Skåne - upphandling 2012

Startat av CR, 23 december 2011, 16:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Håller tummarna för Keolis i Helsingborg, det vore underbart! :D Inte heller Lund skulle vara fel...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

CR

Datum för tilldelningsbeslut har preliminärt varit satt till idag den 15/6. Dock har inget kommit idag beroende på sena kompletteringar som de olika anbudslämnarna fick lämna så sent som i måndags och  detta har inte Skånetrafiken hunnit utvärdera ännu. Så vi får ge oss till tåls några dagar till skulle jag tro.............

Jan

Offentligt beslut ska komma nästa vecka när det gäller stadstrafikpaketen.
I branschen 37 år

CR

Besked kommer i eftermiddag (måndag den 18/6)!

CR

#19
Nu kom det och det blir entreprenörsbyte på alla områden:

Helsingborg går till Nobina

Lund går till Stadsbussarna

Ystad, Söderslätt och Nordost går till Bergkvarabuss

Jacob med C

Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Lars-Håkan_E

Citat från: Jacob med C skrivet 18 juni 2012, 14:27:35 PM
Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?

Skånetrafikens färger, det finns inga entreprenörer som kör med sin egen design.

virtual1

Citat från: CR skrivet 18 juni 2012, 14:16:59 PM
Nu kom det och det blir entreprenörsbyte på alla områden:

Helsingborg går till Nobina

Lund går till Stadsbussarna

Ystad, Söderslätt och Nordost går till Bergkvarabuss

Spännande med Stadsbussarna till Lund, men trist att Arriva försvinner, känns ur bussdiggarsynpunkt ganska trist att i stort sett bara kunna se dem i SL:s färger framöver...

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2012, 14:39:43 PM
Spännande med Stadsbussarna till Lund, men trist att Arriva försvinner, känns ur bussdiggarsynpunkt ganska trist att i stort sett bara kunna se dem i SL:s färger framöver...

Aja du har ju Halland kvar men annars har du rätt. Tyvärr är det kanske en anledning till att de missar Hbg, de har ju betydligt mindre antal kontrakt kvar i Skåne jmf med tidigare.

Jag gissar dock att det blir överklaganden på en del av detta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Någon som vet om befinliga bussar skall övertas? Helsingborg har ju nya från 2006(?) och framåt, varav en del skulle kunna fortsätta leva en bit in i ett nytt avtal. Alla bussar i Lund är ju från 2005 med undantag av sex stycken som kom ett eller två år senare.

Skånetrafiken har ju agerat lite olika i detta avseende.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Beppe

Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 18 juni 2012, 14:27:35 PM
Blir det gröna bussar för Stadsbussarna eller kommer dom att köra med deras egna gula färg?

Citat från: Håkan_E skrivet 18 juni 2012, 14:32:23 PM
Skånetrafikens färger, det finns inga entreprenörer som kör med sin egen design.

Gröna bussar med gröna stolar samt gissningsvis gula matrisskyltar. Arriva fick ju ett tag lov att klä in insidan av skyltskåpets ruta med gul "solskyddsfilm" för att få de vita prickarna på de danska matrisskyltarna att bli gula. Skånetrafiken har ju minst sagt bestämda detaljkrav på hur allt ska se ut. Exakt. ;)

Walter

Citat från: Beppe skrivet 18 juni 2012, 14:53:28 PM
Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.

Hur lång är avtalsperioden om alla befintliga bussar skall tas över? De flesta är ju ca 7 år vid avtalsstart och om man kör dessa hala avtaleprioden så blir nog kundnöjdheten lägre de sista åren. De har ju varit en framgång i Hbg på sistone gällande reseutvecklingen som det vore synd att spoliera.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2012, 14:55:25 PM
Gröna bussar med gröna stolar samt gissningsvis gula matrisskyltar. Arriva fick ju ett tag lov att klä in insidan av skyltskåpets ruta med gul "solskyddsfilm" för att få de vita prickarna på de danska matrisskyltarna att bli gula. Skånetrafiken har ju minst sagt bestämda detaljkrav på hur allt ska se ut. Exakt. ;)

Gula matrisskyltar är väl inget krav från Skånetrafiken? Även diodskyltar finns men  enliugt uppgift är det entreprenörerna som valt bort dessa pga högre kostnader än för matriserna. Vita skyltar fick man inte ha i Ängelholm som du skriver pga att de syntes för dåligt. Dock såg jag på Toonies bild att solskyddsfilmen verkade borttagen sedan bussarna lackades gula.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 18 juni 2012, 15:26:32 PM
Gula matrisskyltar är väl inget krav från Skånetrafiken? Även diodskyltar finns men  enliugt uppgift är det entreprenörerna som valt bort dessa pga högre kostnader än för matriserna.

Fast det tvivlar jag på, Nobina & Veolia köper ju in hej friskt bussar med dioder numer till alla trafikområden utom just i Skåne, så där tror jag att det är Skånetrafiken som mer har en önskan, Thygessons å andra sidan kör ju med dioder på även deras nya om jag inte har fel, så kanske de inte bryr sig lika mycket i Nordöst...