Gjorde jag rätt???

Startat av Wetjo, 03 januari 2012, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Nekade en permobil att åka med idag. En "stadsbuss" i Borlänge är kanske inte rätt fordon...

Följeslagaren blev mycket upprörd och ville ha mitt namn. Jag gav henne telefonnumret till kundservice men inte mitt namn. Förljeslagaren menade att hon fått åka med andra bussar flera ggr i veckan.
Jag hänvisade till att jag inte kunde spänna fast permobilen eftersom det inte fanns spännband i bussen. Dessutom gissade jag att den vägde mer än 300 kg och att rampen troligen inte skulle hålla.

Jag kontaktade en bekant som är trafikpolis för att få veta eventuella konsekvenser vid en trafikhändelse, men han prioriterade bort mig pga brådskande trafikärende... Svaret kommer troligen i morgon.

Kundservice gav mig visst stöd genom att läsa förarhandboken högt för mig.  ;)
Jag hänvisade kunden till "särskild kollektivtrafik".

Rätt eller fel?

Ersa

Lagar och regler säger kanske att alla ska få åka med, men tyngdlagen och gravitationen brukar inte bry sig om svensk lagstiftning utan ser istället till att de som kommer i vägen för den tunga permobilen krossas vid en krock. Dessutom är tätortsbussars ramper och golv inte ofta konstruerade för en permobils vikt. Till sist är det ju du personligen som blir ansvarig för personskador vid en krock. När du nekar någon att åka med blir det istället huvudmannen eller operatören som ställs som ansvarig för "diskriminering". Inte du personligen.

Trafiksäkerhetsmässigt gjorde du helt rätt. Problemet är att den nästan religiöst heliga tillgängligheten numera går före trafiksäkerheten i dagens Sverige. Vilket är anmärkningsvärt, då det svenska "trygghetsnarkomanisamhället" i de flesta andra fall ser säkerheten som absolut högsta prioritet.

Ingemar

Vi har haft det problemet i Lerums kommun, med en permobil som ville åka med, och vissa nekade, andra inte. Tills slut fick vi klart att han inte kunde åka med, pga att det inte gick att säkra permobilen, den var för stor för den avsedda platsen. Kan ju vara annat på stadsbussar, där man inte spänner fast den?
Men min gissning är att rullstolsplatsen inte är avsedd för elektriska rullstolar, och att resenären därför inte kan åka med.
Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussföraren

Rätt.

Vid en eventuell olycka där du kört utan att förankra lasten tillfredställande hade ett åtal för vårdslöshet i trafik legat bra nära, i värsta fall om någon annan kund (eller rullstolsföraren) skadats eller dödats kompletterat med vållande till kroppsskada eller annans död.

Det finns flera gamla rättsfall, om SL Juridiska avdelnings arkiv finns på Spårvägsmuseet bör dem kunna hittas där.

Wetjo

Fick svar från min bekant (Trafikpolis i Dalarna) som skriver att så länge som det inte finns lastöglor och spännband FÅR INTE permobiler lastas på bussar.

Sen kanske jag skulle sett till att lämpligt fordon kördes fram till henne, men det kom bort i stressen...

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 03 januari 2012, 20:20:02 PM
Det finns flera gamla rättsfall, om SL Juridiska avdelnings arkiv finns på Spårvägsmuseet bör dem kunna hittas där.

Om SL har ett juridiskt arkiv så hoppas jag att det finns på huvudkontoret, fast det vore väl kanske typiskt det moderna SL att lämna ifrån sig ett sådant...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 03 januari 2012, 21:32:55 PM
Om SL har ett juridiskt arkiv så hoppas jag att det finns på huvudkontoret, fast det vore väl kanske typiskt det moderna SL att lämna ifrån sig ett sådant...

Spårvägsmuseum är ju  formellt en avdelning på SL och det är väl lämpligt att arkivet förvaras där man har tillgång till personal som har vana vid att arkivera gamla handlingar. Annars riskerar det bara bli liggande i något skåp på HK och man hittar ingenting i det. Dessutom har Spårvägsmuseum möjlighet att ta emot allmänheten, som vill söka något i arkivet. Jag tror inte de är så förtjusta på HK om kreti och pleti för springa där och leta efter gamla arkivhandlingar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Svensk Kollektivtrafik har antagit regler för rullstolar i kollektivtrafik. Jag har för mig att där finns en gräns på 250 kg för buss och spårvagn.


