Gjorde jag rätt???

Startat av Wetjo, 03 januari 2012, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Truckern

konstig inställning att det skulle vara föraren som diskriminerar när denne sätter säkerheten först och inte lastar ett fordon som inte är anpassatt och  avsett för att tranportera permobiler. förmodligen skulle samma som tycker det är dåligt av föraren vara några av de som kritiserar denne om olyckan är framme för att föraren lät permobilen åka med trots att detta ej var lämpligt.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 16:20:46 PM
Det kan inträffa att trafikföretaget gör sig skyldigt till diskriminering, men det problemet löser du inte genom att gå i konflikt med första bästa förare.

Ja, det är bra underligt att ställa enskilda förare tills svars när det är trafikhuvudmannen och operatören som de rörelsehindrade och handikapporganisationerna borde inrikta sig på. Det är ju trafikhuvudmannen som ställt kraven och operatören som förväntas uppfylla dem. Det är inte föraren som ska förväntas ha med sig egna spännband.

För den enskilde föraren är valet:
1: Neka den påstigande permobilen och det kan kanske bli en tillsägelse från chefen, medan företaget/trafikhuvudmannen dras in i en tvist om diskriminering med permobilföraren (ja, förare, då en permobil är ju ett fordon i sig)
2: Låta den påstigande permobilen rulla på och riskera allmänt åtal för vårdslöshet i trafik vid en olycka där bussen ens ej är vållande. Och därmed riskera både böter samt indraget körkort.

M

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats . 

Det finns något som heter färdtjänst av någon anledning

bjorn_k

Jag hade aldrig låtit en permobil åka med om jag inte kört sådan buss där
1) Godkända öglor/rails finns
2) Godkända spännband till sagda öglor/rails finns
3) Platsen är tillräckligt stor/det är möjligt att lastsäkra på godkänt sätt
4) Permobilen ej väger mer än 300kg (maxvikt enl besiktningsskylt)

Jag har svårt att förstå varför/hur eventuell ledsagare eller permobilföraren själv skulle gå i konflikt med föraren om detta. En förare som förmodligen har trafiklagstiftningen på sin sida.

Däremot har jag OCKSÅ svårt att förstå hur THM/trafikbolagen resonerar när dom gör det i princip omöjligt för en permobil/rullstolsburen person att åka med den reguljära linjetrafiken. Vad jag förstår så är det krav på att spänna fast även vanliga rullstolar på handikapplatser i buss. Det är svårt, för att inte säga omöjligt om inte erforderlig utrustning (spännband, extra bälten) finns i bussen i fråga.

Säkert är det saker jag glömt få med, det brukar bli så i långa inlägg som skrivs på mobilen... Men jag är inte rädd för kritik :)

Peter Rost

Citat från: M skrivet 04 januari 2012, 21:43:26 PM
Det finns något som heter färdtjänst av någon anledning

Det gör det absolut! Från den 1/7 2007 är väl färdtjänsten en del av kollektivtrafiken i Dalarna så vitt jag vet.

/"Gammal färdtjänstare" SL - 1984-93. ;)

Svempa

Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik.  Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats  för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.   
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.

Taunusch

Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik.  Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats  för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.  
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.

Då ska du veta att det finns rullstolsburna resenärer som nekas att åka med färdtjänstfordonen för att rullstolen inte går att förankra på ett trafiksäkert sätt och att situationen inte går att lösa till exempel genom att resenären flyttar över och sätter sig i säte. Så länge det är chauffören som är ansvarig för säkerheten är det också vederbörande som är kapten på skutan. Ingen annan.

M

Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik.  Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats  för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.   
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.

Löjligt. Det finns färdtjänst av förklarlig anledning

Svempa

Ja alla rullstolar är inte godkända att åka buss i som brukare. Vid utprovningen får brukaren veta i vilka situationer ett hjälpmedel ska användas.

Ersa

Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik.

Varför är färdtjänsten dyrare än bussen? Och varför har inget ansett att denna prisskillnad, samt de senaste årens neddragning av färdtjänsten vara klara fall av diskriminering?

Det är väl enklare att slå på den enskilde bussföraren längst ner i pyramiden, han/hon som bara försöker undvika ansvar för trafiksäkerhetsbrott. Men med sådana små enskilda fall kommer de rörelsehindrade och deras anhöriga aldrig att åstadkomma någon större förändring av samhället.

