Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Tja, det är inte så mycket bättre med utrymme där heller.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olle

Men 101 lär väl bara gå vid evenemang på nya arenan ?
Och kanske bara i riktning mot Mörby ?

Ersa

Citat från: Nico skrivet 10 oktober 2012, 18:51:35 PM
Tja, det är inte så mycket bättre med utrymme där heller.  ;)

Och en omstigningsstation vid Arninge verkar dessvärre vara långt borta...

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2012, 21:19:06 PM
Och en omstigningsstation vid Arninge verkar dessvärre vara långt borta...

Hur skulle det avlasta Mörby?

Hur som helst kommer evenemangslinjerna inte gå då det är fullt rusningstryck på terminalen vid Mörby stn, även om trafiken på 178 kommer utökas.

P.Ek

Citat från: Karsten skrivet 10 oktober 2012, 21:42:01 PM
Hur skulle det avlasta Mörby?

Hur som helst kommer evenemangslinjerna inte gå då det är fullt rusningstryck på terminalen vid Mörby stn, även om trafiken på 178 kommer utökas.

Skulle tro att Ersa menar att det skulle avlasta Danderyds sjukhus.

Karsten

Citat från: P.Ek skrivet 13 oktober 2012, 15:08:51 PM
Skulle tro att Ersa menar att det skulle avlasta Danderyds sjukhus.

Fast det förstår jag inte riktigt heller. Skulle de som idag byter från buss till T-bana vid Danderyds sjukhus helt plötsligt få sin målpunkt i Arninge?

at1981

Hej!


Kommunikationerna till köpcentrumet i Arninge från Roslagen borde bli bättre än vad de är idag :).

Linje 625 borde gå oftare då den dessutom passerar Arninge och 625X är en ny linje (föreslår jag) som tar över alla
kortturer Rimbo - Stockholm och omvänt som idag utgörs av linje 639. Smidigt byte mellan 625 och 676 kan ske t.ex. vid Brottby trp.
där gångavstånden inte behöver bli så långa.

Linje 434 är en linje där samtliga turer körs till/från Vindö, förr hade den även Byns gård som slutstation. På samma sätt kan linje 639
minska på antalet linjevarianter :). Så linje 639 har alltid Hallstavik som sydligaste slutstation så att säga i riktning från Stockholm :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Hej!

Ang. Värmdö har jag bara via en på Värmdö kommun som har kontakter med SL i sin tur, att det utlovas fler turer på linje 436 och 440. :)

--- (Vad vet / tror ni läsare här på forumet)
* Kommer den kommande tabell ha uppehåll över sommaren om SL ändå får för sig att ha separat tidtabell, då årstabellen gäller t.o.m. midsommar 2013 och fr.o.m. mitten på augusti 2013 igen?

* Det brukar ofta vara tendens att flytta turer enstaka minuter hit eller dit några/flera minuter mellan sommar- och vintertidtabell. Jag hoppas att SL kör med årstabell bokstavligt talat
för att minimera skillnaderna. Vissa linjer har fler turer / andra färre turer och det hoppas jag löses med hjälp av anmärkningar i tidtabellen så att allt finns samlat på samma ställe.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 13 oktober 2012, 16:49:53 PM
Fast det förstår jag inte riktigt heller. Skulle de som idag byter från buss till T-bana vid Danderyds sjukhus helt plötsligt få sin målpunkt i Arninge?

Jag ser inte helheten heller. Jag vet bara att det tjatas om olika "Arningelösningar" bland planerare och politiker.

Karsten

Jag tror nog den enklaste lösningen är en motorvägshållplats på E18, och så småningom en station för Roslagsbanan på samma plats. På så vis kan man slippa den långsamma omvägen för 621, 625 och 626 genom Arninge, och samtidigt få möjlighet att angöra Arninge med de linjer som idag dammar förbi på motorvägen. Utmaningen är att få 670 och 680 att trafikera Arninge utan alltför långt tidspåslag.

Delfinen76

Apropå 182an som bara kommer gå på vardagar framm till 19. Tur att dom har 181 kvar. Domm når ju gröna linjen i Skarpnäck och Farsta C. Det är så jag tror SL har tänkt. Dom som åker in till stan åker ju med 188 till Gullmarsplan.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Nico

Tja, vem vet. Mina egna minnen från linje 182 var att det var en ganska trist linje att köra och förutom under peaken så var det inte så att man behövde oroa sig för ståplatser. Man har även diverse linjer att tillgå om man bor så till att det inte är alltför långt till Norra Sköndal.

Rent allmänt så kommer väl den 9/12 att innebära en hel del förstärkningar/utökad turtäthet på många tunga linjer, både inom och utom tullarna och ut i förorterna. Flera tunga förortslinjer sägs få ganska täta avgångar under peaktid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: krister.ekberg skrivet 14 oktober 2012, 14:59:22 PM
Apropå 182an som bara kommer gå på vardagar framm till 19. Tur att dom har 181 kvar. Domm når ju gröna linjen i Skarpnäck och Farsta C. Det är så jag tror SL har tänkt. Dom som åker in till stan åker ju med 188 till Gullmarsplan.

Huvuddelen bakom förändringen får väl förklaras i att grenstationerna (alltså där det bara går en tunnelbanelinje) i tunnelbanensystemet fungerar rätt dåligt både som bytespunkt (för resenärerna) och utifrån effektivitetssynpunkt (för SL, bussbolaget); små förseningar gör att man lätt missar anslutningen och även om det blir få vagnkilometrar, så blir det bir väldigt mycket reglertid. När tidsskillnaden är så liten att köra från Gullmarsplan, blir det så pass mycket ökad effektivitet och bättre bytesmöjligheter för resenärerna att kostnaden egentligen bara ligger i att antalet vagnkilometrar ökar något. Nu har man ju också kört 188 på dagtid under något år och lär väl se att flertalet resenärer väljer den vägen istället för att åka till Hökarängen.

182 har under dagtid vid 20-minuterstrafik (såvida man inte haft möjlighet att merutnyttja bussarna/förarna) 27 minuters reglertid och 33 minuters körtid. Vid motsvarande turäthet från Gullmarsplan med 188, så räcker det fortfarande med två fordon men man får en utnyttjadegrad på 15-minuters reglertid per timme och 45-minuters körtid. Att inte den obligatoriska 10-minuterspausen hinns med i schemat, klarar man ändå av att få in genom att vagnar/förare kan merutnyttjas med andra linjer vid Gullmarsplan på ett helt annat sätt och tidtabellen kan läggas när det passar i förhållande till andra turer, snarare än tunnelbanans avgångstider (som det ju passar med ändå vid Gullmarsplan).

Med visst är det bra att man har kvar tvärförbindelserna och 182 gick ju tidigare också till Farsta - men sedan lade man ju om 181 dit istället. Hökarängen är väl också i den bemärkelsen en station som få har som slutmål; de flesta som åkt dit har väl ändå varit på väg till stan eller Farsta Centrum.

Delfinen76

Linje 56 förlängs till Moa Mårtessons Torg i Linhagen!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

Citat från: krister.ekberg skrivet 16 oktober 2012, 13:25:45 PM
Linje 56 förlängs till Moa Mårtessons Torg i Linhagen!

Tack för infon! :)

Är det någon som vet vad man ska lägga till/ta bort i adressfältet till SLs tidtabeller när de kommer ut?