Nu börjar det närma sig... [SL Access]

Startat av Carl Eric, 20 januari 2012, 14:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rojje

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2012, 10:53:09 AM
Alla våra frågor får nog svar i nästa SL-taxehandbok. I dagens senaste version (från 2011?) är ju remskortet ju inte alls med. Tills dess får vi räkna med att det är lite ovant i början, men det lär nog ordna sig efter ett tag.

Den senaste har redan kommit ut med giltighetstid fr.o.m 2012 11 april, i pappersformat och som pdf-fil om man vill.

bjorn_k

Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 11:49:39 AM
Prioriteringen var väl i fallande ordning, biljett med längst giltighetstid används/aktiveras först:

* Årsbiljett
* Säsongsbiljett
* 90-dagarsbiljett
* osv
* sist Reskassan

Vill man av någon anledning använda Reskassan först fick man göra som du sade, be föraren om hjälp.
Titta! Nånting som är lika! :-P

Jag tänker att det hade vart enklare att strunta helt i "standardresa" och haft knapparna 1-2-3 som 1zon-2zon-3zonresa? Tänker jag fel då, kanske missat nånting totalt?


På ajFån

bjorn_k

Citat Ur taxehandboken:

Om resenären däremot utökar resan från två eller tre kuponger till fyra kuponger eller fler får resenären åka i en eller två extra zoner och får tiden utökad till 120 minuter från tidpunkten då resan påbörjades

:slut citat

Betyder det då att man som förare inte behöver blanda sig i, utan giltighetstiden blir ändå 120 minuter? Inte som någon hade fått höra att det blev 75 minuter om resenären själv utökade till fyra eller fler...


På ajFån

Rojje

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 12:06:44 PM
Citat Ur taxehandboken:

Om resenären däremot utökar resan från två eller tre kuponger till fyra kuponger eller fler får resenären åka i en eller två extra zoner och får tiden utökad till 120 minuter från tidpunkten då resan påbörjades

:slut citat

Betyder det då att man som förare inte behöver blanda sig i, utan giltighetstiden blir ändå 120 minuter? Inte som någon hade fått höra att det blev 75 minuter om resenären själv utökade till fyra eller fler...


På ajFån

Ja, jag hörde också det sista, att precis som idag måste man begära hjälp från föraren med köp av fyra kuponger från start för att få 120 minuters giltighet.

Men nu säger taxehandboken en annan sak. Taxehandboken bör vara det korrekta tills annan information från SL kommer ut. 

yngrot

Låter som krångligt värre detta . På Hajen som vi har i Västtrafik är det enklare med det ni kallar reskassa hos oss kontoladdning åker man över zongräns = kommungräns trycker resenären på +knapp sen på med kort vid avstigning visa upp kort vid byte + på nästa buss sen på med kort och visa upp vid avstigning.. Sen att många inte fattat/struntar i + knapp är en annan femma 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 29 april 2012, 19:53:44 PM
Låter som krångligt värre detta . På Hajen som vi har i Västtrafik är det enklare med det ni kallar reskassa hos oss kontoladdning åker man över zongräns = kommungräns trycker resenären på +knapp sen på med kort vid avstigning visa upp kort vid byte + på nästa buss sen på med kort och visa upp vid avstigning.. Sen att många inte fattat/struntar i + knapp är en annan femma

Precis, det finns vissa fördelar med check-in/check-ut-system. Framförallt att man inte behöver hålla reda på exakt var alla zongränser går och det blir dessutom förhållandevis enkelt att lägga till en kontoresa för den del av resan som går utanför periodkortet man har. Det sköter liksom sig självt, inget man behöver sätta sig in i.

En annan variant är ju den som länen i Sydtaxan har, där man redan från början talar om till vilken zon man vill åka. Det är också ganska bra på det sättet att man behöver ändå inte veta exakt hur många zoner det är dit, det räknar maskinen ut själv, men man måste veta vilken zon man vill åka till.

SL har ju sedan tidigare en tredje variant av detta, en logik där man inte talar om till vilken zon man vill åka, utan hur många "kuponger" man vill "stämpla", dvs egentligen hur många zoner man kommer att åka genom till resans mål. Ungefär som gamla Göteborg/GLAB alltså. Mot den bakgrunden kanske denna lösningen med Access ändå blir det vettigaste för vana SL-resenärer. Det kan däremot bli lite knöligt för besökare, men givetvis inte ohanterbart.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

MartinMartin

Ja, då är det hel igång då och vi kan glömma allt prat om att standardresan anges i någon zon.
Jag laddade ett access-kort idag och man anger bara antal kuponger som standard, inget annat !!

