Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Någon som vet några förändringar som sker vid tidtabellsskiftet? Skriv gärna här! :)


//P.Ek :)

Ted Selander

Linje 188 (Sköndalsbro - Gullmarsplan) blir heldagslinje (trafik alla dagar ca kl. 5-24 + helgnätter) på bekostnad av anrika anslutningslinje 182 (Sköndalsbro - Hökarängen). Här blir det kvar trafik M-F fram till kl. 19.

Andreas91

Visst, det är ingen förändring som direkt påverkar SLs busstrafik, men är det inte i december som pendeln tar över från Upptåget på sträckan Upplands Väsby - Uppsala? När skedde senaste förlängningen? Var det till Bålsta i början av 2000-talet?

Omnilasse

Jag förmodar också (har inte hört något annat), att de planerade förändringarna av busslinjenätet i Södertälje blir av. Huvuddelen är väl den nya sydexpressen och att 753 läggs om till Ronna och 751 tilll Hovsjö (753:ans väg) samt att de då också är tänkta som stomlinjer, med lite snabbare linjedragning + lite andra förändringar. Rätt bra lösning i mitt tycke.

Ja, här är en karta från samrådsförslaget:
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Stad%20milj%c3%b6%20o%20boende/nyheter/LT_T%c3%a4tortslinjer_f%c3%b6rslaget_110511.pdf

MGA

Citat från: Omnilasse skrivet 20 september 2012, 09:21:43 AM
Jag förmodar också (har inte hört något annat), att de planerade förändringarna av busslinjenätet i Södertälje blir av. Huvuddelen är väl den nya sydexpressen och att 753 läggs om till Ronna och 751 tilll Hovsjö (753:ans väg) samt att de då också är tänkta som stomlinjer, med lite snabbare linjedragning + lite andra förändringar. Rätt bra lösning i mitt tycke.

Ja, här är en karta från samrådsförslaget:
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Stad%20milj%c3%b6%20o%20boende/nyheter/LT_T%c3%a4tortslinjer_f%c3%b6rslaget_110511.pdf

Södertälje kommer få lite ändringar men inte dessa än. Först ev 2016 blir det stomlinjer i Södertälje.

P.Ek

Tack alla för info om förändringar! :)

Citat från: Ted S skrivet 19 september 2012, 18:45:05 PM
Linje 188 (Sköndalsbro - Gullmarsplan) blir heldagslinje (trafik alla dagar ca kl. 5-24 + helgnätter) på bekostnad av anrika anslutningslinje 182 (Sköndalsbro - Hökarängen). Här blir det kvar trafik M-F fram till kl. 19.
Kommer 182 bara gå M-F fram till 19? Hur ska resenärer som kommer från Hökarängen och tunnelbanan ta sig till Sköndal då inte linje 182 går?

Citat från: Andreas91 skrivet 20 september 2012, 08:20:14 AM
Visst, det är ingen förändring som direkt påverkar SLs busstrafik, men är det inte i december som pendeln tar över från Upptåget på sträckan Upplands Väsby - Uppsala? När skedde senaste förlängningen? Var det till Bålsta i början av 2000-talet?
Spännande! Har letat på sl.se efter mer info men inte hittat nåt...

Citat från: Omnilasse skrivet 20 september 2012, 09:21:43 AM
Jag förmodar också (har inte hört något annat), att de planerade förändringarna av busslinjenätet i Södertälje blir av. Huvuddelen är väl den nya sydexpressen och att 753 läggs om till Ronna och 751 tilll Hovsjö (753:ans väg) samt att de då också är tänkta som stomlinjer, med lite snabbare linjedragning + lite andra förändringar. Rätt bra lösning i mitt tycke.

Ja, här är en karta från samrådsförslaget:
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Stad%20milj%c3%b6%20o%20boende/nyheter/LT_T%c3%a4tortslinjer_f%c3%b6rslaget_110511.pdf
Citat från: MGA skrivet 21 september 2012, 05:11:27 AM
Södertälje kommer få lite ändringar men inte dessa än. Först ev 2016 blir det stomlinjer i Södertälje.
Intressant! Vet MGA vilka förändringar som kommer ske i december i Södertälje?

niclas h

Citat från: Andreas91 skrivet 20 september 2012, 08:20:14 AM
Visst, det är ingen förändring som direkt påverkar SLs busstrafik, men är det inte i december som pendeln tar över från Upptåget på sträckan Upplands Väsby - Uppsala? När skedde senaste förlängningen? Var det till Bålsta i början av 2000-talet?

hej sl penden börjar gå 9 december uppsala ,knivsta arlanda till älvsjö / tumba

knivstation får en hiss i början av årskiftet.

P.Ek

Citat från: niclas h skrivet 21 september 2012, 20:39:28 PM
hej sl penden börjar gå 9 december uppsala ,knivsta arlanda till älvsjö / tumba

knivstation får en hiss i början av årskiftet.

Tack för info!

Kommer det ske fler förändringar i SL-trafiken?

J_S

Linje 154 kommer att finnas from december tabellen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Södra halvan av linje 152, som alltså delas vid Liljeholmen. Dålig regularitet pga. att Essingeleden trafikeras är orsaken.

Jacob

Varför börjar nya tidtabellen en söndag? Hade det inte varit enklare att börja en måndag med SL-pendeln?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Tja, ibland kan det det vara enklare med en dag då trafiken inte är så omfattande. Ska jag vara ärlig sedan så vet jag faktiskt inte om det är den 9/12 på morgonen eller natten mot måndag.

I övrigt är inte detta något som enbart berör SL utan detta är en harmoniering till Europa då det vid denna tidpunkt kommer att ske ändringar överallt. Från lokalbussar vidare till tunnelbanor, spårvagnar, pendeltåg, regionaltrafik och fjärrtåg från Haparanda till Palermo och Lissabon till Tallin eller något i den vägen...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Tack för nyheten om linje 154 :)

Kommer 152 köras av Råsta och 154 av Sydväst då?

Ted Selander