Nu börjar det närma sig... [SL Access]

Startat av Carl Eric, 20 januari 2012, 14:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2012, 18:12:07 PM
Jag tycker sånt där är ett ganska uselt argument. Står det på bakkortet hur mycket pengar det finns på kontot? Nej, det får man ha koll på innan man handlar. Varför är det så lätt att hålla reda på ett bankkort och så svårt att hålla koll på ett busskort?
På ett bankkort finns det ju en stor anledning till att "ha så det räcker", d.v.s. att ha marginal för oförutsedda inköp. Det är inte (enligt mig) eftersträvansvärt att behöva hålla koll på exakt saldo på lönekontot. Detta då pengarna på bankkontot går att använda till praktiskt taget alla inköp. SL-Accesspengarna kan enbart användas till buss- och tågresor i Stockholms län, d.v.s. ingen jättestor valuta. Således finns det anledning att inte binda upp alltför mycket pengar åt gången i reskassan.

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2012, 20:46:27 PM
Där skrev gamla tanter upp antal kvarvarande kr (Jämtland) och kvarvarande resor (Västerbotten) på lappar, i små anteckningsböcker osv.
Nu skulle man ju kunna ha någon sorts skriv-/suddbar yta (klistermärke?) på kortet där man själv kan skriva in giltighetstider och transaktioner. Skulle kunna funka OK. Men jag är långt ifrån övertygad om vinsten med att byta ut remsa-stämpel.

Om jag i ett fåfängt försök att övertyga mig själv, ska komma med argument för Access kan detta sägas:

  • Access-systemet möjliggör för SL att i detalj studera folks resvanor, vilket inte gick tidigare (annat än för periodkort i spärrarna). Nu har SL inga utgångskontroller, så helt bra är det inte i det avseendet.
  • Lättare att spärra kort, och således att få ny biljett/reskassa om man tappat kortet. Men då informationen om saldo rent fysiskt ligger i kortet, vet jag inte om man kan säkerställa att av kunden uppgivet saldo verkligen fanns på kortet.
  • Svårare att förfalska, för gemena man i alla fall. Men en kunnig hacker kan skapa (och gör säkert redan) förfalskade kort som man nog måste jämföra med säljregistret för att kunna avslöja.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 23 januari 2012, 10:37:07 AM
Access-systemet möjliggör för SL att i detalj studera folks resvanor, vilket inte gick tidigare (annat än för periodkort i spärrarna). Nu har SL inga utgångskontroller, så helt bra är det inte i det avseendet.

Statistiken över resenärer blir viktigare för varje nytt avtal numera, speciellt med tanke på VBP-linjerna. BussPC:n har utrustats med kommunikationsmöjligheter där föraren kan meddela trafikledningen om att bussen är fullsatt via textmeddelande, samt trycka på "fullsattknappen" så även SL får veta det.
Förr syntes inte ett enda skolbarn i statistiken, men sedan skolbarnen fick Accesskort för några få år sedan blev det enklare att planera förstärkningsbussar för skolavgångarna. Nu ska SL även få in "remsåkarna" i sin statistik, och får därför en bättre helhetssyn på hur många som kliver ombord vid varje hållplats.
I morse hade jag c:a 15 st resenärer med remsor från Hallstavik och Skebobruk till Stockholm Ö, och ingen av dessa finns därför med i 639:ans statistik. Inte heller får Nobina betalt för exakt antal resenärer så länge remsorna är kvar i dagens form.

Det har helt klart sina fördelar rent planeringsmässigt om man kunde få alla 1900 st SL-bussar att fungera som ATR-bussar.

Och visst kan ett rabattkort (eller vad SL nu väljer att hitta på för eget ord om samma sak) fungera. Men det kräver nog tydlig och lättillgänglig information om hur det hela fungerar.

buskörare

Citat från: Andy skrivet 23 januari 2012, 10:37:07 AM
På ett bankkort finns det ju en stor anledning till att "ha så det räcker", d.v.s. att ha marginal för oförutsedda inköp. Det är inte (enligt mig) eftersträvansvärt att behöva hålla koll på exakt saldo på lönekontot. Detta då pengarna på bankkontot går att använda till praktiskt taget alla inköp. SL-Accesspengarna kan enbart användas till buss- och tågresor i Stockholms län, d.v.s. ingen jättestor valuta. Således finns det anledning att inte binda upp alltför mycket pengar åt gången i reskassan.
Nu skulle man ju kunna ha någon sorts skriv-/suddbar yta (klistermärke?) på kortet där man själv kan skriva in giltighetstider och transaktioner. Skulle kunna funka OK. Men jag är långt ifrån övertygad om vinsten med att byta ut remsa-stämpel.

