Gjorde jag rätt???

Startat av Wetjo, 03 januari 2012, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:12:09 PM
Eftersom SL sedan länge är ett AB är det inte samma lätthet att få tillgång till handlingar.

Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 12:54:15 PM
Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3)

Visst, men jag tror på Staffans linje att tjänstemännen på SL inte vill ha en massa jobbig allmänhet som är inne på Lindhagensgatan 100 och stör. Speciellt om allmänheten har rätt att ta del av dokument. Bättre att skicka iväg allmänheten till muséet, så tjänstemännen får lite lugn och ro. ::)

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 12:54:15 PM
Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3)

En stor del av handlingarna kan du utgå från är sekretessmärkta av hänsyn till enskilda anställda och till entreprenörer, i sådana fall får du aldrig leta själv.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 13:08:04 PM
En stor del av handlingarna kan du utgå från är sekretessmärkta av hänsyn till enskilda anställda och till entreprenörer, i sådana fall får du aldrig leta själv.

Det där med hur sökning kan gå till är mest en fråga om praktiska arrangemang. När vi nu har konstaterat vilka regler som gäller, så kan vi dra slutsatsen att i teorin skall det gå att få ut samma uppgifter hos SL som hos domstolen. Men jag håller med om att SL sannolikt är lite mer motsträvigt  ::)

Wetjo

Fick "på skallen" idag för att jag nobbade permobilen. Den vägde ju under 300 kilo.
Jag sa att den dag det finns öglor i golvet och spännband, får dom gärna åka med.
Hänvisade också till Trafikpolisens åsikter om säkrad last.
En kollega som kör godsbuss, undrade lite cyniskt om man skulle låta godset åka fritt oxå...  ;D

Robert T

Citat från: Wetjo skrivet 04 januari 2012, 13:44:30 PM
Fick "på skallen" idag för att jag nobbade permobilen. Den vägde ju under 300 kilo.
Jag sa att den dag det finns öglor i golvet och spännband, får dom gärna åka med.
Hänvisade också till Trafikpolisens åsikter om säkrad last.
En kollega som kör godsbuss, undrade lite cyniskt om man skulle låta godset åka fritt oxå...  ;D

Beklagar, men det är ju redan känt att vi busschaufförer alltid har fel och alltid gör fel.  ::)

Svempa

Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt.  OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.

Sedan har jag full förståelse för din situation som förare  att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.



Bussföraren

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 14:31:45 PM
Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt.  OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.

Sedan har jag full förståelse för din situation som förare  att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.



Att Västtrafik etc inte kräver att rullstolen ska vara fastspänd i stadstrafik innebär inte att trafiklagstiftningen inte gör det, tyvärr är det större risk för olyckor med ej förankrade stolar/barnvagnar i stadstrafik än i landsbygdsdito, av förklarliga skäl.

Föraren är alltid den som avgör vad eller vilka han vill ta ombord och anser föraren att han inte kan uppfylla lagstiftningen om en säker färd kan varken DO eller någon annan påverka detta

Robert T

Jag vet att det hänt en relativt allvarlig olycka i Uppsala där en icke förankrad rullstol kom i rullning vid inbromsning. Märkligt nog har det hela tystats ner helt.  ::)

Svempa

Jag var med och utbildade förare i örebro län om funktionshinder och kolektivtrafik och i samband med det så gjorde vi en del tester . det var inte uppmuntrande . vid ett tilfälle så släpte  öglan som rullstolen var fastspänd i . i en låggolvsbuss . Så jag vet att det är inga lätta frågor  men som det är nu så hänvisas rullstolsanvändare till den tillgängliga kollektivtrafiken. Därför måste de funktionshindrade vara tuffa mot de förare som av olika skäll nekar dom att åka med . det är tråkigt när blir till konflikt mellan brukare och förare . för ingen vill ju att någon ska bli mosad av en permobil som kommer i rörelse allra minst den som siter i den  men genom att neka den rullstolsburne att åka med mot regelverket så gör sig föraren skyldig till diskriminering  Det är ett större problem att förare inte ser de funktionshindrade vid hållplatsen i bland och då inte öppnar dörren i mitten  eller inte kan hur rampen fungerar .  Man löser dessa problem genom att stanna bussen meddela trafikledningen vad som är problmet och vänta på plats till det är löst. PÅ det sättet så flyttas problemet från  en konflikt mellan brukare och förare till ett problem antingen på trafikutövar nivå eller ytters politisk nivå där ju dom som säger att den tillgängliga kollektivtrafiken ska fungera.

JDS

#25
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:13:59 PM
Jag var med och utbildade förare i örebro län om funktionshinder och kolektivtrafik och i samband med det så gjorde vi en del tester . det var inte uppmuntrande . vid ett tilfälle så släpte  öglan som rullstolen var fastspänd i . i en låggolvsbuss . Så jag vet att det är inga lätta frågor  men som det är nu så hänvisas rullstolsanvändare till den tillgängliga kollektivtrafiken.

Men kollektivtrafiken är inte tillgänglig för den som inte får åka med. Rimligen kan inte kommunen hänvisa till ordinarie bussar om man bara kan åka med dem i strid med gällande trafikregler? (Ja det är en trafikregel att man inte får lasta fordon på ett trafikfarligt sätt)

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:13:59 PM
men genom att neka den rullstolsburne att åka med mot regelverket så gör sig föraren skyldig till diskriminering 

Nej, det gör han inte. Det är inget brott att lyda trafikreglerna, och även om man kan tycka att mänskliga rättigheter smäller högre än trafikförordningen så är det inte så det fungerar.

Det kan inträffa att trafikföretaget gör sig skyldigt till diskriminering, men det problemet löser du inte genom att gå i konflikt med första bästa förare.

Svempa

Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats . 

JDS

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats .  


Enligt gällande regler är det förbjudet att medföra last i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,

detta oavsett lastens vikt eller kvantitativa egenskaper i övrigt. Det är även förbjudet att placera passagerare på ett sådant sätt att fara kan uppstå.

M

Citat från: Wetjo skrivet 03 januari 2012, 19:52:30 PM
Nekade en permobil att åka med idag. En "stadsbuss" i Borlänge är kanske inte rätt fordon...

Följeslagaren blev mycket upprörd och ville ha mitt namn. Jag gav henne telefonnumret till kundservice men inte mitt namn. Förljeslagaren menade att hon fått åka med andra bussar flera ggr i veckan.
Jag hänvisade till att jag inte kunde spänna fast permobilen eftersom det inte fanns spännband i bussen. Dessutom gissade jag att den vägde mer än 300 kg och att rampen troligen inte skulle hålla.

Jag kontaktade en bekant som är trafikpolis för att få veta eventuella konsekvenser vid en trafikhändelse, men han prioriterade bort mig pga brådskande trafikärende... Svaret kommer troligen i morgon.

Kundservice gav mig visst stöd genom att läsa förarhandboken högt för mig.  ;)
Jag hänvisade kunden till "särskild kollektivtrafik".

Rätt eller fel?
'
Jag anser att du handlade helt rätt.

Bussföraren

Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats . 


Länsbolagets regler ja, Trafiklagstiftningen smäller betydligt högre.