ResVille

Dalatrafik - Rollator och rullstol

I Dalarna gäller 300 kg för rullstol och resenären tillsammans. I Västtrafik är det 250 kg. Skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till de olika max vikterna.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2012, 22:36:24 PM
Spårvägsmuseum är ju  formellt en avdelning på SL och det är väl lämpligt att arkivet förvaras där man har tillgång till personal som har vana vid att arkivera gamla handlingar. Annars riskerar det bara bli liggande i något skåp på HK och man hittar ingenting i det.

Konstig inställning, naturligtvis behöver SL ha en registratur och en arkivapparat som behärskar detta alldeles oavsett det antikvariska intresset. Det har man också, fast man måste förstås få gallra och det är egentligen först där som Spårvägsmuseet kommer in i bilden som jag ser det.


CitatDessutom har Spårvägsmuseum möjlighet att ta emot allmänheten, som vill söka något i arkivet. Jag tror inte de är så förtjusta på HK om kreti och pleti för springa där och leta efter gamla arkivhandlingar.

Det är dock en medborgerlig rättighet, men visst kan man försöka organisera det på ett sätt man tycker är lämpligt.

Johnny

Citat från: ResVille skrivet 04 januari 2012, 10:17:37 AM
Dalatrafik - Rollator och rullstol

I Dalarna gäller 300 kg för rullstol och resenären tillsammans. I Västtrafik är det 250 kg. Skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till de olika max vikterna.


Det är Västtrafik och Västra Götalandsregionen som arbetat fram de regler som Svensk Kollektivtrafik antagit som rekommendation för hela landet.


Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 10:17:57 AM
Konstig inställning, naturligtvis behöver SL ha en registratur och en arkivapparat som behärskar detta alldeles oavsett det antikvariska intresset. Det har man också, fast man måste förstås få gallra och det är egentligen först där som Spårvägsmuseet kommer in i bilden som jag ser det.


Det är dock en medborgerlig rättighet, men visst kan man försöka organisera det på ett sätt man tycker är lämpligt.

Eftersom SL sedan länge är ett AB är det inte samma lätthet att få tillgång till handlingar.

Eftersom stora delar av personalregistret ligger hos museet så finns säkert handlingar som rör personalen i andra fall också där, om man inte kasserat dessa, det är ju i a f frågan om rättsfall från -80 talet.
Dock finns det kvar hos resp rättsinstans, Södra Roslags Tingsrätt våren 1985 är ett tips.

Robert T

UL har 300kg som gräns: http://ul.se/sv/Tillganglighet/Information-om-resa-med-rullstol/
Frågan är ju bara hur man tar reda på vikten...

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 04 januari 2012, 12:25:41 PM
UL har 300kg som gräns: http://ul.se/sv/Tillganglighet/Information-om-resa-med-rullstol/
Frågan är ju bara hur man tar reda på vikten...

Det står på en "plåt" på stolen, har man 300 kg som gräns gäller detta inkl passageraren och då måste det finnas tillfredställande spännband och öglor som tål betydligt mer.
Att lämna en elrullstol på 250+ kg lös i bussen bör man inte göra om man är rädd om körkortet, oavsett vad trafikbeställaren anser.

Det duger inte att skylla på Västtrafik eller SL i rätten.

Den här situationen skulle aldrig behöva uppstå om trafikbeställaren vore uppdaterad i lagar o förordningar för vägtrafiken och inte enbart diskrimnineringslagen, där tar trafiklagstiftningen över oavsett.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:41:07 PM
Den här situationen skulle aldrig behöva uppstå om trafikbeställaren vore uppdaterad i lagar o förordningar för vägtrafiken och inte enbart diskrimnineringslagen, där tar trafiklagstiftningen över oavsett.

Men kan det bli bättring angående detta i framtiden, i och med att huvudmännen förvandlas från aktiebolag till lokala myndigheter? Har inte någon prejudicerande dom förkunnats, där det klart framgått att en trafikhuvudman har fel i denna fråga och måste rätta sig till svensk lagstiftning?