Nej, just det. Du är ju inte ett dugg intresserad av att ha reda på det, då är det klart att du inte tänker ha det. Som sagt, uselt (och framförallt individuellt) argument  ::)
Finns väl inget som hindrar dig från att klistra på en lapp och göra det då, eftersom du nu känner att inte orkar kolla summan?
Fördel med kort är vid prishöjningar t.ex. Titta nu på alla (dagligen nästan) som försöker åka på de gamla remsorna. Dom hade ingen aaaaning om att dom inte gäller längre pga prishöjningen. Hade dom haft pengar på ett kort, hade det inte ställt till några problem.

Buskörare som funderar på att köra samma argument som du gör, fast på bankkortet. "Jag har ingen lust att hålla koll på hur mycket pengar jag har, kan jag få maten med mig ändå?"

Jonas1968

Citat från: Andy skrivet 20 januari 2012, 16:45:11 PM
Alla verkar vara så fantastiskt positiva till reskassan på Access-kort. På vilka sätt blir det en reell förbättring (alltså inte "modern känsla", och dyl.) jämfört med remsa och stämpel?

Visering i spärrar går fortare om man redan har sin biljett i Accesskortet. Har man inte det, måste man forfarande köpa den i en automat först, så om det inte är kö till spärrluckan går det fortare att låta expeditören stämpla, om det är resans första etapp.

Jag ser dock många klara nackdelar: Accesskortet klarar bara ett fåtal biljetter samtidigt, och jag tror inte att flera kan dela på ett kort, vilket man kan med en remsa. Med andra ord kan inte någon betala för någon annan, om man inte har flera kort på sig.

Man kan inte med blotta ögat se på kortet, varken hur länge biljetten gäller eller hur mycket pengar som finns kvar.

Krångligt med mängdrabatt, och om det inte finns någon minskar incitamentet att köpa många resor på en gång, ökar belastningen på betalsystemen och medför en stor förlust av likvida medel för SL.
Varför bygger man inte in ett system där man kan trycka på en knapp för hur många zoner man skall åka och sedan visa kortet för spärren. I tunnelbanan som bara går inom 1 zon behövs ju inte ens knappar utan där borde det ju räcka med att visa kortet för spärren så dras avgiften för 1 zon av om det inte finns en tidigare stämpling som fortfarande är giltig. Verkar ju riktigt ogenomtänkt att man med ett laddat värdekort först måste gå till en Acessautomat innan man kan gå till spärren.

Andy

Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Nej, just det. Du är ju inte ett dugg intresserad av att ha reda på det, då är det klart att du inte tänker ha det. Som sagt, uselt (och framförallt individuellt) argument  ::)
Vad nu!? Varför så otrevlig? Jag måste ju kunna utgå från mig själv. Bankkortet är ju det jag använder varje dag. Det känns lite lättare att uppskatta ungefär hur mycket som finns kvar på mitt eget lönekonto, än på ett kort som används mycket oregelbundet och kanske lånas ut till vänner och familj som inte redan köpt ett eget kort. Hittar man en remsa i byrålådan ser man direkt hur många kuponger som finns. Men Accesskorten ser alla likadana ut, tomma som fulla med pengar. Det är sällanåkarna som kommer använda reskassan, inte vardagsresenärerna.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Finns väl inget som hindrar dig från att klistra på en lapp och göra det då, eftersom du nu känner att inte orkar kolla summan?
Nej, det gör det inte. Det är en halvbra lösning på ett problem som inte finns än, men som kommer finnas när SL inför något som jag i denna tråden argumenterar emot.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Fördel med kort är vid prishöjningar t.ex. Titta nu på alla (dagligen nästan) som försöker åka på de gamla remsorna. Dom hade ingen aaaaning om att dom inte gäller längre pga prishöjningen. Hade dom haft pengar på ett kort, hade det inte ställt till några problem.
Då hade ju alla de som haft järnkoll på summan och litat på det, inte haft tillräckligt med pengar istället. Problemet är ju snarare att SL blott fyra månader efter att de slutat sälja remsorna, dels gör dem ogiltiga för resa, dels gör outnyttjade kuponger på redan påbörjade remsor helt värdelösa även på SL Center. Någon som stämplat en enda kupong på den orangea remsan i december blev blåst på 168:75 kr.
Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2012, 12:46:21 PM
Buskörare som funderar på att köra samma argument som du gör, fast på bankkortet. "Jag har ingen lust att hålla koll på hur mycket pengar jag har, kan jag få maten med mig ändå?"
När har jag sagt att man inte behöver ta ansvar för hur mycket pengar man kan betala? Det är klart att man inte kan hävda någon rätt att köpa något till ett lägre pris för att man saknar pengar. Var får du det ifrån? Även om man kan visa upp ett purfärskt kontoutdrag som visar att tillräckliga pengar finns på kontot, kan man ju fortfarande inte ta med matvarorna hem från Willys om inte transaktionen går igenom.

the0fiskis

Varför inte lösa det genom att det syns när man "stämplar" sitt kort på bussen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Andy

Citat från: the0fiskis skrivet 23 januari 2012, 16:34:32 PM
Varför inte lösa det genom att det syns när man "stämplar" sitt kort på bussen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det kommer det säkert göra också, men till skillnad från en 30- eller 90-dagarsbiljett kommer informationen inte vara samma varje gång i flera veckor, utan nytt saldo och ny giltighet på biljetten varje gång.

aos773

SL har ju sagt att reskassa och förköpsremsa kommer fungera parallellt, vad jag förstår under en ganska lång tid om det visar sig att många ändå föredrar remsan.

