Nu börjar det närma sig... [SL Access]

Startat av Carl Eric, 20 januari 2012, 14:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: aos773 skrivet 27 januari 2012, 03:59:30 AM
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli.

Taxezoner har du i väldigt många städer o regioner runt om i världen, så det tror jag inte är ett dugg svårförklarat.

Rojje

Citat från: MartinMartin skrivet 26 januari 2012, 14:41:46 PM
Klart att resenären föredrar remsan, där kan du ju passera utan att betala rätt avgift, få rätt tid osv.
Med Accessen så blir du ju debiterad en ny resa efter 60 minuter, med remsan kan du få en halvtimme för mycket redan från
början och sen kan du nog oftast komma på även 1 timme och 10 minuter efter stämplad tid.

Detta är bestämt: två till tre kuponger - 75 minuter, fyra kuponger - 120 minuter.

bjorn_k

Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ykaamc

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 21:18:44 PM
Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...

Sånt fusk har ju satts i vana pga att biljettkontroller nästan helt försvunnit från linjen sedan den bytte nummer och blev blå. Länsöverskridande linjer som denna borde självklart kontrolleras rätt ofta, gärna i närheten av Långhundra Åby vägskäl. Om man vill få bort fuskandet alltså.
Men att följa rätt taxa kanske inte är så noga på linjer som inte är VBP? 677 är ju en rätt udda linje i form av en blå stomlinje med bekväma bussar som går på regelbundna avgångar, men ändå inte blev en VBP-linje. Sen har vi motsatsen i form av 639. Majoriteten av bussarna är över 10 år gamla, saknar landsbygdsutrustning och går inte alls lika regelbundet som 677. Ändå blev det en VBP-linje där den framtida turtätheten numera helt beror på antalet resenärer.

Sen är det väldigt många som åker från Rimbo och Norrtälje söderut till Stockholm med Accesskort för zon C. Kort på väger söderut, och sen remsa hemåt norrut för zon A+B samt kortet för zon C. Vilket jag antar att man på SL visste skulle hända redan innan man sjösatte "C-kortet".

bjorn_k

Biljettkontroll ja... Jobbat nu mer än ett halvår, inte ens sett en på håll...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zlc0k0

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 22:35:37 PM
Biljettkontroll ja... Jobbat nu mer än ett halvår, inte ens sett en på håll...

Men två kontrollanter åkte faktiskt med mig i VanHoolen på 646:an Rimbo-Närtuna-Gottröra en fin dag hösten 2003. Därefter åkte de 807 tillbaka till Rimbo. Så ingen kan påstå att de inte finns! 8)

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2012, 21:45:14 PM
677 är ju en rätt udda linje i form av en blå stomlinje med bekväma bussar som går på regelbundna avgångar,

Ja, det kan ju diskuteras.... finns endast 2 av 8 bussar (vegorna) som är bekväma.

Igår måndag var det i alla fall biljettkontroll på 676!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Anders Noren

Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PMKrångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.

Remsan har (nästan) alltid gett en rabatt på ungefär 50 % jämfört med ombordköp vilket antagligen är huvudskälet till att andelen ombordköp har varit mycket låg i SL-land i jämförelse med andra län där förköpsrabatten har varit omkring 20 %. För att reskassan ska bli framgångsrik krävs därför att rabatten fortsätter vara ungefär 50 % jämfört med enkelbiljett.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 24 april 2012, 01:18:02 AM
Ja, det kan ju diskuteras.... finns endast 2 av 8 bussar (vegorna) som är bekväma.

Ja, jo... men nu jämförde jag mest med matarbussarna på de mest närliggande linjerna, vilket är 10 år gamla 55xx på 646 & 647, samt VBP-639 Rimbo-Stockholm. Jämför man med dem tror jag att den genomsnittlige SL-resenären föredrar att åka blå 739x.

Rojje

Citat från: Anders Noren skrivet 24 april 2012, 09:26:30 AM
Remsan har (nästan) alltid gett en rabatt på ungefär 50 % jämfört med ombordköp vilket antagligen är huvudskälet till att andelen ombordköp har varit mycket låg i SL-land i jämförelse med andra län där förköpsrabatten har varit omkring 20 %. För att reskassan ska bli framgångsrik krävs därför att rabatten fortsätter vara ungefär 50 % jämfört med enkelbiljett.

Priset blir inte förändrat i och med att reskassan införs.

Anders Noren

Citat från: Rojje skrivet 24 april 2012, 14:14:15 PM
Priset blir inte förändrat i och med att reskassan införs.

Ja, då finns det inga skäl att befara någon överströmning till (dyra) enkelbiljetter.

