Skåne - upphandling 2012

Startat av CR, 23 december 2011, 16:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mittlinje

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 21:25:49 PM
MAN,  Citaro...

OK - jag förstår problemet - var namnen. Men jag tycker Volvo och Scania är lika svårt att uttala  ;D

Jo

Citat från: eomer skrivet 19 juni 2012, 21:04:05 PM
Inga dieselbussar.
//eomer

Vilket innebär att man i princip redan efter ett år får ett 10-tal nyare gaslänsbussar över om det inte finns någon plan för att flytta dessa till andra trafikområden.

Mattias Petersson

Kommer Nobina behåla gammla volvo bussarna som kör i Helsingborg nu stadstrafiken?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

linlars


CR

#49
Lite sent kanske för alla nyfikna, men så här fördelar sig anbuden på de olika paketen i Skåne:

Lund
43 tursatta 12 meters gasbussar. Inget fordonsövertag av nuvarande entreprenör. Avtalet går i drift i juni 2013 och gäller 10 år utan optionsår. Option finns för servicelinjetrafiken med 5 gasbussar och inte heller där är det något fordonsövertag från Veolia som kör trafiken nu. Trafikstart för den eventuella servicelinjetrafiken ligger i händerna på Skånetrafiken.

Stadsbussarna 64  950 900, Bergkvara 65 628 000, Nobina 67 015 801, Arriva 70 577 854 kr/år.

Ystad
17 regionboggi och 4 stadsbussar ska tursättas, varav 2 MAN stadsbussar ska tas över från Veolia. Gasdrift är krav. Avtalet går i drift 1 oktober 2013 och gäller i 8 år utan optionsår

Bergkvarabuss 39 418 317, Veolia 43 660 119 kr/ år

Helsingborg stad
79 tursatta bussar från trafikstart varav 28 ska vara boggibussar, samtliga med gasdrift. Av Arriva ska 21 boggi och 59 normalbussar tas över (den ena som  brunnit upp ska Arriva ersätta med en motsvarande begagnad buss). Det betyder att Nobina måste nyanskaffa 7 st boggibussar till trafikstart. Alla Arrivabussar tillåts rulla till avtalets slut och inget fordonsövertag av varken Arrivas eller nytillkomna bussar till nästa upphandling gäller. I avtalet finns möjlighet att istället för att Nobina köper bussarna av Arriva, så köper Skånetrafiken dessa och hyr ut till Nobina istället (det senare alternativet är det troliga som Nobina valt). Avtalet går i drift den 2/6-2013 och gäller i 6 år utan optionsår.

Nobina 122 617 541, Stadsbussarna 117 611 776, Arriva 146 101 776, Bergkvara 148 299 650 kr/år

Märk att Stadsbussarna har lägre pris i Helsingborg än vinnaren Nobina. Skälet till att Stadsbussarna kom tvåa är att de har lägre kvalitét i utvärderingen än Nobina och därmed åkte på ett påslag i utvärderingspriset på 10,5 milj vilket Nobina helt och hållet slapp med högsta kvalitétsbetyg.

Söderslätt
66 + 5 tursatta regionboggi, varav 9 gasbussar ska övertas av Arriva. Från december 2015 minskas antalet tursatta bussar med 22 till totalt 49 st (i samband med pågatåg Malmö - Trelleborg). Gasdrift gäller för samtliga bussar utan de 22 som ska köras fram till pågatågsstarten. Från 2017 kan det möjligtvis bli dubbeldäckartrafik på linje 100 Malmö - Falsterbo, men det ingår inte som krav i avtalet. Avtalet går i drift den 1 oktober 2013 (Arrivas del av trafiken på 66 bussar + linje 190 som nu körs av Veolia i Ystad) och för BK-Bussdelen med linje 144 den 1 oktober 2014 (5 bussar) och gäller till den 30/9-2021 utan optionsår.

Bergkvarabuss 104 597 508, Arriva 136 409 496 kr/ år.

Nordost
28 tursatta boggibussar med gasdrift varav 14 ska övertas från Thygessons. Trafiken i området reduceras drastiskt i samband med det nya avtalet, då pågatågstrafik beräknas ha startats både mellan Hässleholm och Älmhult med stopp i Ballingslöv, Hästveda, Osby, Killeberg (ersätter busslinjerna 535, 536 och Skåneexpress 7), mellan Hässleholm och Kristianstad med stopp i Önnestad (ersätter busslinje 555) och mellan Kristianstad och  Karlshamn med stopp i Fjälkinge (ersätter stora delar av linje 558). Även linjerna 544, 548 och 566 kommer att läggas ner och ersättas med närområdestrafik. Dock sker en förlängning av linje 545 mellan Broby och Osby. Avtalet går i drift 1 oktober 2013 och gäller i 8 år utan optionsår.

Bergkvarabuss är enda anbudslämnare med ett pris på 68 851 520 kr/år.

Utöver de ovan nämnda priserna som är fasta ersättningsbelopp, så utgår det dessutom en rörlig ersättning med 5 kr för stadsbuss och 10 kr för regionbuss per påstigande.

Rättat priserna i Helsingborg till faktiska ersättningsnivåer istället för utvärderingspriser där kvalitétsbristpåslag är inkluderade.

Carl Eric

Så Keolis lade inte bud överhuvudtaget? Det var ju tråkigt...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

CR

Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

eomer

Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Upphandlingsresultatet i Kronoberg o Skåne visar tydligt att något håller på att hända inom svensk kollektivtrafik, trafikhuvudmännens storhetstid är förbi och man har levt i ett drömläge under lång tid med för låga kostnader för trafiken, vilket gjort att man har kunnat göra satsningar som inte har rätt kalkyler bakom. Särskilt utbyggnad av en tågtrafik som riskerar att för eller senare kraschlanda, både vad gäller ekonomiskt och trafiktekniskt.
//eomer

Cyklisten

Själv tycker jag att det är synd att Bergkvarabuss lämnar Lund, men man vet ju inte om den nya entreprenören blir bättre eller sämre.

Tonniiie

Där ser man! Tack för allas info. Skåne verkar inte bli sig likt med stadsbussarna och Bergkvarabuss på Söderslätt.

Angående Söderslätt:

De 9 bussarna som tas över borde väl vara MAN-bussarna 6051-59 kan man tro?

Walter

Citat från: Tonnie skrivet 21 juni 2012, 21:27:38 PM
Där ser man! Tack för allas info. Skåne verkar inte bli sig likt med stadsbussarna och Bergkvarabuss på Söderslätt.

Angående Söderslätt:

De 9 bussarna som tas över borde väl vara MAN-bussarna 6051-59 kan man tro?

Ja de är ju de gasbussar som rullar där idag, så det kan inte vara andra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Der_löwe

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:57:13 PM
Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.

Nej de bussar som kommer ha en ålder på 6 år.

Erol

Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Keolis, Thygessons och Isaksson Karlsson var alla kvalificerade för att delta i upphandlingen men avstod från att lämna anbud.

Att Thygessons som kört linjetrafik i Skåne sen 60-talet valt att avstå måste väl ses som mycket förvånande.

Keolis däremot har väl sannolikt fullt upp med sina åtaganden i Göteborg och Jönköping, och att då börja engagera sig i ytterligare ett län kanske blir för mycket på en gång. Dock tror jag att vi kommer att få se Keolis i framtida upphandlingar i Skåne!

Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Vad jag förstod på Thygessons var att man inte ville hålla på att anpassa sig till tågen lika mycket och genom att lägga tidtabeller själva också.

Der_löwe