MartinMartin

Citat från: aos773 skrivet 26 januari 2012, 02:17:59 AM
SL har ju sagt att reskassa och förköpsremsa kommer fungera parallellt, vad jag förstår under en ganska lång tid om det visar sig att många ändå föredrar remsan.

Klart att resenären föredrar remsan, där kan du ju passera utan att betala rätt avgift, få rätt tid osv.
Med Accessen så blir du ju debiterad en ny resa efter 60 minuter, med remsan kan du få en halvtimme för mycket redan från
början och sen kan du nog oftast komma på även 1 timme och 10 minuter efter stämplad tid.

Ersa

Är det bara 60 minuter? Då blir Accessvarianten knappast populär norr om Rimbo och Norrtälje om man får betala dubbel kostnad för en resa.

Andy

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2012, 15:48:57 PM
Är det bara 60 minuter? Då blir Accessvarianten knappast populär norr om Rimbo och Norrtälje om man får betala dubbel kostnad för en resa.
Jag hoppas och tror att ABC-biljetter fortsatt gäller i två timmar. Jag tycker att tvåzonsbiljetter också borde få längre giltighetstid, kanske 1½ timme.

aos773

Reskassan kommer bygga på att man registerar sin standardresa. a, ab, eller abc beroende på hur man brukar åka. Sen dras automatiskt kostnaden för standardresan när kortet dras i spärren. Vill man någon gång göra en resa som avviker från standardresan måste detta anges manuellt.
Fördelar: Ex.vis en person som bor i zon A och som i princip alltid åker inom den zonen blir det väldigt smidigt för.
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli. Och detta ska dessutom förklaras på ett språk som kanske varken den SL-anställde eller turisten behärskar så bra. Det är upplagt för missförstånd.
I det första fallet är ju reskassan överlägsen.
I det andra fallet vore förköpsremsan överlägsen.
Det finns argument för att låta förköpsremsan finnas kvar ett bra tag parallellt med reskassan.

Andy

Citat från: aos773 skrivet 27 januari 2012, 03:59:30 AM
Reskassan kommer bygga på att man registerar sin standardresa. a, ab, eller abc beroende på hur man brukar åka. Sen dras automatiskt kostnaden för standardresan när kortet dras i spärren. Vill man någon gång göra en resa som avviker från standardresan måste detta anges manuellt.
Fördelar: Ex.vis en person som bor i zon A och som i princip alltid åker inom den zonen blir det väldigt smidigt för.
Nackdelar: Svårt att förklara för ex.vis turister, som inte har en aning om vad zoner är, och än mindre vad deras "standardresa" kan tänkas bli. Och detta ska dessutom förklaras på ett språk som kanske varken den SL-anställde eller turisten behärskar så bra. Det är upplagt för missförstånd.
I det första fallet är ju reskassan överlägsen.
I det andra fallet vore förköpsremsan överlägsen.
Det finns argument för att låta förköpsremsan finnas kvar ett bra tag parallellt med reskassan.
Oj! Så om man har ett kort som man vanligtvis åker mellan Hemmesta (zon C) och Slussen (zon A) med, och på sin shoppingtur vill åka mellan Hötorget och T-centralen (zon A), får man passa sig så att man inte köper en ABC-biljett automatiskt i spärren? Känns som upplagt för mängder av felköp och besvikna kunder.

Känns som att enhetstaxa skulle behövas för att auto-köpen skulle funka acceptabelt. 45 kronor för alla resor i två eller tre timmar! De som åker kort väg hinner ofta både fram och tillbaka på den tiden, och de som åker långt åker enkel resa.

Men, som sagt: Jag tror att remsan-stämpeln är svårslagen när det gäller tydlighet, enkelhet och tillförlitlighet.

MartinMartin

Citat från: Andy skrivet 27 januari 2012, 15:43:14 PM
Men, som sagt: Jag tror att remsan-stämpeln är svårslagen när det gäller tydlighet, enkelhet och tillförlitlighet.

..... och överdriven genorisitet !

J0han

Det kommer nu införas ett pilottest som börjar 1/3, 4st SL-ombud ute på Lidingö där 500personer ska få testa reskassa, Resenärerna får ett specialdesignat SL Access-kort att använda.

Ni kan läsa mer i denna PDF: https://docs.google.com/open?id=0B7qU_LHJGUcoX3A2UF9RTTNUSXVsWm45TXRsTUFOUQ