Rojje

Citat från: MartinMartin skrivet 15 maj 2012, 19:16:42 PM
Ja, då är det hel igång då och vi kan glömma allt prat om att standardresan anges i någon zon.
Jag laddade ett access-kort idag och man anger bara antal kuponger som standard, inget annat !!

Check! Då skall berörd instruktör få veta att den information han delgivits tyvärr var felaktig. Det roliga är ändå att då vi testade på maskinerna gav resultatet stöd för det han sa.  ???

Ersa


Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Jag kan nu bekräfta att "Reskassan" inte kommer att vara giltig på SL-linje 677 mellan Långhundra-Åby vägskäl och Uppsala. Det betyder att ett UL-sms (ULV1 eller ULU1 till 72472) kommer att bli den enda giltiga enkelbiljetten. För Knivsta kommun har ju sitt undantag som gör att resor mellan Uppsala och Långhundra räknas som inom zon 1.

Däremot borde reskassekort bli fullt giltiga för resor Åby-Arlanda. Detta då en resa Norrtälje-Arlanda räknas som resa inom den enda SL-zonen C. Frågan är om UL-vagnarna på 806:an får de mindre SL-kortläsarna utan knappar. Det fullt fungerande underentreprenörskapet i Knutby kan ju tänkas underlätta för samma två bussar som alltid går på 806.

bjorn_k

Det finns ju också möjlighet att klara sig utan reskassekort mellan Nt - Ua. Dyrt visserligen men funktionellt.

SMS-biljetten ULSL till 72472

Men hur kommer det sig att standardzon är borttaget (iaf enligt ovanstående inlägg)? För att det klagats?


På ajFån

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:13:40 PM
KanalSL på Youtube:
"Så här funkar reskassan"

http://www.youtube.com/watch?v=2xlE_1a4lyk
Tur att dom förklarade så utförligt hur man minskar/ökar sin standardresa :-P


På ajFån

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 17 maj 2012, 20:58:49 PM
Tur att dom förklarade så utförligt hur man minskar/ökar sin standardresa :-P

Javisst. Speciellt den rätt viktiga delen att resenären måste hålla nere knappen 1, 2 eller 3 i någon sekunder, för bekräftelse med siffran 1, 2 eller 3 i displayen... för att först därefter visera kortet.

J0han

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2012, 20:48:17 PM
Jag kan nu bekräfta att "Reskassan" inte kommer att vara giltig på SL-linje 677 mellan Långhundra-Åby vägskäl och Uppsala. Det betyder att ett UL-sms (ULV1 eller ULU1 till 72472) kommer att bli den enda giltiga enkelbiljetten. För Knivsta kommun har ju sitt undantag som gör att resor mellan Uppsala och Långhundra räknas som inom zon 1.

Däremot borde reskassekort bli fullt giltiga för resor Åby-Arlanda. Detta då en resa Norrtälje-Arlanda räknas som resa inom den enda SL-zonen C. Frågan är om UL-vagnarna på 806:an får de mindre SL-kortläsarna utan knappar. Det fullt fungerande underentreprenörskapet i Knutby kan ju tänkas underlätta för samma två bussar som alltid går på 806.

Märkligt för till mig sa dom att det skulle fungera med reskassa till Uppsala med 677, med tanke på att man kan göra en "Ny" biljett med upp till 8kuponger

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 19 maj 2012, 00:03:21 AM
Märkligt för till mig sa dom att det skulle fungera med reskassa till Uppsala med 677, med tanke på att man kan göra en "Ny" biljett med upp till 8kuponger

Fungera rent tekniskt: Ja
Tillåtet betalmedel: Nej

Man kan både i teorin och praktiken att kunna betala med 6 st kuponger med reskassan (vilket kräver assistans av föraren). Men en sådan betalning är i denna stund ännu inte godkänd av SL & UL, och kommer därmed att leder till en kontrollavgift på 1200 kr vid biljettkontroll. Detta enligt utbildarna i Norrtälje, som varit noga med att ställa olika frågor om 677:an till SL.