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 21:18:44 PM
Förtydligande/fråga: Som jag har fattat från den korta utbildningen så är det antal kuponger man väljer som standardresa och inte vilken/vilka zoner. Det är fortfarande resenären som har ansvar att ha en giltig biljett för sin resa, vi som kör till tillexempel Uppsala (6kuponger) kan ju knappast hålla reda på när paxen VERKLIGEN går av utan får ju vackert acceptera (precis som idag) om den påstigande säger "Rimbo"/läser av sin standardresa med 2 kuponger, och sen ändå åker till Knivsta/Uppsala eller någon av mellanliggande hpl...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ykaamc

Det stämmer. Du väljer hur många "klipp" som din standardresa är, och sedan om du vill åka i fler zoner trycker du på en knappen motsvarande hur många zoner du vill lägga till:



Vill du köpa en resa som är för färre zoner än den som är din standardresa måste du säga till chauffören INNAN du lägger på korten så att hen kan knappa in det.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Rojje

Citat från: Carl Eric skrivet 27 april 2012, 19:58:20 PM
Det stämmer. Du väljer hur många "klipp" som din standardresa är, och sedan om du vill åka i fler zoner trycker du på en knappen motsvarande hur många zoner du vill lägga till:

Det är en blandning av zoner och kuponger.

Du väljer en standardresa med kuponger och zon/zonerna registreras. Från B till C, A till B eller endast A osv. Om du sedan befinner dig utanför zon A (som är din standardresa) så går det inte att åka enbart i zon B då du inte "är i rätt" zon. Tyvärr inbjuder systemet till fusk, en resenär med A som zon och som hoppar på pendeln vid Stockholm C kan åka till Märsta för endast två kuponger. På återresan går däremot nämnda spärr in då Access känner av att resenären är utanför zon A och maskinen godkänner inte viseringen.

Sedan kan du till din standardresa (förutsatt att du är i rätt registrerad zon) lägga till kuponger för fortsatt resa, inte antalet zoner. För resenären blir en kupong till ingen skillnad mot en zon till, men det dom gör är att lägga till kuponger.

Vill resenären som åker endast i zon C åka in till Stockholm från Ersas trakter måste dom köpa resan via föraren om dom vill ha 120 minuters giltighet. Köper dom sin resa på fel sätt, blir det endast 75 minuters giltighet, dvs lägg till två kuponger och sedan kortet på maskinen ger en resa zonerna C+BA. Endast hos föraren kan dom få rätt resa, zonerna CBA med rätt giltighetstid.

Lätt eller inte för resenären? Den som fuskar får det lättare. Idag kan man hålla lite koll på om någon säger att dom endast ska till ett visst ställe inom samma zon och sedan fortsätter över zongränsen, med reskassan går det inte alls att hålla koll.

Biljetten är opersonlig men endast en resenär per resa kan använda kortet

Andy

Citat från: Rojje skrivet 28 april 2012, 10:14:16 AM
Om du sedan befinner dig utanför zon A (som är din standardresa) så går det inte att åka enbart i zon B då du inte "är i rätt" zon.
Det var inte det jag fick lära mig i tisdags, utan standardresan är ett antal kuponger, utan att vara knutna till zonerna.

Så krångligt som systemet verkade på utbildningen kommer SL troligen bli överösta av klagomål på att för många kuponger dragits, att föraren inte kunnat återköpa biljetten, folk som får "böter" av kontrollanten trots att de trott att de haft giltig biljett, etc. Hela konceptet "standardresa" är helt åt skogen, eftersom reskassan nästan uteslutande används av de med oregelbundna resmönster i SL-trafiken. Hur ska sällanåkarna kunna förväntas behärska det krångligaste av SL:s alla biljettsystem, om det är krångligt till och med för de som kommer arbeta med det varje dag? Allt detta för att kunna stoltsera med ett "modernt" biljettsystem.

Jag förutspår att förköpsremsan kommer att leva vidare ett tag, även efter 2012.

Rojje

#44
Citat från: Andy skrivet 28 april 2012, 11:14:40 AM
Det var inte det jag fick lära mig i tisdags, utan standardresan är ett antal kuponger, utan att vara knutna till zonerna.

Vi fick lära oss att zonen/zonerna också registreras. Känns inte bra att två utbildningar säger olika saker. Men då vi testade på maskiner med olika kort där "fel" zon fanns på kortet, standardresa i zon A och vi testade läsa av med maskin i zon B fick vi upp felmeddelande "Reskassan gäller ej här". Då borde den informationen vi fick på utbildningen stämma?

Edit: lagt till mer information