Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 12 januari 2013, 08:04:28 AM
I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...

Japp
Det stämmer att dom har för avsikt att upphandla all trafik och att anbudet kommer ut snart, för att teckna kontrakt med operatör skiftet juni/juli 13 med trafikstart 1-07/14
Det jag har hör är att dom vill blanda in taxi för att komplitera resa från större linjerna på kvällar, som exempel 70 Falun-Mora kvällstur så kommer du inte vidare om du ska till Furudal på kvällen. Det dom vill få till är att en taxi möter på kvällen och kör kompletteringstrafiks med den resenären, sen hur dom ska få det att fungera i verkligheten återstår att se.

allan 99

Citat från: Wetjo skrivet 12 januari 2013, 08:04:28 AM
I slutet av januari släpps anbudshandlingarna för Dalarna.
Det kommer att bli många intressenter gissar jag.
Vad jag förstår kommer ALL trafik att upphandlas. Dvs även skolskjuts, färdtjänst osv...
Besked väntas i juni. Spännande...
Det nya avtalet träder i kraft 2014 - 07, tror jag...
vad menar du ?? ;)
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Lars-Håkan_E

Med tanke på att man lyckas "tajma" tre närliggande län samtidigt så är det frågan om hur många intressenter det blir i verkligheten, de flesta har inte vare sig tid eller personal att hänga med på alla.
Det är väl förutom Dalarna även Västernorrland och sannolikt även Hälsingland som kommer att konkurrera om intresset.


Ersa

Är man återigen ute efter en enda stor operatör för all trafik?

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2013, 18:21:42 PM
Är man återigen ute efter en enda stor operatör för all trafik?

delat i 6 områden

Bussmicke

100% nytt från sommaren 2014...
Jobbigt, har Västerdalarna kvar att fota...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2013, 11:55:11 AM
100% nytt från sommaren 2014...
Jobbigt, har Västerdalarna kvar att fota...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Om infon i länkade artiklen stämmer så är det ju maxålder 14år och snittålder 7år på fordonen så det blir nog mest begagnat i Dalarna. Att någon skulle satsa på 100% nytt är nog ganska osannolikt då man efter 7år för börja byta ut fordonen trots att de bara har uppnått halva maxåldern.

Fikman

Citat från: Jo skrivet 27 januari 2013, 18:34:15 PM
Om infon i länkade artiklen stämmer så är det ju maxålder 14år och snittålder 7år på fordonen så det blir nog mest begagnat i Dalarna. Att någon skulle satsa på 100% nytt är nog ganska osannolikt då man efter 7år för börja byta ut fordonen trots att de bara har uppnått halva maxåldern.

Ålderskraven stämmer, har läst lite av anbudet.
Blir spännande se vem som får det, risken är väll tyvärr nån av dom större för dom har lite halv nya bussar å sätta in och kan få ner kostnaderna på de viset

Ersa

Dalarna ligger tillräckligt nära Mälardalen för att de stora ska vara intresserade, men även KR Trafik var under förra upphandlingen intresserade, och kom väl tvåa efter Nobina om jag minns rätt.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2013, 22:30:12 PM
Dalarna ligger tillräckligt nära Mälardalen för att de stora ska vara intresserade, men även KR Trafik var under förra upphandlingen intresserade, och kom väl tvåa efter Nobina om jag minns rätt.

Och det är högst troligt att man kommer att vara med i leken igen. Geografiskt ligger Dalarna bra till. Men det är klart- två stora upphandlingar samtidigt (Hälsingland + Dalarna) kräver också mycket jobb. Vi får spekulera några månader till helt enkelt!  ;D

/MrH

Bussmicke

Jag hoppas på Keolis

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa