Gjorde jag rätt???

Startat av Wetjo, 03 januari 2012, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Att ens tänka tanken att färdas sittandes i en manuell rullstol utan att ha den förankrad på en stadsbuss är i min värld helt befängt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Skulle man göra det i en färdtjänstbuss? Knappast! Varför då göra detta i en stadsbuss.....  ???

bjorn_k

Citat från: Taunusch skrivet 05 januari 2012, 23:28:08 PM
Att ens tänka tanken att färdas sittandes i en manuell rullstol utan att ha den förankrad på en stadsbuss är i min värld helt befängt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Skulle man göra det i en färdtjänstbuss? Knappast! Varför då göra detta i en stadsbuss.....  ???
Håller med. Men vart är våra spännband... :-S då hade jag hellre nekat om dessa saknats och tagit det med TX så hade dom fått ta "fajten" och jag försökt hålla tabellen...

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2012, 23:13:48 PM
suck...  Svempas resonemang gör mig mörkrädd.. Permobil i en vanlig buss får inte förekomma. Av en enkel anledning det finns ingen buss som tål den vikten och inte heller några fästanordningar  som klarar detta .. Varför skall det alltid talas om diskriminering i såna här fall???   Man kan lika gärna vända på det och säga att övriga resenärer blir diskriminerade då deras resa tar mycket längre tid när rullstolar skall på bussen och spännas fast..  Som sagt det finns färdtjänst ...

Väl skrivet yngrot. Lastar någon på en tung permobil på stadsbuss som jag åker med, då kliver jag av bussen. Skulle kännas fullständigt livsfarligt att fortsätta åka med bussen i det läget.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Optimal

Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.

Jonas

Citat från: ResVille skrivet 05 januari 2012, 23:01:01 PM
Läs mer på Göteborgs-Posten

Helt sjukt hur vissa beter sig!!

Hoppas GS skickar en saftig räkning till personerna i fråga så att de förstår allvaret i vad de har gjort  >:(

Svempa

#50
Toppen bra agerat säger jag . De hade helt rätt åka med om det finns 2 platser för rullstol. Hoppas det blir en process för om de förlorar så får man ljuset på regelverkets ev inkompabilitet med verkligheten. OM de vinner så är kolektivtrafiken tillgänglig . Framåt för fler tuffa funkisar. Som hävdar sin rätt.
Denna killen är inte helt ovan heller.

http://www.kaustik.com/vasttragik/start.htm




JDS

Citat från: Jim skrivet 06 januari 2012, 02:12:10 AM
Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.

Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill!  ;D

Ersa

Citat från: Jim skrivet 06 januari 2012, 02:12:10 AM
Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.

Var det där ett ironiskt inlägg?

Om inte, så förstår jag inte riktigt vitsen att berätta att man "skiter i" det mesta som har med kvalitet, säkerhet och professionalism att göra.

lil-sis

Vad gäller om en buss är registrerad och besiktigad med endast 1 rullstolsplats, när det finns 3 rullstolsplatser i bussen? (Detta gäller stadsbuss, som vad jag har läst inte har något lagkrav på lastsäkring av rullstolar/permobiler förutom att ställa de med ryggen mot "strykbrädorna".)

Om man kör t.ex. 2 rullstolar och krockar, behöver tvärnita osv. och rullstolarna/permobilerna flyger all världens väg och krossar/klämmer andra resenärer då det saknas både fästpunkter och spännband, då antar jag att det är chauffören som blir hängd?

Hade det varit "okej" om det enbart funnits 1 rullstol/permobil ombord?

Johan B

Citat från: Z skrivet 06 januari 2012, 02:36:07 AM
Helt sjukt hur vissa beter sig!!

Hoppas GS skickar en saftig räkning till personerna i fråga så att de förstår allvaret i vad de har gjort  >:(

Det här visar bara vilka problem som uppstår när vissa förare vill vara sjysta och tumma på reglerna (alternativt att de inte bryr sig alls). När en annan förare sedan inte vill bryta regelverket på eget ansvar är denne en idiot som ljuger ihop egna regler och diskriminerar.

Sedan kan jag tycka att en rullstolsburen har ett eget ansvar om man vill åka buss/spårvagn/tåg med sin stol och det är ju att se till att få en modell som går att förankra tillfredsställande samt inte köra runt med en SUV-rullstol som gränsar till elskoter. Fast det är väl med det som med mycket annat idag. Någon annan ska tänka och ta ansvar så att den enskilde slipper göra det själv.

Tillägg: Ja, trådskaparen gjorde rätt. Säkerheten först!

Mikael Ringmarck

Citat från: Svempa skrivet 06 januari 2012, 03:33:52 AM
Toppen bra agerat säger jag . De hade helt rätt åka med om det finns 2 platser för rullstol.

Men enligt artikeln finns bara en rullstolsplats i dessa vagnar så då framstår det i lite annan dager ;)

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 06 januari 2012, 09:34:32 AM
Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill!  ;D

Hahahaha, klockren kommentar  !!!  ;D

Optimal

Citat från: JDS skrivet 06 januari 2012, 09:34:32 AM
Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill!  ;D

Det lät som du förstod vad jag menade :D. F.ö hade du helt rätt på inlägget du skrev här ovan. Klockrent ;)

yngrot

Vore rätt intressant att få göra ett krockprov med dessa elstolar i en buss och då ha dessa envisa personer i sin stol och 20 frivilliga resenärer och se om de vågar vara med då ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina