tyvärr för Nobinas del ja :-) den trafiken hade man helt klart velat slippa, många 100 tals miljoner i sjön.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 april 2013, 11:18:17 AM
Skulle det vara så att Dalatrafik tar av Nobina trafiken i denna upphandling, då har Dalatrafik inte fattat något av vad jag sa åt dom inför förra upphandlingen, och då lyssnade man, så isf har jag bara att börja om från början igen.

"Tar av Nobina trafiken"? Som Lars-Håkan skriver vill Nobina idag säkerligen gärna slippa dagens avtal. Sen återstår det att se vem som vinner. Förhoppningsvis tar Dalatrafik ett bra bud, som inte nödvändigtvis är det lägsta. KR Trafik+Together, Nettbuss och Centrala Buss Jämtland Härjedalen är tre tänkbara företag som kan vara nyfikna på Dalarna. Givetvis kan huvudmannen inte välja Nobina enbart pga av gamla traditioner till GDG och Wasatrafik.

Hur som helst har en operatör som trafikhuvudmannen inte varit helt nöjd med, ofta rätt svårt att stanna kvar genom att åter vinna ett anbud. Jämför med Keolis i Norrtälje och Veolia i Kronoberg. Det kan vara så att denna historia upprepas för Nobina i Dalarna.

Wetjo

Enligt byskvaller är det ett nytt datum satt för inlämning av anbud...
Omkring den 10/5 påstås det. Någon med insyn som vet?
Orsaken ska vara att nya förutsättningar kommit in i underlaget för Falun-Borlängekontraktet.

1896

Citat från: MrH skrivet 07 april 2013, 22:30:18 PM
???

/MrH

The power of Kung Vasa.  8)

Citat från: Wetjo skrivet 08 april 2013, 13:31:27 PM
Enligt byskvaller är det ett nytt datum satt för inlämning av anbud...
Omkring den 10/5 påstås det. Någon med insyn som vet?
Orsaken ska vara att nya förutsättningar kommit in i underlaget för Falun-Borlängekontraktet.


Enligt Dalatrafiks hemsida vill man ha ett anbudsalternativ med biogas, inlämningsdatum är nu satt till den 7 Maj, min födelsedag.  ;D

Ersa

"Bussbranschens Riksförbund, BR, är kritisk till den upphandling av busstrafik som Dalatrafik just nu håller på att genomföra. BR kritiserar Dalatrafik för att strunta i branschens gemensamma avtalsrekommendationer. Det riskerar att göra trafiken onödigt dyr, hävdar BR."

http://www.bussmagasinet.se/2013/04/bussbranschen-kritisk-mot-dalatrafik/

Lars-Håkan_E

Ja att förbehålla sig rätten att minska antalet dim fordon utan vidare ersättning kan ju innebära i värsta fall konkurs för en mindre entreprenör utan möjlighet att omplacera till andra län/avtal.

Den risken måste man då prissätta och den påverkar priset, eller så chansar man vilket kan få förödande resultat.