Svempa

Ja du det undrar jag med. JAG anser att målsättningen ska vara att den som har ett funktionshinder skall ha rätt att lösa en biljett på samma villkor som den icke funktionshindrade fråln plats a till b och ha rätt att resa på likavilkor  om sedan operatören  väljer att lösa resan med specialfordon eller med anpassat standardfordon är mig egalt.  bara den funktionshindrade kommer fram samtidigt  som den ickefunktionshindrade till samma kostnad och standard  .

När en vanlig resenär löser en biljett så löser han eller hon inte biljett för att åka med en MAM av 2008 årwa modell utan för bli transporterad från a till b under en viss tid till en viss kostnad . Det är vad JAG tycker skall vara lika .
Handikapprörelsen anser att det viktigaste är att alla fordon skall vara tillgängliga för alla . Det är en fin målsättning Men är det den bästa lösningen ? Färdtjänsten kostar otroligt mycket och genom att stimulera att alla fordon är tillgängliga så får man ner kostnaden . men det måste vara säkert för alla resenärer .
OM du som förare tvingar fram ett specialfordon när du anser att resan inte kan utföras säkert istället för nekar kunden som har rätt att åka med enl regelverket så strävar vi alla åt samma håll i stället för att skapa konflikter mellan oss.. och problemet lyfts til den nivå där det hör hemma.
   

Omnilasse

Det tråkiga här är väl att man ju har kommit överens om i branchen att inte tillåta eldrivna rullstolar med styre i bussar - det har ju Svensk kollektivtrafik tydligt fastslagit i sina nationella råd: http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/buss09-bestnr.pdf

Svensk kollektivtrafik består ju i princip av trafkhuvudmännen...Däremot har man ju varit otydligare när det gäller vanliga rullstolar i stadstrafik. Det är väl frågan om man inte skulle skärpa till riktlinjerna något där. Men hela denna säkerhetsdiskussion kring bussar är ju tyvärr rätt ny - jag tänker på bälteskrav etc. Så det lär nog komma framöver.

Mikael Ringmarck

Citat från: Omnilasse skrivet 05 januari 2012, 11:00:59 AM
Det tråkiga här är väl att man ju har kommit överens om i branchen att inte tillåta eldrivna rullstolar med styre i bussar - det har ju Svensk kollektivtrafik tydligt fastslagit i sina nationella råd: http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/buss09-bestnr.pdf

Svensk kollektivtrafik består ju i princip av trafkhuvudmännen...Däremot har man ju varit otydligare när det gäller vanliga rullstolar i stadstrafik. Det är väl frågan om man inte skulle skärpa till riktlinjerna något där. Men hela denna säkerhetsdiskussion kring bussar är ju tyvärr rätt ny - jag tänker på bälteskrav etc. Så det lär nog komma framöver.

Citat från dokumentet ovan: "Där det finns fasthållningsanordningar måste rullstolen vara fastspänd vid färden."

Innebär detta att om det finns öglor i golvet så ska rullstolen alltid vara fastspänd oavsett? Detta är ju fallet med Scania MaxCi t ex. De vi hade i Bromma hade öglor i golvet (men självklart inga spännband). Kanske ledsagaren brukar ha med sig spännband?

Svempa

3 hjulig skoter har inget på bussar att göra. DEt är inget hjälpmedel som skrivs ut för att användas på buss .  Spec inte med sitande resenär.  De är inte tillverkade att användas på en buss. Det är helt rimligt ställningstagande.  . de välter när bussen kränger .
Spänband skall bussen vara utrustad med . dock i ren stadstrafik finns det inget krav på fastspänning . tack för ett bra dokument.

ResVille

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 14:31:45 PM
Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt.  OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.

Sedan har jag full förståelse för din situation som förare  att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.
Genom att ta en buss med förare och passagerare som gisslan skulle du inte föra frågan om allas rätt till att åka med kollektivtrafiken framåt, snarare bakåt.
Det finns ett exempel från Göteborg där två rullstolsburna personer ansåg det var diskriminerande att inte få åka i samma spårvagn, trotts att det av säkerhetsskäl inte var tillåtet. Läs mer på Göteborgs-Posten


Det är fel att slå mot den person i detta fall bussföraren som för söker sköta sitt jobb med tanke på alla passagerares säkerhet. Om det händer en olycka där den rullstolburne eller andra passagerare skadas genom att permobilen kommer i rörelse blir det förarens som får skulden oavsett om du "tvingat" med permobilen eller inte.
Risken med att slå mot förarna är att de skiter i säkerheten för att slippa bli uthängda och då har du gjort alla resenärer en otjänst.