Nu börjar det närma sig... [SL Access]

Startat av Carl Eric, 20 januari 2012, 14:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

...införande av reskassa även i SL-trafiken!

Igår var jag och åkte lite i Stockholm City och på en accessmaskin hittade jag tre knappar som jag inte sett tidigare!



Vi får se när de tas i bruk och hur de används, men det verkar helt klart som att det är någonting på gång nu!

(Snäll, låt oss skippa gnället om att SL ligger efter i utvecklingen, vi vet det redan!)


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

J0han

Vi ligger inte efter, Vi har bara inte behövt använda det :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.689695,18.450054


J0han

Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2012, 14:27:59 PM
Jooohooooo  ;D

Vaddå så du tycker "skämsaremsan" inte uppfyller dina förväntningar ?  ;D

Andy

Citat från: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 14:03:34 PM
...införande av reskassa även i SL-trafiken!

Igår var jag och åkte lite i Stockholm City och på en accessmaskin hittade jag tre knappar som jag inte sett tidigare!

...

Vi får se när de tas i bruk och hur de används, men det verkar helt klart som att det är någonting på gång nu!

(Snäll, låt oss skippa gnället om att SL ligger efter i utvecklingen, vi vet det redan!)


MVH Carl Eric
Alla verkar vara så fantastiskt positiva till reskassan på Access-kort. På vilka sätt blir det en reell förbättring (alltså inte "modern känsla", och dyl.) jämfört med remsa och stämpel?

Visering i spärrar går fortare om man redan har sin biljett i Accesskortet. Har man inte det, måste man forfarande köpa den i en automat först, så om det inte är kö till spärrluckan går det fortare att låta expeditören stämpla, om det är resans första etapp.

Jag ser dock många klara nackdelar: Accesskortet klarar bara ett fåtal biljetter samtidigt, och jag tror inte att flera kan dela på ett kort, vilket man kan med en remsa. Med andra ord kan inte någon betala för någon annan, om man inte har flera kort på sig.

Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Krångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.

Tonniiie

Citat från: Johan Ek skrivet 20 januari 2012, 16:37:28 PM
Vaddå så du tycker "skämsaremsan" inte uppfyller dina förväntningar ?  ;D

Jojo är ju bara underbart! Fast jag tycker faktiskt mer om Stockholms system om jag ska vara ärlig. Det är smidigt och går fort tycker jag.
Det vara bara lite för att gå mot vinden :)

J0han

Citat från: Tonnie skrivet 20 januari 2012, 17:42:15 PM
Jojo är ju bara underbart! Fast jag tycker faktiskt mer om Stockholms system om jag ska vara ärlig. Det är smidigt och går fort tycker jag.
Det vara bara lite för att gå mot vinden :)

Ja, reskassa i skåne tyckte inte jag fungerade så bra, lite svårt att veta när man ska läsa kortet tex, får hoppas SL gör det bättre :)

Carl Eric

Jag tycker att systemet med stämplar känns väldigt "förgånget" och nu när SL faktiskt har valt att satsa pengar på att utveckla ett system så tycker jag att det är bra att det kommer igång tillslut!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: Carl Eric skrivet 20 januari 2012, 18:51:53 PM
Jag tycker att systemet med stämplar känns väldigt "förgånget" och nu när SL faktiskt har valt att satsa pengar på att utveckla ett system så tycker jag att det är bra att det kommer igång tillslut!
Så bara för att man plöjt ner otaliga miljoner i en lösning som inte innebär en förbättring jämfört med befintligt system, så ska man ändå använda den nya lösningen för att pengarna inte ska ha varit förgäves? Det är mycket irrationellt, men tyvärr alltför vanligt när det handlar om prestigefyllda projekt.

Om stämpel-systemet funkar bättre än det nya systemet tycker inte jag att man kan kalla stämpeln för "förgången".

Carl Eric

Citat från: Andy skrivet 22 januari 2012, 10:46:53 AM
Så bara för att man plöjt ner otaliga miljoner i en lösning som inte innebär en förbättring jämfört med befintligt system, så ska man ändå använda den nya lösningen för att pengarna inte ska ha varit förgäves? Det är mycket irrationellt, men tyvärr alltför vanligt när det handlar om prestigefyllda projekt.

Om stämpel-systemet funkar bättre än det nya systemet tycker inte jag att man kan kalla stämpeln för "förgången".

Man kan inte vara överrens om allting, men tänk dig själv. I nästan alla län i Sverige kan man ladda på pengar på ett kort som smidigt ryms i plånboken. På samma kort kan man även köpa en biljett för en längre period om man vill det.

I Stockholm hugger vi ned skog för att kunna trycka upp pappersbitar som går sönder och som tappas och glöms bort. Till det måste alla som jobbar i kollektivtrafiken ha med sig klumpiga metallbitar med kladdigt bläck som måste ställas fram varje kvart. Oekonomiskt och omiljövänligt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

#10
Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PM
Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Här har du helt klart en poäng. Jag har varit med om byten från gamla pappersbiljetter till plastkort i både Jämtland och Västerbottens landsbygd (januari 2001) samt Umeå tätort (april-juni 2007) och på alla dessa ställen har de största konflikterna och de största irritationerna handlat om just detta. Att folk inte har koll på saldot på kortet sitt, och blir arga när kortet visar sig vara tomt.

Detta "löser" man idag med ett enda sätt i norr: Med att köpa en billig och tidsödande enkelbiljett med bankkort ombord på bussen, vilket gör bussen rejält försenad. I Stockholms län blir det väl att knappa in en sms-biljett på mobilen medan man hejdar bussen från att komma iväg.

Trots att jag började köra i princip i samband med att chipkorten kom i norr, så måste jag erkänna att SL:s remsor och det gamla Prodatasystemet som fanns i norr innan chipkorten kom alltid har varit snabbare och effektivare rent tidsmässigt. Dessutom enkelt för alla resenärer att förstå. Det finns t.om. folk i Östersunds tätort som idag förespråkar att i nutid 2012 införa remsor och stämplar i stadens tätortstrafik istället för de "krångliga" chipkorten som leder till alla dagens enkelbiljetter och lokalmediadebatten om förseningar (som varit uppe i länkform här i forumet förr).

Andy

Citat från: Carl Eric skrivet 22 januari 2012, 12:55:49 PM
I Stockholm hugger vi ned skog för att kunna trycka upp pappersbitar som går sönder och som tappas och glöms bort. Till det måste alla som jobbar i kollektivtrafiken ha med sig klumpiga metallbitar med kladdigt bläck som måste ställas fram varje kvart. Oekonomiskt och omiljövänligt!
Jag tror att du silar mygg och sväljer kameler nu. Jag tror att miljöbelastningen av pappersremsorna, bläcket och stämplarna är betydligt mindre än plastkorten med inbyggd elektronik, biljettmaskiner, strömförsörjning, kablar, etc. Korten är gjorda av plast (olja) och innehåller elektroniska kretsar som när de slängs i soporna kan frigöra farliga metaller i naturen. Undrar hur lång medianlivslängd Accesskorten har? 4 månader? 6? Jag gissar. Lägg till strömmen alla biljettmaskiner drar.

Om nu reskassa på SL Access är mer ekonomiskt än remsor, undrar hur länge man måste ha det i drift för att ha tjänat in de enorma mängder pengar som investerats?


buskörare

I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?

Carl Eric

Citat från: Andy skrivet 22 januari 2012, 17:53:37 PM
Jag tror att du silar mygg och sväljer kameler nu. Jag tror att miljöbelastningen av pappersremsorna, bläcket och stämplarna är betydligt mindre än plastkorten med inbyggd elektronik, biljettmaskiner, strömförsörjning, kablar, etc. Korten är gjorda av plast (olja) och innehåller elektroniska kretsar som när de slängs i soporna kan frigöra farliga metaller i naturen. Undrar hur lång medianlivslängd Accesskorten har? 4 månader? 6? Jag gissar. Lägg till strömmen alla biljettmaskiner drar.

Om nu reskassa på SL Access är mer ekonomiskt än remsor, undrar hur länge man måste ha det i drift för att ha tjänat in de enorma mängder pengar som investerats?

Okej, jag kan hålla med om att det inte var några bra argument. Men jag hoppas att du läser vad buskörare skrev nedan:

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
I Örebro hade vi ju Rabattkortet. Användes flitigt där och är hur smidigt som helst. Angående giltighetstid på kortet så lär man väl se det när man "aktiverar" biljetten.

Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?

På vissa ställen fungerar det rätt bra. Oftast är det förortspendlare som har bra koll på saldot på sitt chipkort. Det har alltid fungerat hyfsat på sträckor som Östersund - Brunflo, Umeå - Vännäs, Umeå - Sävar osv. Där skrev gamla tanter upp antal kvarvarande kr (Jämtland) och kvarvarande resor (Västerbotten) på lappar, i små anteckningsböcker osv. Men något händer uppenbarligen när det gäller ren stadstrafik där folk åker kors och tvärs. Inne i Östersunds och Umeås stadstrafik blir det genast krångligare, med flera sura diskussioner med föraren som följd. Därefter alltid ett köp av dessa tidsödande enkelbiljetter.
Jag tycker också att det är rätt enkelt att hålla koll på saldot, men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att många resenärer bevisligen har problem med ej tidsbundna chipkort i stadstrafik, även när det bara är en enda zon. Blandar man dessutom in SL:s tre zoner blir det inte enklare.

Jag gillar din liknelse med bankkortet dock. En dellösning vore ju att ha kortläsare på många olika ställen, där folk kan visa upp sitt Accesskort för att se saldot/giltighetstiden på en tydlig skärm. Samt att man skulle registrera sitt kort på SL.se och sedan logga in på hemsidan för att se sitt saldo. Men det sistnämnda vill många inte, då de känner att SL övervakar deras resande.